La Fundació Episteme té com a objectiu la promoció del debat i recerca sobre el sistema educatiu. Defensa un model d’ensenyament basat en la transmissió de coneixements com a nucli imprescindible i fonamental de qualsevol acció educativa aplicada a cadascun dels cicles formatius.

La Fundació sorgeix l’any 2020 a l’empara del patronat de dues organitzacions formades exclusivament per docents: el Sindicat Professors de Secundària (aspepc·sps) i l’Associació de Catedràtics (ACESCANCABA).

Es planteja la seva acció en l’intercanvi d’experiències entre els docents i entre tots els col·lectius implicats en la comunitat educativa: institucions, alumnes, pares, professionals i investigadors en temes educatius. Considera que l’educació és un instrument fonamental per al desenvolupament social, científic, humanístic, econòmic i cultural i que per això requereix la implicació de tots els agents possibles.

La Fundació presenta iniciatives orientades a la formació, la difusió, el debat i la divulgació de tota mena de recursos i projectes educatius en diferents formats adreçats a diferents perfils i diversos professionals de l’àmbit educatiu. Com a plataforma proactiva en el seu sector comparteix les seves dades al conjunt de la societat i les seves notícies i informes sota la llicencia Creative Commons.

Des de la Fundació Episteme existeix la plena consciència de la importància de les noves tecnologies i, en conseqüència, dels efectes que això comporta en els models dels diferents sistemes educatius d’arreu. Això implica vetllar també per un reajustament seriós que tingui en compte els canvis que se’n deriven del nou context tecnològic però amb especial cura de no laxar ni els continguts ni la cultura de l’esforç tan necessària per assolir una formació de qualitat.

De la mateixa manera, es compromet en els reptes socials per aconseguir fites tan crucials com la igualtat de la dona en tots els àmbits i molt especialment des de les etapes educatives que transcorren des de la primària fins als estudis universitaris. En aquest sentit, la Fundació Episteme posarà especial èmfasi en els ítems fonamentals per a reorientar models que segreguen i estigmatitzen la dona com a valor crucial en el coneixement.

Segueix amb especial atenció les noves tendències aparegudes en l’àmbit educatiu però també avalua la seva afectació en els resultats tractant, d’una manera rigorosa i documentada, de practicar l’anàlisi adequada de cadascuna de les propostes que s’implementen per tal de contribuir a minvar el marge d’error que algunes d’aquestes iniciatives poden tenir en el coneixement i la preparació dels nostres joves.

En definitiva, considera que l’educació de qualitat és l’únic camí per aconseguir un pensament crític, lliure i ben fonamentat per a les properes generacions.

1 COMENTARI