PONENTS
Nuno Crato
Ministre d'Educació de Portugal (2011-2015)
Ministre d’Educació i Ciència de Portugal (2011-2015).
Llicenciat en Economia i doctor en Matemàtiques Aplicades.
Professor de Matemàtiques i Estadística des de 2000 a l’Institut Superior d’Economia i Gestió (ISEG), Universitat de Lisboa. Investigador en models de probabilitat i estadística. Va ser també prorrector de la universitat Tècnica de Lisboa.
Ha treballat per a l’Institut Superior d’Economia, la Universitat de les Açores, el Stevens Institute of Technology i el Nova Jersey Institute of Technology.
Premi Europeu de la Ciència atorgat per la Comissió europea. En 2008, el president Cavaco Silva va nomenar-lo comendador de l’Ordre de l’Infant Don Enrique i el 2016 Gran Creu de la mateixa ordre. En 2022 el president Marcelo Rebelo de Sousa el va distingir amb la Gran Creu de l’Ordre de la Instrucció Pública.
Xavier Massó
Catedràtic de filosofia i escriptor
Llicenciat en Filosofia i Ciències de l’Educació.
Llicenciat en Antropologia Social i Cultural.
President de la Fundació Episteme.
Catedràtic d’Ensenyaments Secundaris per l’especialitat de Filosofia.
Secretari General del Sindicat de Professors de Secundària (aspepc·sps).
Col·laborador assidu en mitjans de comunicació sobre temes educatius, amb articles, entrevistes i debats.
Autor del llibre, El fin de la educación (Akal, 2021) i coautor de La educación Cancelada (Sloper, 2022).
Ricardo Moreno Castillo
PROFESSOR DE MATEMÀTIQUES I ESCRIPTOR
Llicenciat en Matemàtiques i doctor en Filosofia, matèria en la qual es va doctorar gràcies a una tesi sobre història de les matemàtiques. Catedràtic d’Institut per l’especialitat de Matemàtiques i professor associat a la UCM, actualment jubilat.
Ha publicat nombrosos articles i llibres, tant sobre temàtiques educatives com de les seves especialitats, Filosofía, Matemàtiques i historia de les Matemàtiques. L’any 2006 va publicar el seu famós assaig Panfleto antipedagógico.
Des de la perspectiva educativa, ha publicat també De la buena y la mala educación i, més recentment, La conjura de los ignorantes i La educación Cancelada (Sloper, 2022), com a coautor.
J. Jorge Sánchez
Professor de filosofia i escriptor
Llicenciat en Filosofia. Doctor en Humanitats. Catedràtic d’ensenyament secundari. Membre del Patronat de la Fundació Episteme.
Escriptor de poesia i novel·la, ha publicat articles sobre Filosofia, Teoria de la Literatura i Política en revistes especialitzades (Anthropos, Arbor, L’Avenç, Er, La Bassa de la medusa, Quaderns Hispanoamericans) així com pròlegs a obres de Jack London i Guy de Maupassant. Editor de Dunes a la platja: reflexions entorn del poder, és autor dels poemaris Del Tercer Reich, Filosofia de la Minúcia, Bajo la lluvia, Las vidas de las imágenes i Contra Visconti. El seu últim llibre es titula El informe Ohlendorf.
Olga García
PROFESSORA DE FILOSOFIA I ESCRIPTORA
Llicenciada en Filosofia per la Universitat Complutense de Madrid.
Professora d’Ensenyament Secundari des de 2006. Des de fa onze anys, exerceix a l’IES Jules Verne de Bargas, Toledo.
Coautora Escuela o Barbarie. Entre el neoliberalismo salvaje y el delirio de la izquierda (Akal, 2017) y La escuela vaciada: la enseñanza en la época pospandémica (2020). Coautora de La educación Cancelada (Sloper, 2022). Autora i coautora de diversos articles en publicacions especialitzades.
És codirectora, juntament amb Enrique Galindo Ferrández, de la col·lecció d’Educació d’Ediciones Akal.
Enrique Galindo
professor de filosofia i escriptor
Enrique Galindo Ferrández és llicenciat en Filosofia per la Universitat Complutense de Madrid.
Professor d’Ensenyament Secundari des de 2004 és coautor de Escuela o Barbarie. Entre el neoliberalismo salvaje y el delirio de la izquierda (Akal, 2017) i La escuela vaciada: la enseñanza en la época pospandémica (2020). Coautor de La educación Cancelada (Sloper, 2022).
És codirector, al costat d’Olga García Fernández, de la col·lecció d’Educació d’Ediciones Akal.
Andreu Navarra
hisTORIADOR I ESCRIPTOR
Doctor en Filologia Hispànica, professor i escriptor.
Docent de secundària, també ensenya Història de la Cultura Contemporània a la Universitat Oberta de Catalunya.
Col·labora assíduament en diversos mitjans de la premsa escrita i és autor, entre altres títols, de 1914. Aliadófilos y germanófilos en la cultura española, El ateísmo. La aventura de pensar libremente en España, El espejo blanco o La revolución imposible: vida y muerte de Andreu Nin.
En l’àmbit educatiu és autor de llibres com Devaluación contínua. Informe urgente sobre alumnos y profesores, Prohibido aprender i coordinador del llibre, al costat de David Rabadà, de La educación Cancelada (Sloper, 2022).
Ferran Gallego
HISTORIADOR I ESCRIPTOR
Llicenciat en Filosofia i Lletres. Doctor en Història Contemporània.
Professor de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i escriptor.
Autor de llibres com Los orígenes del reformismo militar en América Latina, Ejército, nacionalismo y reformismo en América Latina, L’extrema dreta. Detectar i debatre els trets basics del feixisme, i De Munich a Auschwitz, Por qué Le Pen, Neofascistas. Democracia y extrema derecha en Francia e Italia.
Guardonat amb el Premio Internacional de Ensayo Caballero Bonald per Todos los hombres del Führer. Premi de Periodisme «El Correo» 2002.
María Elizalde
PROFESSORA DE FILOSOFIA I CONFERENCIANT
Graduada en Filosofía i en Documentació per la Universitat de Barcelona. Doctora en Pensament Espanyol i Iberoamericà.
Des de fa 15 anys col·labora en seminaris, conferències i assignatures a diferentes universitats (UOC, Universitat La Salle Bogotá, Universitat Ramon Llull i UB). A més, els últims anys és professora de Filosofia a instituts de secundària.
Especialista en María Zambrano, ha publicat, investigat i participat en nombrosos esdeveniments al voltant de la seva figura.
Jacob Guinot
professor d'Administració d'Empreses i Màrqueting
Diplomat en Relacions laborals i Llicenciat en Ciències del treball. Doctor en Organització d’empreses.
Professor de la Universitat Jaume I des del 2010 i acreditat a professor titular d’Universitat. Premi extraordinari de doctorat. Director del Grup d’innovació educativa sobre la Universitat del Coneixement a la Universitat Jaume I.
Els seus treballs acadèmics han estat publicats en revistes d’alt impacte científic i també ha signat articles d’opinió en diversos mitjans nacionals.
Carlos Fernández Liria
professor de filosofia i escriptor
Professor de Filosofia, assagista i guionista espanyol.
Carlos Fernández Llíria es considera un defensor de l’aposta política de la Il·lustració, fet que ha assajat en diferents fronts de recerca. A més de la seva dedicació docent, ha publicat diversos llibres d’assaig sobre disciplines com filosofia, antropologia i política. Coautor de La educación Cancelada (Sloper, 2022). Col·laborador en diverses revistes i mitjans de comunicació com Gara, Público, la revista Archipiélago, Viento Sur, El Viejo Topo, Eldiario.es i webs d’internet com Rebelion.org y Cuartopoder.
Compromès contra l’anomenat ′Procés de Bolonya′, ha participat activament en gairebé totes les activitats crítiques dutes a terme pels diferents moviments estudiantils contra la seva implantació, així com en diferents debats sobre el tema en els principals mitjans de comunicació. Respecte això, va publicar el llibre El Plan Bolonia i va prologar Bolonia no existe, un llibre que recull articles d’estudiants compromesos amb la lluita contra la mercantilització de l’ensenyament.
Josep Oton
Professor d'història i escriptor
Llicenciat en Geografia i Història. Doctor en Història.
Secretari de la Fundació Episteme.
Tècnic de Planificació Escolar (Departament d’Ensenyament) (1998-2003). Catedràtic d’Història d’Ensenyament Secundari. President de l’Associació de Catedràtics d’Ensenyaments Secundaris de Catalunya (2020).
Articulista d’opinió i autor de llibres de temàtiques diverses; en l’àmbit educatiu, Història i pedagogia en l’obra de Simone Weil, filòsofa i professora a qui ha dedicat articles i publicacions.
Premis: Premi d’Assaig Serrat i Moret (2006). Premi d’Assaig pedagògic Joan Profitós. Premi de la Càtedra Victoriano Muñoz. Premi d’Assaig Joan Maragall.
Irene Murcia
Professora de matemàtiques i presidenta d'ocre
Llicenciada en Matemàtiques i en Estadística i Recerca Operativa, per la Universitat de València. Màster en Educació Inclusiva, per la UNED.
Professora de Matemàtiques en l’Ensenyament Públic, en les Comunitats de Castella-la Manxa i la Valenciana, de 1995 a 2021.
Presidenta de l’Observatori Crític de la Realitat Educativa (OCRE), que té com a objectiu principal la lluita perquè tot l’alumnat, independentment de les seves condicions socioeconòmiques, tingui la millor formació per a aconseguir, amb rigor i responsabilitat, qualsevol propòsit.
Membre de diverses associacions humanitàries o en defensa de la sanitat i educació públiques. Centenars d’hores de multituds de cursets fets pel seu compte.
Pascual Gil
professor d'història i escriptor
Graduat en Història. Màster en Mediterrani Antic i especialista en Món Grecoromà.
Professor d’Història i Geografia en Secundària i Batxillerat a la Comunitat Valenciana.
Actualment, doctorant en Història Antiga.
Autor de l’assaig «Schola delenda est?». Coautor de l’assaig col·lectiu La educación cancelada (Sloper, 2022).
Col·labora amb diversos articles per a revistes educatives com Magisnet i El Diario de la Educación.
Pepe Sabater
Professor de Física i Química
Llicenciat en Ciències Químiques per la Universitat de València.
Docent des de l’any 1992, treballa actualment en l’institut Ramón Llull de València.
Impulsor de l’Associació de Professionals de l’Ensenyament de Física i de Química de la Comunitat Valenciana (PFQCV).
Docent crític amb el treball per àmbits, impulsor de la Plataforma contra els Àmbits Imposats i membre fundador de l’Observatori Crític de la Realitat Educativa (OCRE), associació crítica amb la deriva educativa impulsada per les lleis actuals.
JoanRa Pla
professor de física i química
Llicenciat en Biologia per la UB (especialitat en Biologia Agroalimentària i Biotecnologia).
Grau Professional de Música pel CMMB (especialitat piano).
Professor de secundària per les especialitats de Física i Química i Biologia i Geologia a l’INS Vilanova del Vallès i Cap de Departament de Ciències Naturals. Recerca científica en bioquímica agrària a la Universiteit Leiden (Països Baixos), professor de piano i treballador autònom dins del sector agrari, entre d’altres.
Membre de la Plataforma en defensa d’una educació pública i de qualitat.
Desitjo rebre informació sobre la II jornada.
Gràcies.
Hola Elisabeth. Tota la informació està disponible a: https://fundacioepisteme.cat/congres/
Moltes gràcies per l’interès.