El curs es proposa respondre dues preguntes bàsiques: qui era en realitat i què va fer Andreu Nin, una de les figures més enigmàtiques i internacionals de la història catalana del segle XX, i si és possible harmonitzar esquerra política amb nacionalisme català. Què va escriure i pensar Andreu Nin sobre política i literatura? Com van ser la seva joventut i la seva evolució al si del PSOE i la CNT, abans de marxar a Moscou, ingressar al PCUS i fundar les Aliances Obreres i el Partit Obrer Unificat Marxista? Per què és recordat fonamentalment com a traductor? Quina va ser la seva relació amb Lev Trotski i el seu moviment d’Oposició internacional? El curs situa Nin en la seva generació intel·lectual al costat dels seus amics Joaquín Maurín i Juan Andrade, exponents del marxisme heterodox, i els relaciona amb antecedents ideològics com Jaume Carner, Domènech Martí i Julià, Gabriel Alomar i Salvador Seguí.

S’organitza a través dels següents blocs:

1.- El jove Nin, mestre i escriptor. Els anys de la UNFR.

2.- Nin al PSOE i a la CNT.

3.- Els anys soviètics (1921-1930).

4.- El POUM i la Guerra civil.

5.- Maurín, Andrade, Gorkin, Iglésias i  Solano: Els amics d’Andreu Nin.

6.- Un nou Nin: Entre el compromís i la necrofília.

Andreu Navarra

Escriptor i historiador

Combina la creació literària amb la crítica i l’anàlisi de sistemes educatius. Investiga el pensament català i espanyol entre finals del segle XIX i la guerra civil (1868-1939).

Els seus últims llibres publicats han estat "La escritura y el poder. Vida y ambiciones de Eugenio d'Ors" (Tusquets, 2018), "Devaluación continua. Informe urgente sobre alumnos y profesores de secundaria" (Tusquets, 2019), "Ortega y Gasset y los catalanes" (Fórcola, 2019), "Prohibido aprender. Un recorrido por las leyes de educación de la democracia" (Anagrama, 2021), "La revolución imposible. Vida y muerte de Andreu Nin" (Tusquets, 2021). Ha publicat les novel·les "Hojas" (Sloper, 2017) i "Una especie de aventura" (Sloper, 2019). És professor d’Història de la Cultura Contemporània a la Universitat Oberta de Catalunya.

DATES I HORARIS

Dijous, 9 de novembre.
Horari: De 18:00 a 20:30 h.

Dijous, 16 de novembre.
Horari: De 18:00 a 20:30 h.

Durada total:
5 hores