Inici El blog Pàgina 28

Espanya és el país amb l’índex de repetició de curs més elevat

L'acte ha estat retransmès telemàticament avui / Fundació Episteme

La Fundació Episteme ha presentat avui per webinar les principals conclusions de l’informe que el Consejo Escolar del Estado acaba de publicar sota el títol «El éxito en la educación primaria y secundaria». Es tracta d’un estudi comparatiu entre 10 països on s’analitza l’èxit o el fracàs de la primària i la secundària entre l’alumnat d’Alemanya, al Canadà, Espanya, els Estats Units, França, Itàlia, Països Baixos, Portugal, Regne Unit i Suècia.

 

Un informe elaborat per tècnics i no pels consellers com passa amb altres informes o dictàmens. Les opinions no reflecteixen la pluralitat del Consejo

L’informe analitza algunes diferències en els sistemes educatius dels deu països de l’OCDE en relació a la promoció de curs i la repetició, a les titulacions i certificacions d’estudis i  al fracàs i abandonament escolar prematur. Les dades emprades procedeixen de les estadístiques oficials europees (EUROSTAT, EURYDICE), així com les fonts de cadascun dels països analitzats i estudis internacionals com PISA i Education at a Glance de l’OCDE.

L’acte retransmès telemàticamente des de la Fundació Episteme, titulat «Èxit o fracàs escolar?», ha estat presentat pel seu vicepresident, Felipe de Vicente, membre del Consejo Escolar del Estado i ha comptat amb la participació i valoracions de Xavier Massó, president de la Fundació Episteme. Felipe de Vicente ha destacat que l’informe no ha estat aprovat per unanimitat. “Un informe elaborat per tècnics i no pels consellers com passa amb altres informes o dictàmens. Les opinions no reflecteixen la pluralitat del Consejo”. De Vicente ha afegit que de fet hi ha hagut alguna intervenció crítica, demanant que no es publiqués per aquest motiu.

Felipe de Vicente en un moment de l’acte telemàtic / Fundació Episteme

 

Principals conclusions i valoracions

L’informe constata que Espanya és el país amb l’índex de repetició de curs més elevat: al nivell de 3r d’ESO, 15 anys. Un 30,6% de l’alumnat ha repetit curs alguna vegada –dades PISA 2018-. Un percentatge que, tot i haver baixat significativament en els darrers anys -el 2008 era d’un 42,3%-, segueix molt lluny del 10% aproximat de la resta de països en conjunt. Unes dades que assenyalen que els percentatges de fracàs i d’abandonament escolar prematur situen a Espanya molt per damunt de la mitjana dels països de l’OCDE.

A diferència d’Espanya, la majoria de països ofereixen a l’educació secundària obligatòria (ESO) diferents itineraris acadèmics

A diferència d’Espanya, la majoria de països ofereixen a l’educació secundària obligatòria (ESO) diferents itineraris acadèmics. Igualment, allí on la promoció de curs és gairebé automàtica, hi ha a la postobligatòria una continuïtat d’oferta sovint prescriptiva i en relació amb l’expedient de l’alumne.

“No deixa de sorprendre que, a la vista d’aquesta situació, les recomanacions de l’informe del Consejo Escolar no incorporin l’adopció de mesures que en altres països semblen estar funcionant raonablement bé, tals com ara la implantació d’itineraris a l’ESO o l’ampliació de l’oferta postobligatòria, i només aposti per aquelles mesures que, més que combatre i evitar el fracàs escolar, més aviat semblen tendents a amagar-los sota eufemismes: supressió del títol d’ESO, itinerari únic fins als 16 anys o la promoció automàtica de curs”, opina  Xavier Massó.

L’informe conclou en el cas espanyol en que «és un resultat decididament insatisfactori, perquè posa de manifest que aquest conjunt de dificultats, que s’inicia amb la repetició de curs a la primària i la secundària, continua amb la barrera que suposa el Títol de l’ESO i culmina amb l’abandonament escolar de l’educació i la formació, fins a donar com a resultat que prop del 33% d’espanyols d’entre 25 i 34 anys no aconsegueix la formació considerada com a objectiu essencial».

Prop del 33% d’espanyols d’entre 25 i 34 anys no aconsegueix la formació considerada com a objectiu essencial

El mal educatiu espanyol descrit el sofreixen tots els joves que repeteixen, no titulen i, finalment, abandonen el sistema educatiu. Però ho pateixen també al llarg de la seva vida, a la qual s’enfronten amb una formació menor que els seus conciutadans europeus o d’altres països desenvolupats. I ho sofreix el conjunt de la societat, que malgasta talent, capital humà, riquesa i cultura col·lectiva».

En definitiva, un informe comparatiu exhaustiu i solvent que palesa clarament les mancances del nostre sistema educatiu, però que en les seves recomanacions i reflexions no sembla incidir en les arrels del problema ni afrontar-lo, sinó que opta, una vegada més, per escombrar cap a sota de la catifa”, opina Massó.

 

Sobre la Fundació Episteme

La Fundació Episteme sorgeix el setembre de 2020 a l’empara del patronat de dues organitzacions formades exclusivament per docents: el Sindicat Professors de Secundària (aspepc·sps) i l’Associació de Catedràtics d’Ensenyaments Secundaris de Catalunya (ACESC).

Està presidida per Xavier Massó Aguadé i formen també part del seu patronat Felipe José de Vicente Algueró (vicepresident), Josep Oton Catalán (secretari), J. Jorge Sánchez (vocal), Ramon Casals Casanovas (vocal) i Ignasi Fernández Daroca (vocal).

L’activitat de la Fundació s’adreça a la totalitat de les etapes formatives, des de Primària a Universitats entenent que el sistema educatiu és un recorregut interdependent de successius cicles d’adequació de coneixements. Impulsat des de Catalunya, les seves accions abasten qualsevol territori, en el convenciment que l’educació és un dret universal.

Enllaç al webinar (YouTube)

Accedir a l’informe del Consejo Escolar del Estado (PDF)

 

Per a més informació:

Premsa Fundació Episteme

+34 679 145 884  premsa@fundacioepisteme.cat

www.fundacioepisteme.cat

C/ Pelai 12, 7 E, 08001 Barcelona

WEBINAR: ÈXIT O FRACÀS ESCOLAR?

Dijous, 29 d’octubre a les 18:30 hores, la Fundació Episteme organitza un webinar titulat «ÈXIT O FRACÀS ESCOLAR? Una mirada comparativa a 10 països», coincidint amb la publicació del nou informe del Consejo Escolar del Estado.

 

A càrrec de Felipe de Vicente (Vicepresident de la Fundació Episteme i membre del Consejo Escolar del Estado), i Xavier Massó (President de la Fundació Episteme), aquest webinar obre el cicle de debats que la Fundació acaba de crear sota el títol: Fòrum Episteme, un espai per a reflexionar i debatre sobre la qualitat del sistema educatiu.

«ÈXIT O FRACÀS ESCOLAR?» analitzarà diversos aspectes educatius entre 10 països diferents: Alemanya, Canadà, Espanya, els Estats Units, França, Itàlia, Països Baixos, Portugal, Regne Unit i Suècia. Un estudi sobre la realitat i les circumstàncies que expliquen l’èxit educatiu a bona part d’aquests països, però també els del fracàs en aquells casos on es produeix.

Les persones que desitgin assistir, han de registrar-se prèviament. Accés gratuït.

• Enllaç a la plataforma Zoom per a registrar-se al webinar.

 

Fòrum Episteme: «ÈXIT O FRACÀS ESCOLAR? Una mirada comparativa a 10 països»

18:30 h

Benvingunda i presentació del nou espai ‘Fòrum Episteme’‚ per Eva Serra. Assessora de comunicació de la Fundació Episteme.

18:35 h

Presentació de l’informe a càrrec de Felipe de Vicente. Vicepresident de la Fundació Episteme i membre del Consejo Escolar del Estado.

19:00 h

Debat i conclusions sobre els principals aspectes analitzats amb Xavier Massó. President de la Fundació Episteme i Felipe de Vicente.

19:30 h

Torn de preguntes.

20:00 h

Tancament

Els eurodiputats volen acabar amb la bretxa digital a Europa

Tancar la bretxa digital a l'educació ha de ser una prioritat / Pixabay

COVID-19: el Parlament demana mesures per a tancar la bretxa digital en l’educació

L’educació digital ha de ser una realitat per a tots

 

Els eurodiputats volen acabar amb la bretxa digital a Europa, després de comprovar com la pandèmia ha exacerbat la desigualtat i dificultat l’accés a l’educació. El ple va adoptar una resolució el dijous en aquest sentit, amb 593 vots a favor, 58 en contra i 36 abstencions.

 

La Cambra subratlla les grans discrepàncies dins de la Unió en l’accés a l’ensenyament durant el confinament. En alguns països fins al 32% dels alumnes no van rebre classe durant diversos mesos, un factor que pot comportar menors ingressos futurs d’aquesta generació, així com menor increment de la productivitat laboral i la competitivitat del conjunt de la Unió.

La crisi de la COVID-19 ha evidenciat les greus desigualtats en l’accés a l’educació

És per això que tancar la bretxa digital ha de ser una prioritat, segons els eurodiputats, que insten la Comissió a invertir en connectivitat i equipament, sobretot en zones remotes i rurals, així com en formació i suport tecnològic per als professors i formadors.

.

Més inversió per a preparar-se davant la segona onada

“Molts països segueixen sense estar preparats per a la segona onada que ja està colpejant Europa. Cal fer més per a garantir l’accés a una educació i formació de qualitat per a tots, i per a això necessitem inversió. Lamentem que el Consell aposti per retallar la dotació per a programes en aquest àmbit i insistim que el pressupost per a Erasmus+ ha de triplicar-se. També animem als Estats membres a dedicar més diners a educació”, va assenyalar Victor Negrescu (S&D, Romania), en nom de la comissió parlamentària de Cultura i Educació, en el debat en el ple abans de la votació.

 

Una visió audaç per a un Espai Europeu de l’Educació

La Cambra critica la falta de coordinació i l’absència d’intercanvi de bones pràctiques en l’àrea educativa durant la pandèmia i insten la UE a fomentar la coordinació entre els països. Els eurodiputats insten a avançar cap a un veritable Espai Europeu d’Educació, que ha de deixar de ser una visió poc estructurada basada en principis generals i transformar-se en un programa de treball concret amb un objectius mesurables.

La Cambra critica la falta de coordinació i l’absència d’intercanvi de bones pràctiques en l’àrea educativa durant la pandèmia

“Les propostes educatives presentades per la Comissió a finals de setembre són un primer pas, però cal anar més enllà, amb mesures concretes i el finançament adequat”, va concloure la ponent Sabine Verheyen (PPE, Alemanya).

Segons l’Organització de les Nacions Unides per a l’Educació, la Ciència i la Cultura (UNESCO), durant la primera onada de la pandèmia, l’accés a l’educació digital va ser d’al voltant del 90%, la qual cosa implica que va continuar quedant ressagat el 10% de l’alumnat.

Com s’han de ventilar les aules

La guia recomana 5-6 renovacions d'aire per hora per a aules de 100 m², amb 25 estudiants. / Pixabay

Una guia del CSIC mostra com s’han de ventilar les aules per a reduir el risc de contagi per Covid-19

 

El manual dóna les pautes per a la ventilació i purificació de l’aire segons el volum de la sala, el número i l’edat dels ocupants, l’activitat realitzada i la incidència a la regió.

 

Font: CSIC

Investigadors del Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) i tècnics de l’Associació Mesura han elaborat una guia que dóna les pautes sobre com ha de ser la ventilació a les aules per a reduir el risc de contagi per la Covid-19. El document estableix les recomanacions perquè la ventilació i la purificació de l’aire sigui eficaç segons el volum de la sala, el número i l’edat dels ocupants i l’activitat. A més, proporciona les eines per a determinar si les condicions de ventilació aconseguides són adequades.

El manual dóna les pautes per a la ventilació i purificació de l’aire segons el volum de la sala, el número i l’edat dels ocupants, l’activitat realitzada i la incidència a la regió

“La ventilació és la renovació d’aire, és a dir, substitució de l’aire interior potencialment contaminat, amb aire exterior lliure de virus. I la purificació de l’aire consisteix en l’eliminació de les partícules en suspensió, susceptibles de contenir virus”, aclareix la investigadora María Cruz Minguillón, que ha elaborat la guia al costat de l’investigador Xavier Querol, tots dos del IDAEA-CSIC, i amb la col·laboració de José Manuel Felisi i Tomás Garrido, de l’Associació Mesura.

Els investigadors indiquen a la guia que la reducció del risc de contagi s’aconsegueix disminuint l’emissió i l’exposició a les partícules en suspensió, també anomenades aerosols, susceptibles de contenir virus, que es poden acumular. L’exposició a aquest aire pot resultar en infeccions. L’exposició es pot reduir mitjançant l’ús de màscara ben ajustada; la reducció del temps d’exposició; l’augment de la distància interpersonal; i la ventilació o purificació de l’aire per a eliminar o reduir la concentració de virus en l’aire. La guia se centra en aquest últim apartat.

 

Recomanacions de ventilació

La ventilació necessària per a reduir el risc de contagi depèn del volum de la sala, el número i l’edat dels ocupants, l’activitat realitzada, la incidència de casos a la regió i el risc que es vulgui assumir. Aquesta guia segueix les recomanacions de la guia de la Universitat d’Harvard, que recomana 5-6 renovacions d’aire per hora.

La guia és aplicable a altres espais interiors com a oficines o altres edificis d’ús públic. Aquestes recomanacions no substitueixen a l’ús de màscares, el manteniment de la distància i les mesures d’higiene, que continuen sent de necessària aplicació. Els investigadors adverteixen que “el risc de contagi zero no existeix”, i per tant les mesures que recull la guia “redueixen el risc, però no l’eliminen completament”.

La guia planteja solucions i exemples per a diferents situacions a les escoles, i ofereix les eines per a determinar si la ventilació aconseguida és l’adequada

Així mateix, aquesta guia no substitueix el servei de professionals de ventilació i tractament d’aire, perquè alguns emplaçaments poden requerir càlculs complexos que no necessàriament puguin assumir els usuaris finals.

La guia completa està disponible a la pàgina web del IDAEA-CSIC, del CSIC, del Ministerio de Ciencia e Innovación y de la Asociación de Técnicos Ambientales Mesura. La Conselleria d’Educació, Cultura i Esports de la Generalitat Valenciana ha participat en la conceptualització i la presa de mesures a l’aula.

 

Més informació:

Guia per a ventilació de les aules CSIC (pdf)

Annexos guia per a ventilació a les aules CSIC (pdf)

Excel per a càlculs de la guia per a ventilació en aules (vnd.openxmlformats-officedocument.spreadsheetml.sheet)

Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat de la Xarxa Vives

El 20 d’octubre s’inicia el període de preinscripció de centres docents / Xarxa Vives
La Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat de la Xarxa Vives es desenvoluparà sota format virtual per al curs 2020-2021, amb la finalitat de garantir la seguretat dels participants alhora que es manté l’esperit i els valors propis de la competició. El període de preinscripcions romandrà obert del 20 d’octubre al 12 de novembre de 2020. En aquesta edició el tema de debat serà «És compatible el creixement global de l’economia amb el respecte al medi ambient?».
.

Entre els mesos de febrer i març de 2021 es desenvoluparan les fases locals classificatòries, que es disputaran virtualment entre els centres docents inscrits a una mateixa universitat de referència. Enguany, cadascuna de les 15 universitats organitzadores de les fases locals acollirà un màxim de 5 equips. En la fase final, que tindrà lloc del 13 al 23 d’abril de 2021, els equips classificats competiran en representació de la universitat de referència on han resultat campions.

La principal novetat de l’edició 2020-2021 és el format en línia que adoptarà la Lliga de Debat. Així, com s’indica en les bases i el reglament de la competició, tots els debats, tant de les fases locals com de la fase final, es desenvoluparan en sales virtuals. Tindran una durada màxima de 16 minuts i es dividiran en exigents torns d’intervenció de 2 minuts.

Cada equip realitzarà 4 debats en un matí en la fase local en la qual participe. Els campions de cada fase local disputaran, a més, altres 4 debats com a mínim durant la fase final de la competició. La composició dels equips en l’edició 2020-2021 de la Lliga de Debat serà d’entre 2 i 8 alumnes (a banda del capità/ana) i necessàriament hauran de designar-se dos oradors per cada debat, que seran els encarregats de fer les intervencions. 

La Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat de la Xarxa Vives s’adreça a l’alumnat de 4t d’ESO, batxillerat (i equivalents) i cicles formatius d’entre 15 i 18 anys, de la Franja de Ponent, Catalunya, País Valencià, Illes Balears, Andorra, Catalunya Nord i Sardenya. L’objectiu de la competició és millorar les habilitats comunicatives dels alumnes participants i fomentar l’adquisició de competències transversals, com la seguretat, el treball en equip, la creativitat, la documentació, l’anàlisi, la construcció d’un discurs i la planificació i presa de decisions. A més, la lliga proveeix al professorat d’una eina d’innovació docent i crea un espai de col·laboració entre els nivells d’educació secundària i superior.
.
Organitzada per la Xarxa Vives d’Universitats, i Escola Valenciana en el cas del País del Valencià, la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat compta també amb el suport de la Generalitat de Catalunya, la Generalitat Valenciana i el Govern d’Andorra. L’Acadèmia Valenciana de la Llengua, l’Institut d’Estudis Catalans i l’Ajuntament de València hi col·laboren, a més de diversos ajuntaments, com el de Castelló de la Plana, Guadassuar, Mataró, Olot, Roses, Salt, Sant Feliu de Llobregat i Terrassa.

L’educació necessita evidència científica, ara més que mai

Shutterstock / Berk Ozel
Aquest article va ser publicat originalment a The Conversation.

 

AutorJorge Úbeda Gómez Professor associat de Filosofia i Educació, Universidad Complutense de Madrid

Jorge Úbeda Gómez / The Conversation

La comparació professional entre la medicina i la docència és freqüent, perquè ambdues són professions que comparteixen alguns trets en comú. El més destacat de tots ells és que no són ni disciplines teòriques ni ciències aplicades. Són pràctiques, clíniques en medicina i educatives en la docència, que tenen com a fi respondre davant una necessitat humana que es presenta, sempre, de manera individual i en una situació concreta: la salut i l’educació.

Totes dues necessitats constitueixen els béns més preuats a protegir i promoure en una societat que es diu del benestar, al mateix temps que justa. Podem entendre, llavors, el paper decisiu que ambdues professions tenen per al sosteniment i desenvolupament de la nostra societat.

Ja fa més de quatre dècades que la medicina va assumir un enfocament de la seva activitat basat en les evidències disponibles que ha propiciat un creixement exponencial del coneixement mèdic disponible. Al mateix temps, ha permès el desenvolupament de pràctiques clíniques provades i contrastades amb mostres significatives de pacients i recolzades sobre recerques realitzades pels propis metges.

La professió docent, no obstant això, encara no ha assumit aquest enfocament que converteixi la professió en creadora de coneixement educatiu. Això s’articula establint un cos de pràctiques educatives experimentalment provades, a mostres adequades d’estudiants i centres educatius i contrastades amb la recerca científica disponible.

 

Observació i reflexió dels docents

La pràctica educativa basada en l’evidència constitueix una dinàmica complexa i cooperativa entre dues fonts de coneixement. D’una banda, l’observació directa i la reflexió que els docents realitzen sobre la seva pràctica. Per un altre, les evidències disponibles que provenen des d’aquells camps de la recerca científica dedicats a la descripció i explicació del fenomen educatiu que poden anar des de la psicologia cognitiva fins a la sociologia escolar.

Gràcies a la recerca científica els docents poden augmentar la seva capacitat reflexiva i trobar criteris que els permetin decidir millor respecte de les metodologies, la relació amb els seus estudiants o la gestió del centre escolar. Al mateix temps, la recerca científica recull l’observació i reflexió dels docents sobre la seva pràctica com una de les fonts privilegiades per a delimitar les preguntes científiques adequades i per a obtenir les dades que justifiquin les seves futures conclusions.

 

L’explosió de la innovació educativaa

Que aquesta descripció es refereixi a la realitat de la pràctica docent és encara un desideràtum llunyà. En l’última dècada hem assistit a una eclosió de la innovació educativa, entesa gairebé sempre des dels models d’innovació disruptiva que provenen de les empreses tecnològiques, que han fet proliferar metodologies variades, com ara la Flipped Classroom o l’Aprenentatge basat en projectes, que s’autodenominen actives i que tenen més antiguitat de la que se sospita.

 

Metodologies eficaces?

Tals metodologies s’han posat en marxa en molts centres sense un pla adequat de seguiment i avaluació posterior. Per a reforçar aquest impuls innovador s’ha buscat suport en teories de la intel·ligència, com la famosa teoria de les intel·ligències múltiples de Gardner o fins i tot en la neurociència, disseminant neuromites sobre el cervell i l’aprenentatge.

En els darrers anys l’educació ha viscut sotmesa al vaivé de modes educatives que no venien acompanyades de proves sobre la seva eficàcia ni de recerques científiques que sustentessin, amb proves, les teories que ràpidament es volien convertir en propostes educatives.

Molts professors han assistit atònits a aquesta celebració de la innovació a la qual ha faltat un convidat: el coneixement educatiu que prové de la recerca científica i de la pràctica docent reflexionada. No obstant això, s’està desenvolupant una consciència creixent des de l’àmbit professional i científic respecte a la necessitat de fer passos més decidits cap a una pràctica educativa informada per l’evidència disponible.

 

Evidència en les decisions polítiques

I no només les evidències han d’arribar a les aules, també han de fer-se present en els centres de decisió política, colonitzats al nostre país des de fa ja massa temps per interessos, no ja ideològics, si no directament electorals.

No obstant això, les evidències i proves no resolen totes les qüestions que té plantejada l’educació, com tampoc ho fan en l’àmbit mèdic. Sense coneixement científicament contrastat no és possible exercir-se adequadament com a docent i, així, posem en risc el present i el futur de l’aprenentatge dels nostres estudiants, però només amb aquest coneixement no donem resposta adequada a les preguntes, també decisives per a la pràctica educativa, sobre els fins de l’educació, els valors i els continguts que han de ser ensenyats i apresos.

Daniel Willingham, un dels impulsors d’una educació basada en l’evidència, ho deixa ben clar en moltes de les seves publicacions. La professió docent necessita les evidències per a fer millor el seu treball i per a no deixar-se seduir per modes educatives de dubtosa eficàcia i qüestionable cost econòmic i personal.

L’actual situació escolar provocada per la COVID 19 posa encara més palesa aquesta necessitat de disposar del millor coneixement possible i que els professors comparteixin, també, el fruit de la seva observació i reflexió sobre la pràctica.

Jennifer Doudna, Nobel de Química, ens parla de CRISPR

Jennifer A. Doudna, premi Nobel de Química 2020 i premi Princesa d’Astúries 2015 / Foto: Alianza Editorial

Jennifer Doudna, co-descobridora juntament amb Emmanuelle Charpentier de la poderosa eina d’edició genètica CRISPR, ha estat guardonada amb el Premi Nobel de Química, segons l’anunci fet avui per l’Acadèmia Sueca.

 

L’anunci del guardó coincideix amb la recent publicació del llibre Una grieta en la creación: CRISPR, la edición génica y el increíble poder de controlar la evolución, d’Alianza Editorial.

Una grieta en la creación proporciona una mirada a l’interior d’una de les revolucions científiques més fascinants de la història de la humanitat de la mà de dues de les seves més directes protagonistes. Jennifer A. Doudna, Premi Nobel de Química 2020 i principal artífex de la creació de l’eina CRISPR, i Samuel H. Sternberg.

Una grieta en la creación proporciona una mirada a l’interior d’una de les revolucions científiques més fascinants de la història de la humanitat de la mà de dues de les seves més directes protagonistes

Durant milers de milions d’anys, l’evolució de la vida a la Terra va discórrer d’acord amb la teoria de l’evolució de Darwin. Avui, gràcies a la tecnologia CRISPR, la ciència ens brinda l’oportunitat de posar aquest procés fonamental sota el nostre control. Mitjançant aquest descobriment transformador podem aprendre a editar el genoma humà, introduint canvis heretables en el nostre ADN que obren la possibilitat d’erradicar el VIH, nombroses malalties genètiques i fins i tot certs tipus de càncer, però també porten de la seva mà nombrosos fantasmes que desperten nous dilemes ètics a la recerca científica.

Els autors presenten una història del desenvolupament d’aquesta poderosa tecnologia biològica alhora que expliquen el seu funcionament al públic no especialitzat, sense deixar mai de costat la seva responsabilitat científica mirant al futur per a afrontar les principals qüestions ètiques despertades per les seves possibles derives.

Jennifer A. Doudna, premi Nobel de Química 2020 i premi Princesa d’Astúries 2015 al costat d’Emmanuelle Charpentier, dirigeix un institut i laboratori de recerca en la Universitat de Califòrnia en Berkeley i és una de les més destacades expertes en la biologia dels CRISPR, l’enginyeria genòmica i la bioquímica dels complexos proteïna-ARN.

Samuel H. Sternberg, expert en la bioquímica dels complexos proteïna-ARN i la biologia dels CRISPR, dirigeix un laboratori de recerca a la Universitat de Columbia, on és professor ajudant al Departament de Bioquímica i Biofísica Molecular.

Pandèmia, ensenyament i neoliberalisme

La professora i autora Olga García / foto cedida

Conversa amb la professora Olga García, una de les autores del llibre ‘La escuela vaciada. La enseñanza en la época pospandémica’

“No hi ha futur per a l’escola pública amb aquests paràmetres neoliberals”

 

Font: / Cuarto Poder

La escuela vaciadaLa enseñanza en la época pospandémica. Sota aquest títol, l’editorial Altamarea ha recopilat en forma de llibre un seguit d’articles que reflexionen sobre el camí que segueix l’educació a l’actualitat i en el futur. Escriuen els professors italians Federico Bertoni i Jacopo Rosatelli. També el catedràtic Jordi Llovet. I en un article conjunt dels professors Carlos Fernández Liria, col·laborador d’aquest mitjà, Enrique Galindo i Olga García. Amb aquesta última, professora de Filosofia a l’IES Julio Verne de Bargas, Toledo i integrant de la Marea Verde de Castilla- La Mancha, parlen a Cuarto Poder.

 

Portada del llibre

En el llibre escriviu l’article Pandèmia, ensenyament i neoliberalisme: l’escola pública sense futur . És demolidor el títol. No hi ha futur per a l’escola pública?

No hi ha futur amb els paràmetres que portem seguint des de fa molt de temps, que són paràmetres neoliberals. Debilitament de l’ensenyament públic, manca de finançament, retallades de les quals no ens hem recuperat, falta d’infraestructures, manca de professorat, etc. Sota els plantejaments neoliberals que tot el que és públic ha d’esdevenir un negoci, així poc futur li queda a l’escola pública i als seus alumnes i professors.

Hi haurà qui pensi que sou uns exagerats

Ens va passar també amb un altre llibre, a en Carlos, l’Enrique i a mi, amb Escuela o barbarie (Akal, 2017). No ens hem mogut d’aquestes tesis. Hi ha diversos fronts oberts. D’una banda, el front dels que són neoliberals i per tant diuen que cal donar llibertat de centre, d’ensenyament. I hi ha el front de l’esquerra progressista que no s’assabenta de res, per dir-ho d’alguna manera. Creu que buidar de pressupost i coneixement l’escola pública pot portar a algun lloc, que això és tot igualtat d’oportunitats de qualsevol manera. Això no s’aconsegueix de qualsevol manera. La pandèmia ha vingut a demostrar precisament que no ens equivocàvem en res.

La primera tesi que plantegeu és que la pandèmia els ha brindat l’oportunitat que fa dècades esperen per desfer-se de les resistències que quedaven. La pandèmia està servint d’excusa per consolidar aquest model neoliberal de l’educació?

La pandèmia és un cas de funcionament segons la “doctrina del xoc” de Naomi Klein. El neoliberalisme té plans, no és una conspiració nova

La pandèmia és un cas de funcionament segons la “doctrina del xoc” de Naomi Klein. El neoliberalisme té plans, no és una conspiració nova. Té els seus plans per la cosa pública i porta molt de temps amb ells, gairebé des de l’era Thatcher o Reagan i els Governs de la tercera via tipus Tony Blair que s’han implantat arreu. Són plans programats que s’han anat consolidant amb el temps, amb tota la documentació europea, etc. D’alguna manera poden ser plans que per alguns poden semblar subtils i que nosaltres estem traient de polleguera. Però el que no està tret de polleguera precisament és operar utilitzant això que es diu de les crisis com a oportunitat. És el que diu Naomi Klein o el mateix document Europa 2020, que ve a desenvolupar els paràmetres per posar l’educació a el servei de l’economia. És simplement que cal veure-li el costat positiu a tot i que d’una crisi en sortirà una oportunitat. No, no, l’oportunitat ho és per a aquells que una vegada per totes puguin desmantellar això intervenint-ho per als seus propis interessos.

Parleu en el text d’un concepte que és el “deliri de l’esquerra”. Explica’m en què consisteix

El deliri de l’esquerra consisteix en què precisament una de les institucions que hauria de ser més republicana que cap, en el sentit d’estar al servei del poble, perquè a més la paga el poble amb els seus impostos i es pot ensenyar amb els valors de llibertat, igualtat i fraternitat -com vulguem dir-ho- és l’escola. És un lloc en el qual precisament per fer d’alguna manera el seguiment a certs discursos de bon rotllo, a pedagogies que vénen des del 68 i determinat tipus de sociologies han seguit el rotllo en el sentit que no és tan important el coneixement com poden ser les emocions, el tractament de l’alumne com a adolescent, etc. D’alguna manera l’esquerra ha buidat la institució que ve a salvar la classe obrera de les seves penalitats, la institució que li dóna la possibilitat de, mitjançant el coneixement, poder progressar. L’ha anat buidant de coneixement. Quan hauria de ser tot el contrari. Això no és protegir l’alumne, és donar-li copets a un adolescent avui perquè en demà no tingui recursos, que és el coneixement, la formació.

En aquest sentit citeu un altre concepte, la “bretxa del coneixement”

El pòsit cultural és zero. I, per descomptat, això només s’agreuja si no tenen accés tecnològic al coneixement

És clar. A l’article hem insistit molt en això. Durant la pandèmia s’ha parlat molt de la bretxa tecnològica. Bretxa tecnològica només es dóna perquè hi ha una bretxa del coneixement. Si no, cadascú es busca les estratègies. Més enllà que tinguin la plataforma o els mitjans. Però amb el que ens hem trobat els professors de tots els nivells a l’intentar no fer classes en línia sinó esmenar aquesta formació en temps rècord, és que amb els alumnes no tenien ni les armes cognitives per respondre i que els expliquessis alguna cosa. Perquè el pòsit cultural és zero. I, per descomptat, això només s’agreuja si no tenen accés tecnològic al coneixement. El coneixement som els professors, entre d’altres. És el que s’ha demostrat, que és l’escola presencial la qual omple aquesta bretxa. Els xavals saben utilitzar Instagram o WhatsApp. Però no saben fer servir un arxiu i molt menys què fer per explicar-te alguna cosa que t’hagin d’explicar i que es diu contingut.

Dieu que s’està demostrant que els estudiants que lluitaven contra el Pla Bolonya tenien raó

Tot el moviment contra el Pla Bolonya, igual que l’anterior, el que feia era a alertar sobre el que ja estava passant i que ara s’està consolidant. Només cal sentir les declaracions del ministre d’Universitats, Manuel Castells, durant la pandèmia i el que segueix fent. A la universitat s’ha vist massa clar, la mercantilització i colonització d’espais públics per interessos empresarials. S’ha vist perquè com és el salt cap a la feina, és el primer que han colonitzat. Això és definitiu. Carlos Fernández Liria sempre parla que s’està tornant a l’Edat Mitjana a la universitat. És clar, en els moments en què només financies projectes d’investigació que una empresa considera que són productius, imagina on van les Humanitats.

Més enllà de l’article del llibre, com creus que serà l’ensenyament a l’època postpandèmica?

Puc dir-te el que està sent, que és un autèntic caos. Sobretot si parlem de l’escola pública. A la privada no em fico i amb la privada concertada, a la qual estan desviant els diners dels espanyols, tampoc. A la pública, ara mateix, jo et parlo des de Castella la Manxa però sé que és així en tots els territoris, fa manca de professorat, d’infraestructures. Ens trobem que no podem fer front al que se’ns ha caigut a sobre perquè mai ens recuperem de la manca d’inversió de fa deu anys. Passa com a la sanitat. Tenim una mena de plans de semipresencialitat sense les plataformes o recursos necessaris. Sense regulació, sense una legislació que reguli els drets col·lectius dels treballadors, perquè què és això de treballar en semipresencialitat.Tenim alumnes i pares que poden o no poden venir si es detecten casos. Perquè en aquest país sembla ser que l’educació és el lloc de la conciliació laboral, la qual cosa evidentment no pot ser. No som aparcadors i no obstant això ara mateix som els únics que poden permetre a pares i mares anar a la feina i deixar els seus fills. Això cal tocar-lo, el Ministeri de Treball estarà molt a sobre d’això, imagino.

El que ve, a l’etapa postpandèmica és la realització dels anys del capital, del neoliberalisme

El que ve, a l’etapa postpandèmica és la realització dels anys del capital, del neoliberalisme. És la colonització per la formació en línia, el campi qui pugui i qui pugui arribarà. Es pagarà l’aprenentatge al llarg de tota la vida a força de màsters. I qui no pugui, no arribarà. I aquest cop, definitivament, perquè no podrem ajudar-los des de la presencialitat els professors.

Som a temps que això no passi?

Jo sóc una persona positiva, t’ho puc assegurar. Però a força de realisme. Necessitaríem d’entrada saber a qui se li demana ajuda i a qui se li demanen responsabilitats. Crec que per salvar l’escola pública cal demanar responsabilitats a tota la societat en el seu conjunt. A mi m’agradaria demanar als moviments d’esquerres, amb els que puc ser més afí. Però crec que és una responsabilitat ciutadana de qualsevol ideologia crear ciutadans crítics, responsables i ben formats. O ho pagarem en un futur. S’equivoquen si creuen que ciutadans mal formats poden tirar endavant l’economia. Som a temps? Sí, si s’atenen les reivindicacions de les marees verdes. Sí, si fan cas a les reivindicacions dels professors i no tant als consells de savis que no sabem molt bé d’on se’ls treu la ministra Celaá. Bé, sí que ho sabem, però per descomptat no som els professors a qui pregunta. Sí, si no es segueixen els consells de la CEOE, que és un organisme econòmic o de l’OCDE. En tots aquests casos podrem salvar lo públic a tots els nivells.

Font: https://www.cuartopoder.es/espana/educacion/2020/09/27/no-hay-futuro-para-la-escuela-publica-con-estos-parametros-neoliberales/

Projecte per l’orientació acadèmica-professional

Participen un centenar de centres educatius de Madrid i Catalunya / Fundación Bertelsmann

«Xcelence-Escuelas Que Inspiran» arriba a 100 escoles per a optimitzar l’orientació acadèmica-professional

 

.

L’orientació acadèmica-professional és clau per a acompanyar als alumnes i oferir opcions formatives després de l’educació obligatòria i conforma un dels pilars de la formació personalitzada a la qual tendeix el sistema educatiu. Per tots aquests motius, la Fundación Bertelsmann i Empieza Por Educar han presentat el projecte pilot «Xcelence – Escuelas Que Inspiran», en el qual participen un centenar de centres educatius de Madrid i Catalunya.

 

L’acte de presentació, retransmès en streaming des del Espacio Bertelsmann de Madrid, ha estat organitzat per la Fundación Bertelsmann, Empieza Por Educar i la Consejería de Educación y Juventud de la Comunidad de Madrid. Un projecte pilot que té com a finalitat millorar la qualitat dels sistemes d’orientació.

Per als seus impulsors, la clau resideix en passar d’un entorn fragmentat a convertir l’orientació en un projecte estratègic de centre

Per als seus impulsors, la clau resideix en passar d’un entorn fragmentat a convertir l’orientació en un projecte estratègic de centre, compartit per tot l’equip docent i amb el suport explícit de l’equip directiu.

L’esdeveniment ha comptat amb la participació del Consejero de Educación y Juventud de la Comunidad de Madrid, Enrique Ossorio, i de la Directora General de Bilingüismo y Calidad de la Enseñanza, María Mercedes Marín, com també de referents
nacionals i internacionals del món educatiu (Gatsby Foundation, Teach First, Fundación Bertelsmann y Empieza Por Educar), i de la comunitat empresarial (CEIM, DigitalES y J.P. Morgan).

 

Nova plataforma d’orientació professional

A l’acte també s’ha dut a terme el llançament de la plataforma digital www.xcelence.es que, a partir d’ara, poden fer servir tots els centres educatius d’Espanya per a fer una autoavaluació del seu sistema d’orientació de manera gratuïta.

Juan José Juárez, Sènior Project Manager de la Fundación Bertelsmann, ha
afirmat: “Estem en un moment crític en el qual, per fi, es donen a Espanya els
elements per a impulsar de manera definitiva l’orientació acadèmica-professional
als centres. Tots els actors: administració pública, centres, empreses i experts de l’àmbit
educatiu coincideixen a atorgar un paper crític a l’orientació per a lluitar contra l’abandonament escolar i la desocupació dels joves”.

Les escoles involucrades en «Xcelence-Escuelas Que Inspiran» utilitzaran la plataforma
Xcelence i rebran formació sobre un nou rol professional en l’orientació: el Coordinador/a d’Estratègies Acadèmic-Professionals (CEAP) inspirat en el Careers Leader anglès. Aquesta figura va sorgir arran del desenvolupament del projecte Good Career Guidance de la Fundació Gatsby. El Govern anglès va adoptar els vuit Gatsby Benchmarks a la política educativa el 2018 i, des de llavors, tots els centres escolars anglesos compten amb un Careers Leader. Per a això, va ser clau la col·laboració de Teach First a l’hora de formar als centres en aquest nou perfil professional.

S’oferirà formació, acompanyament i recursos als centres perquè puguin desenvolupar una estratègia global d’orientació que integri a tota la comunitat educativa

El projecte neix per a formar i acompanyar a aquests nous perfils professionals.
A través d’ell, s’oferirà formació, acompanyament i recursos als centres perquè puguin desenvolupar una estratègia global d’orientació que integri a tota la comunitat educativa ajudant-los, i es potenciaran la creació de xarxes col·laboratives entre els centres educatius i l’entorn laboral. Aquest projecte compta amb el suport de J.P. Morgan.

“L’emergència sanitària provocada per la Covid-19 ha augmentat els desafiaments per a accedir a formació i carreres professionals per a molts joves. Ajudar als estudiants a accedir a l’orientació i la formació professional és clau per a la mobilitat social i per a construir una recuperació inclusiva. El nostre suport a aquest projecte forma part d’un compromís global de 350 milions de dòlars per a ajudar els ciutadans a preparar-se per al futur del treball”, comenta Alexandra Ingvarsson, Vicepresidenta de la Global Philanthropy de J.P. Morgan.

Pablo Millanes, Director d’Aliances i Operacions de Empieza Por Educar, destaca: “L’orientació acadèmic-professional és un promotor crucial d’equitat educativa. Impulsar l’estratègia d’orientació en els centres i fomentar la col·laboració en la comunitat educativa i professional té un efecte directe en les aspiracions i oportunitats de tots els estudiants”.

La trajectòria de Fundació Bertelsmann en orientació i l’experiència de Empieza Por Educar en la formació i acompanyament de professionals de l’educació ha permès dur a terme una adaptació dels aprenentatges obtinguts en l’experiència del Regne Unit al nostre context educatiu.

Neix la Fundació Episteme

NOTA DE PREMSA

«Urgeix encarar el debat del sistema educatiu des de criteris científics i humanístics»

 

• La Fundació Episteme presenta un Manifest Fundacional reivindicant la recuperació de la qualitat acadèmica del sistema educatiu que considera en una involució progressiva
• Impulsarà Projecte SPiDeR juntament amb la Universitat Politècnica de Catalunya, per a motivar les vocacions STEM, generar reflexió social i visibilitzar referents humanístics

 

Neix la Fundació Episteme de la mà del seu Manifest Fundacional on es reivindica la recuperació de la qualitat acadèmica del sistema educatiu que considera en una involució progressiva. En aquest sentit, defensa abordar un debat seriós, emparat en dades i resultats, desideologitzat políticament i vehiculat des de les ciències i les humanitats.

 

Molt abans de la pandèmia, des que PISA va començar a analitzar el nivell dels estudiants de l’OCDE, les xifres ja demostraven una progressiva devaluació en la formació dels nostres estudiants. Els resultats són les graduals reculades en el grau de coneixements, una situació ara agreujada també pel desconcert propiciat pel coronavius.

La Fundació Episteme neix en un context educatiu marcat per aquestes dues variables i sota la necessitat de superar aquesta crisi i revertir-la cap al millor dels escenaris possibles. En aquest sentit, la Fundació presenta un Manifest Fundacional que reivindica la recuperació de la qualitat acadèmica del sistema educatiu com a imperatiu urgent.

Segons els seus impulsors, la involució educativa consisteix en la progressiva devaluació i trivialització dels continguts de coneixement, així com en els criteris de valoració i contrastació de la consistència de la seva adquisició per part de l’alumnat. Tot això emparat en teories educatives pretesament científiques, que no són sinó eufemismes. Així, la ciència i les humanitats, pilars bàsics per a la formació d’una ciutadania crítica, avançada, orientada i competent es troben cada cop més devaluades dels currículums acadèmics.

Davant d’aquesta davallada, cal abordar un debat seriós, emparat en dades i resultats, desideologitzat políticament, reflexiu i obert a tota la comunitat educativa així com al conjunt de la societat. De la mateixa manera que els professionals sanitaris haurien de ser autoritats davant la crisi de la covid-19, els professionals de la docència han de procurar per la salut del sistema educatiu. La gestió d’aquests dos sectors esdevé particularment crucial en els moments actuals i està estructuralment lligada a la vida pública.

 

Ciència i humanitats, agents fonamentals del canvi

La Fundació Episteme neix amb un consell assessor format per reputats professionals dels sectors científics i humanístics, considerant com a base particularment necessària la vàlua de l’activitat de la recerca i de la professió docent. Amb criteris d’igualtat de gènere, l’integren dones i homes implicats tant en la seva pròpia activitat professional com en qüestions de millores socials en els seus respectius camps d’actuació.

Des de la Fundació existeix el decidit propòsit d’aplegar diverses sensibilitats i acreditades veus professionals per tal de sumar propostes encarades a millorar l’univers educatiu des de criteris sòlids. En aquest sentit té previstes diferents actuacions en el camp de la recerca educativa, la formació amb propostes específiques per a docents, així com iniciatives per l’alumnat amb la voluntat de la seva translació al nou canvi social.

 

Projecte SPiDeR

Impulsar les vocacions STEM (Ciència, Tecnologia, Enginyeries i Matemàtiques), especialment entre les noies. Visibilitzar els referents femenins científics, socials i humanístics. Acostar la literatura als joves. Propiciar un debat tecno-ètic sobre el futur de la tecnologia a la societat. Incitar a la reflexió social en qüestions com el ciberbullying, el masclisme, la igualtat o el medi ambient, són els objectius del primer projecte impulsat des de la Fundació Episteme, juntament amb la Universitat Politècnica de Catalunya.

Projecte SPiDeR està inspirat en dues novel·les de Carme Torras (IRI-CSIC-UPC), reconeguda experta en robòtica i escriptora; en concret, La Mutació Sentimental  i Enxarxats on es planteja la necessitat d’un debat responsable davant un futur que podria esdevenir distòpic. Presentat en format audiovisual és també un projecte transmèdia que recorrerà altres plataformes atractives per als joves animant la seva participació i implicació. Aquesta iniciativa està prevista pel pròxim 2021.

 

Sobre la Fundació Episteme

La Fundació Episteme sorgeix el setembre de 2020 a l’empara del patronat de dues organitzacions formades exclusivament per docents: el Sindicat Professors de Secundària (aspepc·sps) i l’Associació de Catedràtics d’Ensenyaments Secundaris de Catalunya (ACESC).

Està presidida per Xavier Massó Aguadé i formen també part del seu patronat Felipe José de Vicente Algueró (vicepresident), Josep Oton Catalán (secretari), J. Jorge Sánchez (vocal), Ramon Casals Casanovas (vocal) i Ignasi Fernández Daroca (vocal).

La seva acció passa per l’intercanvi d’experiències entre els docents i entre tots els col·lectius implicats en la comunitat educativa: institucions, alumnes, pares, professionals i investigadors en temes educatius. Considera que l’educació és un instrument fonamental per al desenvolupament social, científic, humanístic, econòmic i cultural i que per això requereix la implicació de tots els agents possibles.

L’activitat de la Fundació s’adreça a la totalitat de les etapes formatives, des de Primària a Universitats entenent que el sistema educatiu és un recorregut interdependent de successius cicles d’adquisició de coneixements. Impulsat des de Catalunya, les seves accions abasten qualsevol territori, en el convenciment de que l’educació és un dret universal.

 

Per a més informació:

Premsa Fundació Episteme
+34 679 145 884 | premsa@fundacioepisteme.cat
C/ Pelai 12, 7 E, 08001 Barcelona

Actualitat

Sala de lectura

Aquest web fa servir cookies pròpies per al seu correcte funcionament. Al clicar al botó Acceptar, acceptes aquestes tecnologies i el seu ús així com el processament de les teves dades per aquests propòsits.    Més informació
Privacidad