Educació a l’Ombra a Espanya

Segons l’Enquesta de Despesa de les Llars en Educació (EGHE) de 2019/2020, les dimensions del mercat de l’Educació en l’Ombra (EeS) a Espanya són encara superiors del que estima l’Enquesta de Pressupostos Familiars (EPF) per a aquest mateix any, presentades a l’informe de EsadeEcPol de Moreno al gener de 2022.

A partir d’aquesta nova enquesta, també procedent de l’INE, la despesa total va ascendir a 1.700 milions d’euros, i la xifra agregada d’alumnes que va consumir classes particulars va ser del 47 per cent: un 46.5 per cent dels alumnes en la xarxa pública i un 50.1 per cent en la xarxa concertada. La EeS és un mercat ben implantat en totes les etapes escolars, obligatòries i no obligatòries, però amb un volum especialment alt entre els estudiants d’ESO i de Batxillerat (per sobre del 60 per cent). La despesa mitjana per alumne en EeS va ascendir a 270€ per curs escolar, sent el més alt el de la Comunitat de Madrid, amb 350€ de mitjana i el més baix el de Castella-la Manxa amb 153€.

L’Educació a l’Ombra continua sent una inversió que distingeix a les llars més riques, però també s’ha estès amb gran força en les famílies de la part més baixa de la distribució de despesa. El percentatge d’estudiants que rep classes particulars a Espanya és molt considerable en totes les llars amb fills en edat escolar – amb un sòl del 30 per cent en les llars de menys recursos i un sostre per sobre del 60 per cent en els de més –. Tant en la xarxa pública com en la concertada, la despesa mitjana per alumne de les llars més riques triplica el de les llars més pobres.

De cada tres euros gastats en classes particulars a Espanya, dues van per a ampliar i perfeccionar i un a reforçar i recuperar. Assumint que tant les classes d’idiomes com les d’art estarien relacionades amb la funció “ampliar i perfeccionar” de l’Educació a l’Ombra, i entenent que les classes sobre les altres matèries del currículum són en la seva majoria de “reforç i recuperació”, la conclusió és que Espanya està en línia amb la tendència global d’una despesa cada vegada més gran en aquesta funció.

Informe complet ESADE