Inici El blog Pàgina 3

Col·lectiu Hèlios: Nou front educatiu a les Illes Balears

Catalunya, València i ara, les Balears. Cada dia són més els docents que s’organitzen al voltant d’una defensa racionalista i igualitària de l’educació explícita davant dels models educatius actuals emparats en una construcció subjectiva de l’aprenentatge i que ha donat com a resultat una baixada en el nivell acadèmic dels estudiants.

El proper 19 de juny, Fòrum Episteme comptarà amb la participació de tres professors que han impulsat el Col·lectiu Hèlios, una filial d’OCRE (Observatori Crític de la Realitat Educativa), associació d’àmbit estatal nascuda a València. Joan J. Roig, professor de Llengua catalana i Literatura, Miguel Ángel Tirado, inspector d’Educació i docent i Gustavo Martín Hernández, professor de Geografia i Història presentaran aquest nou front educatiu.

El col·lectiu Hèlios va llançar recentment un manifest adreçat a docents, institucions i famílies per a subratllar la necessitat dels fonaments acadèmics bàsics i de l’aprenentatge significatiu després de la baixada contrastable del nivell de coneixements dels alumnes. Aquesta és una excel·lent oportunitat per escoltar-los.

Amb el títol “Col·lectiu Hèlios: Nou front educatiu a les Illes Balears” el webinar tindrà lloc dimecres, 19 de juny a les 18:30 hores.

Podeu reservar la vostra assistència gratuïta clicant aquí o damunt la imatge:

«educational EVIDENCE»: el nou digital de la Fundació Episteme

L’EXPRESSIÓ d’una altra EDUCACIÓ EUROPEA

 

educational EVIDENCE ( https://educationalevidence.com/ca/) -«eE»- és un mitjà de comunicació digital que publica notícies, investigacions, dades i estudis sobre el sector educatiu. Editat per la Fundació Episteme -amb seu a Barcelona- es publica en català, espanyol i anglès; s’adreça a un públic nacional i internacional, per mitjà d’un periodisme divulgatiu sota llicència Creative Commons gratuïta. Aquesta llicència autoritza que els articles que s’hi publiquen puguin ser reproduïts sense modificacions en qualsevol suport digital i/o en paper, o en d’altres mitjans de comunicació, webs o plataformes, amb l’única condició que s’indiqui la font original d’«eE».

La línia editorial s’empara fonamentalment en evidències científiques per a contribuir a un debat raonat sobre polítiques educatives que afecten una gran part de països europeus i occidentals. És per aquesta raó que es presenten articles d’actualitat, estudis, dades i anàlisis de diferents procedències geogràfiques en matèria educativa, alhora que es promou l’intercanvi d’aquesta informació, per a una millor comprensió de l’escenari actual europeu, sense oblidar l’internacional.

Aquesta publicació pretén també significar la incidència que un determinat model educatiu exerceix sobre d’altres àmbits crucials de la realitat europea, com ara el científic, l’humanístic, el tecnològic  i el polític, tots ells determinants per al progrés i la solvència dels estats i llurs ciutadanies, per tal que el model il·lustrat, que va permetre el desplegament de l’educació universal, no s’abandoni i sapiguem trobar-li l’encaix en el marc dels indiscutibles avenços socials actuals.

Formen part del Consell Editor: Xavier Massó, Francisco López Rupérez, Eva Serra, António de Bivar Weinholtz, Felipe de Vicente, Josep Otón, Ignasi Fernández Daroca i Santiago Herrero.

Benvinguts a educational EVIDENCE!

«PISA: A DEBAT»

Transcorreguts més de quatre mesos des de la publicació de  l’últim l’informe PISA continuen en l’aire les grans preguntes sobre els seus resultats. Webinar amb la participació de la política, docent i exconsellera d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya (2010-2016) Irene Rigau, i el filòsof, pedagog i escriptor, Gregorio Luri.

 

Per a accedir al seminari web clica damunt la imatge:

 

• Irene Rigau. Llicenciada en Psicologia. Mestre de Primària i professora de Secundària i Universitat ha estat també inspectora d’Ensenyament. Ha exercit com a Diputada al Parlament de Catalunya en diverses legislatures i ocupat els càrrecs de Consellera de Benestar Social (1999-2002), Consellera de Benestar Social i Família (2002-2003) i Consellera d’Ensenyament (2010-2016).

• Gregorio Luri. Doctor en Filosofia. Llicenciat en Ciències de l’Educació. Mestre de Primària i professor de Secundària i Universitat. Autor de més d’una vintena de llibres, columnista, conferenciant i fundador de l’editorial Rosamerón. Ha rebut els premis MEP (Millora la teva Escola Pública), el 2017 i la Creu de Carles III, el Noble, atorgat pel Govern de Navarra el 2020.

Entrevista: Eva Serra, directora executiva de la Fundació Episteme. Amb la participació de Xavier Massó i Josep Oton president i secretari  de la Fundació Episteme, resepctivament.

Fòrum en format seminari virtual “webinar” celebrat el dimecres, 24 d’abril de 2024.

Idioma: català.

«PISA: A DEBAT»

Transcorreguts més de quatre mesos des de la publicació de  l’últim l’informe PISA continuen en l’aire les grans preguntes sobre els seus resultats. Autoritats educatives, agents socials, docents, famílies i analistes presenten diferents punts de vista sobre com millorar la preparació acadèmica dels nostres estudiants. Examinar les causes, encertar amb un bon diagnòstic i prescriure les receptes adequades passa necessàriament per la necessitat d’obrir debats en profunditat amb experts.

Amb aquesta finalitat, Fòrum Episteme presenta «PISA: A DEBAT», una trobada telemàtica que comptarà amb la participació de la política, docent i exconsellera d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya (2010-2016) Irene Rigau, i el filòsof, pedagog i escriptor, Gregorio Luri.

La cita serà el dimecres, 24 d’abril a les 18.30 h. i les inscripcions gratuïtes per a aquells que desitgin assistir es poden reservar aquí o clicant damunt les imatges.

Irene Rigau. Llicenciada en Psicologia. Mestre de Primària i professora de Secundària i Universitat ha estat també inspectora d’Ensenyament. Ha exercit com a Diputada al Parlament de Catalunya en diverses legislatures i ocupat els càrrecs de Consellera de Benestar Social (1999-2002), Consellera de Benestar Social i Família (2002-2003) i Consellera d’Ensenyament (2010-2016).

Gregorio Luri. Doctor en Filosofia. Llicenciat en Ciències de l’Educació. Mestre de Primària i professor de Secundària i Universitat. Autor de més d’una vintena de llibres, columnista, conferenciant i fundador de l’editorial Rosamerón. Ha rebut els premis MEP (Millora la teva Escola Pública), el 2017 i la Creu de Carles III, el Noble, atorgat pel Govern de Navarra el 2020.

El cos de professors d’ensenyament bàsic

Imatge: Pexels / KATRIN BOLOVTSOVA

Consideracions jurídiques i metajurídiques en torn al cos (I Grup) únic

 

Això del cos únic va començar com un rumor, després van venir les sospites. Semblava com si el departament ho anés perfilant en la clandestinitat amb la condescendència d’altres sindicats i la complaença de la “comunitat educativa” (sic) –es va dir que era “el seu somni humit” (segon sic)-, però ara els  representants del departament i els seus adlàters sindicals ja ho manifesten sense ruboritzar-se: Volen el cos únic.

 

Ignasi Fernàndez / Serveis jurídics

Un cos únic docent. Però també un grup únic? M’explicaré per la via dels interrogants:

1.-  El departament pretén crear un grup funcionarial únic en que tots els professors percebin els mateixos havers? Si es tracta d’això, podria entendre’s com una legítima reivindicació laboral.

2.- o el departament projecta crear un cos únic docent en que tots els professors-mestres impartirien uns continguts generals de diferents matèries dins un àmbit a la franja de 6-16 anys?

Jo considero que es busquen les dues situacions, però com a defensor del principi d’especialitat em preocupa només la segona. I com a proves de que els meus temors no són infundats us en presento aquestes:

Fet 1:  L’any 2009 la LEC recupera els Instituts Escola i el Departament en fa bandera situant-los com a referents del model d’educatiu integrat per a alumnes de 3 a 16 anys amb, entre d’altres, els següents eixos claus: Interacció entre infants i adolescents, i interacció entre els diferents cossos docents (mestres i professors).

Fet 2: L’any 2019 el Departament va habilitar 6.000 mestres de Llengua castellana, Català i Matemàtiques per impartir 1r i 2n de ESO. Clarament, durant els següents cursos es pretenia traspassar mestres d’altres especialitats. No és sobrer recordar que aquesta operació va ser avortada judicialment gràcies a la intervenció del sindicat ASPEPC-SPS.

Fet 3: En data recent la Consellera Simó ha demanat al Ministeri el traspàs a la Generalitat del cos de funcionaris d’ensenyament. Les conseqüències d’aquest hipotètic traspàs mereixen un informe a banda.

Fet 4: L’any 2023 el Departament ha publicat els nous Decrets del currículum. Si bé a nivell estatal la possibilitat de que un docent imparteixi totes les matèries d’un àmbit s’aplica fins a 3r de ESO, a Catalunya s’han ampliat els àmbits a 4rt d’ESO i a Batxillerat. El Departament projecta així la figura del mestre generalista als nivells superiors.

Fet 5: El Decret que hauria de regular el currículum de la ESO a Catalunya no té entitat pròpia, de fet, no existeix. El Departament ha refós els currículums de primària i secundària amb la denominació Decret de l’ensenyament bàsic, de forma que els objectius i els principis pedagògics són comuns a tots els alumnes de 6 a 16 anys.

Aquesta refosa podria ser la prova concloent, i d’alguna manera insinua, que aquest  cos ”únic”  ben bé podria anomenar-se Cos de docents d’ensenyament bàsic. I no sembla difícil d’endevinar que aquests professors-mestres haurien d’impartir uns continguts generals i mínims de diferents matèries en una mena de centres -més assistencials que educatius- on les famílies poguessin aparcar els seus fills i, si de pas aconsegueixen que els nens aprenguin alguna coseta, doncs millor.

Queda així acreditada la certesa d’aquesta vel·leïtat del departament i dels seus seguidors, la certesa de que pel que fa al cos únic “ho volen fer”. Ara només ens queda aclarir el “si ho poden fer”.

Tornem al binomi grup/cos docent.

 

EL GRUP ÚNIC

En aquest epígraf abordarem la qüestió de la titulació requerida i el sistema d’ingrés al cos. Prèviament, caldria aclarir i definir tres categories legals: (i) Grup funcionarial, (ii) Cos i (iii) Nivell.

Tradicionalment el legislador estatal ha optat per un sistema de cossos on s’integren funcionaris que realitzen funcions similars i comparteixen unes competències, capacitats i coneixements acreditats durant el procés selectiu, així com unes titulacions determinades. Aquests cossos docents s’agrupen en funció del grup de titulació al que pertanyen: el títol de grau és per al grup A1, la diplomatura per al grup A2. Això explica que els Professors de Secundaria, els de EOI i els de Música formin part de diferents cossos docents, però pertanyin al mateix grup funcionarial (A1). Com sabem, és el grup funcionarial (sigui A1, A2, B o C) el que determina el sou i els triennis. Després tenim els nivells  des del 26 per el catedràtic, passant pel 24 per el Professor de Secundaria i el 21 del Mestre – que determinen el complement de destinació.

Així que, si el que es busca és que tots els docents de Catalunya cobrin els mateixos havers, a banda de crear un cos docent únic o no, el que s’ha de fer realment és que tots els docents, el cos de mestres en aquest cas, s’integri en el grup A1 i se l’adjudiqui el nivell 24.

Alguns sectors , també a nivell estatal, reivindiquen la integració del col·lectiu de mestres  al grup A1 amb l’argument de que també estan en possessió del títol de Grau. Res a objectar, però la pregunta és  òbvia: podria regular la Generalitat el sistema d’ingrés,  l’oposició, en aquest nou cos i/o grup?

Clarament, no. La titulació dels grups està blindada per la LOE i és matèria reservada al legislador estatal. I la reserva competencial no permet a la Generalitat ni regular els requisits de titulació d’un cos ni el sistema d’accés, tal i com estableix la STC de la LEC ja esmentada:

Así pues, debemos reiterar la condición de normas básicas de las relativas, por un lado, a la existencia de cuerpos de funcionarios públicos docentes, con independencia de que esos funcionarios presten servicio en una administración educativa concreta, y, por otro, de las referidas al sistema utilizado para el acceso de tales funcionarios mediante un concurso oposición. Por extensión, de la misma condición de norma básica deben participar las normas que el Estado considere necesario adoptar para clasificar, definir y caracterizar a cada cuerpo de funcionarios, como son la titulación requerida, las enseñanzas impartidas, las funciones asignadas y las especialidades docentes que componen el sistema de cuerpos docentes.

Una altra qüestió és si una futura norma bàsica estatal, ho podria contemplar, i la resposta és en aquest cas afirmativa.

 

EL COS ÚNIC

Convé aclarir primer que tot quina es la nostra situació administrativa. Sovint diem que som funcionaris del departament d’educació de la Generalitat de Catalunya, i sent això cert, caldria matisar-ho. El nostre origen rau en els traspassos de finals dels anys 80 articulats mitjançant la LOAPA i ara, efectivament, depenem funcionalment de la Generalitat de Catalunya, però no pertanyem a cossos de la funció pública catalana com sí hi pertanyen, posem per cas, els Mossos d’esquadra. Els professors formem part dels cossos estatals, igual que, per exemple, els magistrats o els funcionaris d’Hisenda.

Encara seria més acurat dir que som funcionaris d’àmbit estatal i que pertanyem a cossos d’àmbit estatal, la qual cosa implica que podem prestar servei en el sistema educatiu a tot el territori de l’Estat, amb independència de quina sigui l’administració en que vam ingressar. Heus ací la paraula clau: la mobilitat i per tant, en aquest sentit, no som com els mossos d’esquadra sinó com el jutge que pot concursar a tot el territori.

I justament per això, és l’Estat qui estableix el nostre règim bàsic: l’art. 149.1.18 de la Constitució atribueix a l’Estat la competència exclusiva “para establecer las bases del régimen estatutario de los funcionarios de las administraciones públicas”. L’apartat 1 de la DA 6ª de la Llei Orgànica 2/2006, d’Educació concreta que aquestes bases són, entre d’altres, les regulades a la pròpia Llei Orgànica d’Educació i a les seves normes de  desenvolupament «para el ingreso, la movilidad entre los cuerpos docentes, la reordenación de los cuerpos y escalas y la provisión de plazas mediante concursos de traslados de ámbito estatal». En la mateixa línia es va pronunciar el Tribunal Constitucional, en la STC nº 213/2013 de 19 de desembre, que en el seu FJ4 venia a dir que la reserva competencial per a l’Estat inclou “la garantía de movilidad en el sistema educativo -és a dir, els concursos de trasllats- y la determinación del sistema de acceso –és a dir, el concurs-oposició-.

És cert, però que en virtut de l’apartat 2 de l’esmentada DA6 de la LO 2/2006,  la Comunitat autònoma pot reordenar la seva funció pública docent sempre que es respecti la normativa bàsica. I això certament inclou la creació de cossos docents propis, però sempre, insistim, que no alteri l’ordenació i estructura de cossos docents de la legislació bàsica i que estan definits a la DA 7.

Fetes aquestes consideracions, estem ara en condicions de valorar la temeritat de la que va fer gala l’honorable Conseller Ernest Maragall l’any 2009 i que resumirem en el següent apartat:

L’antecedent de la LEC i els cossos docents d’en Maragall

L’any 2009 , el Conseller Ernest Maragall va aprofitar la Llei d’Educació de Catalunya (art. 112 de la LEC) per reorganitzar els cossos docents catalans i refondre’ls en 5 cossos de nova creació sent que el marc estatal era de dotze. El sindicat ASPEPCP-SPS va advertir reiteradament de l’ostensible temeritat, doncs aquesta mesura impossibilitava la mobilitat en tots els concursos. Finalment, l’any 2019 el Tribunal Constitucional va dictar la sentència 51/2019 d’ 11 d’abril i, com era de preveure, va anul·lar l’article 112 de la LEC i, per tant, els nous cossos docents d’en Maragall amb aquesta argumentació:

Una comunidad autónoma no puede alterar esa estructura, suprimiendo o refundiendo los cuerpos previstos en la normativa básica estatal. Dado que la legislación básica establece actualmente una docena de cuerpos docentes diferenciados, la norma impugnada, al reducir a cinco el número total de cuerpos docentes y alterar su estructura, vulnera la norma básica (….) esa alteración del número y de la estructura de cuerpos docentes previstos en la norma básica no solo impide la identificación inmediata entre los cuerpos docentes autonómicos y los previstos en la norma estatal, sino que puede hacer sumamente compleja la comunicabilidad de personal funcionario docente entre las comunidades autónomas, elemento capital del sistema de cuerpos docentes establecido por la norma estatal. Pues si cada una de las comunidades autónomas procediera a reordenar a su criterio los cuerpos previstos en la norma básica estatal, serían necesarias complicadas reglas de equivalencia o correspondencia entre decenas de cuerpos autonómicos, que es precisamente lo que la norma básica pretende evitar mediante una estructura común de cuerpos docentes para el conjunto del Estado” STC.

En definitiva, la genialitat del “Tete Maragall” no garantia la mobilitat, tal com era notori i el sindicat Aspepc-sps ja havia reiterat en el seu dia. No obstant, estarem eternament agraïts  al Conseller perquè va donar peu a que el TC es pronunciés i tenim una sentència que ara ens permet concloure que la Generalitat no pot crear ni  refondre motu proprio un cos docent -un suposat cos de docents d’ensenyament bàsic- al marge dels cossos estatals.

PANTALLES I ADOLESCÈNCIA. Què ens diu la psicologia?

Entrevistem al psicòleg clínic i Doctor en Psicologia, Francisco Villar a Fòrum Episteme. Coordinador del programa d’atenció a la conducta suïcida en el menor de l’Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona i autor dels llibres: Morir antes de suicidio, Prevención en la adolescencia i Cómo las pantallas devoran a nuestros hijos, tots dos publicats per l’editorial Herder.

 

Per a accedir al seminari web clica damunt la imatge:

 

• Francisco Villar. Llicenciat en Psicologia l’any 2008 per la Universitat de Barcelona, es va especialitzar posteriorment en Psicologia clínica a l’Hospital Universitari Vall d’Hebron Barcelona (2008 – 2011). Doctor  en Psicologia per la Universitat Autònoma (2018) i la seva tesi doctoral aborda la conducta suïcida en menors, l’àmbit en el qual és especialista.

Entrevista: Eva Serra, directora executiva de la Fundació Episteme. Amb la participació de Xavier Massó, Josep Oton i Ramon Casals, president, secretari i vocal de la Fundació Episteme, resepctivament.

Fòrum en format seminari virtual “webinar” celebrat el dijous, 29 de febrer de 2024.

Idioma: català.

La educación sin pulso. ¿Qué hacer tras PISA?

III Congrés d’Experts Docents. (Madrid, 10 y 11 de mayo de 2024)

L’Observatori de la Realitat Educativa (OCRE) i la Fundació Episteme organitzen el III Congrés d’Experts Docents per a una Anàlisi Crítica de l’Educació, edició que se celebrarà a la Casa de la Comunitat Valenciana a Madrid el divendres, 10 i dissabte, 11 de maig. Sota el títol: La educación sin pulso. ¿Qué hacer tres PISA? aquesta trobada, d’abast nacional, servirà per a analitzar la situació de l’ensenyament al nostre país i les posicions que diversos acadèmics sostenen per a millorar l’actual crisi educativa.

Les tres ponències centrals, i per aquest ordre, seran a càrrec de Laura Rodríguez Montecino, professora de Llengua Castellana i Literatura i autora del projecte digital d’anàlisi educativa Sobre Ruinas, Francisco López Rupérez, Doctor en Ciències Físiques, expresident del Consejo Escolar del Estado, director de la Càtedra de Polítiques Educatives de la Universidad Camilo José Cela i escriptor i Miguel Ángel Tirado Ramos, inspector d’Educació a les illes Balears, professor i escriptor.

 

Durant les dues jornades, tindran lloc també dues taules rodones en format tertúlia, amb la participació de cinc experts docents en cadascuna, per a abordar problemàtiques de plena actualitat: currículum, metodologies, avaluació, inclusió, burocràcia i conflictivitat en els centres. Comptaran amb la participació de professors i escriptors com Olga García, Andrés Rivera, Xavier Massó, Josep Otón, Andreu Navarra, Ángel Luis AritmendiBianca Thoilliez, Enrique Mesa, Beatriz Rabasa i David Rabadà, sota moderació d’Eva Serra i Ángel Vallejo.

Aquest congrés s’organitza després dels preocupants resultats de l’últim informe PISA que han tornat a evidenciar com les actuals polítiques educatives no són les adequades. L’adoctrinament a les aules, la imposició de les pedagogies competencials, el descrèdit de la professió docent, l’excessiva càrrega burocràtica en els centres educatius, l’absència d’avaluacions externes, la conflictivitat entre alumnes i a professors o l’empobriment dels currículums són algunes de les qüestions de la realitat educativa que els seus organitzadors i participants porten denunciant des de fa temps.

Tanmateix, consideren que és urgent escoltar docents, experts i acadèmics com a legítims coneixedors de les causes que han conduït al fracàs educatiu. En aquest sentit, el simposi pretén fer una crida, tant al conjunt de la societat civil com a la totalitat de la comunitat educativa, amb la finalitat d’informar, reflexionar, analitzar, debatre, contrastar i implicar el conjunt de la ciutadania.

 

Més informació:

https://fundacioepisteme.cat/congres/

 

Veure congressos anteriors:

I Congrés d’Experts Docents (València)

II Congrés d’Experts Docents (Barcelona)

PANTALLES I ADOLESCÈNCIA. Què ens diu la psicologia?

El passat desembre coneixíem la nova regulació, atesa la proposta del Consejo Escolar del Estado -amb el vist i plau del Ministeri d’Educació i del Departament d’Educació- sobre la restricció del mòbil als centres educatius: prohibit portar-lo per als alumnes de Primària i tenir-lo apagat en horari lectiu per als de Secundària, tret d’algunes excepcions.

Aquesta mesura arribava després de la publicació dels preocupants informes PISA. Però, què diuen els diferents estudis no només relacionats amb la baixada del rendiment acadèmic sinó també sobre els efectes nocius dels dispositius en la salut mental dels menors?

Per tal d’abordar aquesta temàtica, el dijous, 29 de febrer, entrevistem al psicòleg clínic i Doctor en Psicologia, Francisco Villar a Fòrum Episteme. Coordinador del programa d’atenció a la conducta suïcida en el menor de l’Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona i autor dels llibres: Morir antes de suicidio, Prevención en la adolescencia i Cómo las pantallas devoran a nuestros hijos, tots dos publicats per l’editorial Herder.

La cita serà, com sempre, a les 18:30 hores i les inscripcions gratuïtes per aquells que desitgin assistir es poden reservar aquí o clicant damunt les imatges.

“Aprendizaje Basado en Proyectos. Un aprendizaje basura para el proletariado”

Webinar amb Olga García i Enrique Galindo, autors del llibre Aprendizaje Basado en Proyectos. Un aprendizaje basura para el proletariado. Amb la participació de Josep Oton i Xavier Massó en un apassionant format tertúlia. “Un assaig per a desmuntar la gran mentida de la nostra realitat educativa”.

 

Per a accedir al seminari web clica damunt la imatge:

 

• Olga García Fernández. Llicenciada en Filosofia per la Universitat Complutense de Madrid. Professora d’Ensenyament Secundari des de 2006, és coautora de Escuela o Barbarie. Entre el neoliberalismo salvaje y el delirio de la izquierda (Akal, 2017), La escuela vaciada: la enseñanza en la época pospandémica (2020) i La educación cancelada (2022). És codirectora, al costat d’Enrique Galindo Ferrández, de la col·lecció d’Educació d’Edicions Akal.

• Enrique Galindo Ferrández. Llicenciat en Filosofia per la Universitat Complutense de Madrid. Professor d’Ensenyament Secundari des de 2004, és coautor de Escuela o Barbarie. Entre el neoliberalismo salvaje y el delirio de la izquierda (Akal, 2017), La escuela vaciada: la enseñanza en la época pospandémica (2020) i La educación cancelada (2022). És codirector, al costat d’Olga García Fernández, de la col·lecció d’Educació d’Edicions Akal.

Modera: Eva Serra, directora executiva de la Fundació Episteme.

Fòrum en format seminari virtual “webinar” celebrat el dimecres, 31 de gener de 2024.

Idioma: castellà.

Comunicat conjunt Observatori Crític de la Realitat Educativa (OCRE) i Fundació Episteme

València-Barcelona, 23 de gener de 2024

El proper dijous, 25 de gener, el president del govern, Pedro Sánchez, i la ministra d’Educació, Pilar Alegría, assistiran a una reunió del Consejo Escolar del Estado per a presentar un paquet de mesures educatives que inicialment, consisteixen en els següents punts:

  • Oferir un complement econòmic als docents amb la finalitat d’incentivar les Matemàtiques tot incidint en l’enfocament competencial de la LOMLOE i en el foment del sentit «socioafectiu» d’aquesta disciplina.
  • Reduir les ràtios d’alumnes a les classes de Matemàtiques amb el desdoblament, tal i com ha fet el govern francès, però amb una diferència significativa: aquí no es regirà per criteris de nivell acadèmic.
  • Incentivar un pla de millora en la formació del professorat de Matemàtiques (no especialista) a Primària, i de formació pedagògica competencial i socioafectiva als especialistes de Secundària.
  • Pel que fa a les propostes per a millorar la comprensió lectora de l’alumnat, des de 1r de Primària fins a 4t d’ESO, només es parla d’un paquet d’ajudes als centres, però sense especificar cap mesura concreta.

Sobre aquestes propostes, volem manifestar:

  • La llibertat de càtedra –recollida a l’art 20.1 de la Constitució- està sent redirigida i vulnerada per una llei, la LOMLOE, que, lluny de revertir els efectes del model competencial que imposa i que han resultat un fracàs acadèmic, ara pretén consolidar-se a partir d’oferir incentius econòmics als docents. El disseny de les metodologies ha d’estar guiat pels resultats, per la professionalitat dels docents i per les evidències empíriques; és un despropòsit recórrer a la compra de voluntats per mitjà de premis monetaris que voregen el suborn.
  • Malgrat que la reducció del nombre d’alumnes a la classe de Matemàtiques, per mitjà dels desdoblaments, por ser una mesura adequada, sembla més aviat una còpia improvisada i aigualida de la mesura anàloga adoptada pel govern francès. Falta una anàlisi crítica del currículum actual d’aquesta disciplina i la proposa de mesures per a la detecció precoç dels problemes en el seu aprenentatge.
  • La millora de la formació matemàtica del professorat no especialista de Primària sembla certament, a priori, una mesura que respon al més elemental sentit comú acadèmic. Això no obstant, és un contrasentit l’èmfasi que es fa en la formació pedagògica i didàctica del professorat especialista de Secundària, que ja té coneixements sobrats d’aquesta disciplina i que, no solament no ha estat consultat sobre com millorar els resultats de l’alumnat, ara haurà de «reciclar» llur praxi docent i suportar una sobrecàrrega pedagogista centrada en el model competencial que promou el govern, malgrat els mals resultats obtinguts als informes internacionals.
  • A més a més, volem remarcar també la incongruència de voler formar els mestres de Primària en Matemàtiques, alhora que se’ls està retallant la tercera part de les hores de didàctica de la Matemàtica a les facultats de Magisteri. Considerem necessari, per a la formació dels mestres i la qualitat de l’aprenentatge de l’alumnat –una demanda per part de tots els nivells educatius- que a Magisteri hi hagi les especialitats de Matemàtiques i de Llengua, igual que a la resta de nivells.
  • Sense que sapiguem encara en què consistiran les ajudes als centres, per a la millora de la comprensió lectora de l’alumnat, volem denunciar públicament el progressiu tancament de biblioteques als centres d’ensenyament, l’excessiu impuls dels dispositius electrònics a les aules, la indiferència del sistema educatiu per l’aprenentatge de la cal·ligrafia, de la lectura en paper, dels comentaris de text o l’abandonament dels clàssics de la literatura universal, en favor d’un model que titlla aquests aprenentatges d’obsolets o de conservadors.
  • També volem indicar, per anar acabant, que la proposta d’oferir un complement econòmic als docents, amb la finalitat d’incentivar les Matemàtiques per mitjà del foment del sentit «socioafectiu» d’aquesta disciplina, pressuposa una valoració dels criteris de la pràctica docent i la seva vinculació amb els resultats en uns termes que són impossibles de quantificar de manera objectiva. Tampoc hi ha estudis o investigacions educatives serioses que aportin cap mena de fonamentació teòrica que doni suport a la idea que el canvi de metodologia que es proposa hagi de produir els resultats que hom diu pretendre obtenir.

Per tot això, interpel·lem el Consejo Escolar del Estado, en la seva condició d’òrgan consultiu, per tal que consideri detingudament el paquet de mesures proposades pel govern, que li seran presentades formalment el proper dijous. Mesures que, d’altra banda, han estat dissenyades al marge dels diferents sectors de la Comunitat Educativa, a diferència d’altres països del nostre entorn, i que apunten en el sentit continuista d’una llei que ja ha mostrat a bastament el seu fracàs i incompetència en matèria educativa; en aquesta ocasió, i segons tot indica, amb la intenció de conjurar qualsevol manifestació crítica a cop de talonari amb càrrec als fons públics.  

Actualitat

Sala de lectura

Aquest web fa servir cookies pròpies per al seu correcte funcionament. Al clicar al botó Acceptar, acceptes aquestes tecnologies i el seu ús així com el processament de les teves dades per aquests propòsits.   
Privacidad