En aquest curs-càpsula explorarem les difícils relacions entre art i ciència a partir d’exemples de metàfores compartides -o disputades- entre la pintura i la física del segle XX.

El paper de l’atzar en l’obra de Pollock, l’efecte de l’escala en els impressionistes o l’explotació d’una «quarta dimensió» en el cubisme ens portaran a discutir, de forma divulgativa, els paral·lelismes i les divergències amb la teoria del caos, la complexitat o la relativitat general.

Tot això mentre pensem i repensem la pregunta: «és possible una tercera cultura?». Podem passar «a través del mirall»?

S’organitza a través dels següents blocs:

1 – El descobriment de l’atzar. Un Pollockizer, caos i fractals.

2 La quantitat importa? Quan «més vol dir diferent». Dels impressionistes a la complexitat.

3 – Einstein contra els cubistes. La lluita per la quarta dimensió.

4 – No matin al missatger. És possible una tercera cultura?

Clàudia Payrató

Doctora en Física

Doctora en Física per la CY Cergy Paris Université i la Universidad de Zaragoza. Màster en Física de Sistemes Complexos per l'IFISC. Actualment treballa com a professora de secundària de matemàtiques.

Ha publicat articles científics en revistes de prestigi, entre les quals Physical Review X, i ha presentat la seva recerca en nombroses conferències internacionals. En l'àmbit de la divulgació, ha col·laborat escrivint i fent xerrades per diferents mitjans, com la revista Catalunya Vanguardista, el programa de ràdio Rac1 i la Red de Excelencia SocioComplex.

DATES I HORARIS

Dimarts, 7 de novembre.
Horari: De 18:00 a 20:30 h.

Dimarts, 14 de novembre.
Horari: De 18:00 a 20:30 h.

Durada total: 5 hores

INFORMACIÓ