BENVINGUTS AL FUTUR!

La FUNDACIÓ EPISTEME juntament amb la UNIVERSITAT POLITÈCNICA DE CATALUNYA BarcelonaTech (UPC) impulsen un innovador projecte de caràcter científic-social per a motivar als estudiants de Secundària -amb especial èmfasi en les noies- a cursar carreres STEM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques), i fomentar la importància de l’ètica social i els referents femenins en el coneixement.

.

«Projecte SPiDeR», és una iniciativa transmèdia presentada en format audiovisual. Consisteix en la difusió de cinc capítols inspirats en dues premiades novel·les: Enxarxats i La Mutació Sentimental, de l’escriptora i experta en robòtica Carme Torras, qui participa activament en el desenvolupament i guió del projecte.

Dirigit a alumnes de Secundària (des de primer de l’ESO a segon de Batxillerat) que cursen els seus estudis a centres d’ensenyament catalans, públics i concertats

Dirigit a alumnes de Secundària (des de primer de l’ESO a segon de Batxillerat) que cursen els seus estudis a centres d’ensenyament de Catalunya -públics i concertats-, el projecte uneix ficció, ciència-ficció i realitat virtual amb la participació de l’alumnat. Sota un format molt senzill de participació i posterior concurs, els guanyadors entren a formar part de la sèrie incorporant les seves aportacions per “aconseguir un futur millor”.

L’objectiu del «Projecte SPiDeR» implica incentivar els alumnes en qüestions científiques i tècnològiques (carreres STEM) així com incidir en la reflexió i la participació de tot l’alumnat en temes tan crucials com el masclisme a les aules, el ciberbullying, la integració social, el mediambient o la tecnoètica, entre altres.

Per què les noies no es decideixen per carreres STEM?

Trencar estereotips

Per què les noies no es decideixen per carreres STEM? Per què es perpetuen els models associats al masclisme entre els adolescents? Per què gairebé no es coneixen referents científics i humanístics aportats per dones al llarg de la història? Per què les noves tecnologies faciliten conductes intimidatòries, vexatòries o desinformatives entre els joves?

Podem trobar respostes en diversos estudis publicats que apunten fonamentalment a tres causes:

• Factors socials (associats a qüestions de gènere).

• Models televisius (que influeixen en l’elecció dels estudis).

• Mitjans de comunicació (que tendeixen a la invisibilitat de les contribucions femenines).

«Projecte SPiDeR» planteja als joves la importància dels estudis STEM, la reflexió social i els referents femenins a través de la seva participació en un model audiovisual que connecta amb les seves preferències, actituds i referents. Per a això presenta una narració audiovisual atractiva (argument futurista), diversitat de formats audiovisuals (còmic, ficció, 3D) i participació de personatges públics que signifiquen un model referencial.

Impulsors del Projecte SPiDeR

UNIVERSITAT POLITÈCNICA DE CATALUNYA

La Universitat Politècnica de Catalunya.BarcelonaTech (UPC) és una institució pública de recerca i educació superior en els àmbits de l’Enginyeria, l’Arquitectura, les Ciències i la Tecnologia. La UPC és una de les universitats politècniques líders a Europa. Titula cada any més de 6.000 estudiants de grau i màster, i més de 500 doctores i doctors.

És una de les universitats amb alt índex d’inserció laboral dels seus titulats: un 93% treballa i un 76% troba feina en menys de 3 mesos. La UPC està ben posicionada en els principals rànquings internacionals.

FUNDACIÓ EPISTEME

La Fundació Episteme té com a objectiu la promoció del debat i recerca sobre el sistema educatiu. Defensa un model d’ensenyament basat en la transmissió de coneixements com a nucli imprescindible i fonamental de qualsevol acció educativa aplicada a cadascun dels cicles formatius.

Des de la Fundació Episteme existeix la plena consciència de la importància de les noves tecnologies i, en conseqüència, dels efectes que això comporta en els models dels diferents sistemes educatius d’arreu. Això implica vetllar també per un reajustament seriós que tingui en compte els canvis que se’n deriven del nou context tecnològic però amb especial cura de no laxar ni els continguts ni la cultura de l’esforç tan necessària per assolir una formació de qualitat.

Sobre l’autora

Carme Torras compagina l’escriptura literària amb la recerca científica. És doctora en informàtica i professora d’investigació a l’Institut de Robòtica (IRI-CSIC-UPC).
En l’àmbit científic, ha publicat llibres i articles sobre models neuronals, visió per computador, intel·ligència artificial i robòtica.

Premio Nacional de Investigación “Julio Rey Pastor” 2020 en l’àrea de Matemàtiques i Tecnologies de la Informació i les Comunicacions. Ha estat guardonada també amb el premi Divulga del Museu de la Ciència de Barcelona, el premi Rafael Campalans de l’Institut d’Estudis Catalans i la medalla Narcís Monturiol de la Generalitat de Catalunya. És Fellow de l’European Association for Artificial Intelligence, i membre numerari de la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona, i de l’Acadèmia Europaea.

.

«Projecte SPiDeR» ARRIBARÀ EL 2021!!!

Si desitges més informació contacta amb nosaltres:

1 COMENTARI

1. […] de continguts de les seves novel·les, oferint en obert el projecte SPiDeR, tot un ventall de material didàctic derivat, per alumnes de secundària d’instituts públics i escoles concertades de Catalunya.  Aquest […]