«More is different» és la frase que va utilitzar el premi nobel de Física Philip W. Anderson per a definir la complexitat. En aquest curs explorarem, des d’una perspectiva divulgativa, com podem entendre aquesta afirmació, quins exemples en trobem al nostre voltant, i, finalment, quines són les promeses i les limitacions que ens ofereix aquest camp científic, relativament recent, anomenat «sistemes complexos». Parlarem d’anti-reduccionisme, d’atzar, d’interdisciplinarietat, i de molt més. No es requereixen coneixements específics previs de física o matemàtiques per a seguir el curs.

S’organitza a través dels següents blocs:

1.- Qui no ha sentit a parlar de la complexitat?

– Complex, no complicat

– L’anti-reduccionisme, o quan «més» vol dir «diferent»

– Més enllà de la física: altres definicions de complexitat

2.- Els orígens de la complexitat

– De l’estol d’ocells al cervell: un passeig per l’auto-organització

– Atzar, la sal de la terra

– Disseny intel·ligent, panseleccionisme i altres monstres

3.- Complexitat: el llenguatge de la interdisciplinarietat?

– El calaix de sastre dels sistemes complexos

– Simulacions, un nou «esperanto»

– Les trampes, els límits i la incommensurabilitat

Clàudia Payrató

Doctora en Física

Doctora en Física per la CY Cergy Paris Université i la Universidad de Zaragoza. Màster en Física de Sistemes Complexos per l'IFISC. Actualment treballa com a professora de secundària de matemàtiques.

Ha publicat articles científics en l'àrea dels sistemes complexos i presentat la seva recerca en nombroses conferències internacionals. En l'àmbit de la divulgació, ha col·laborat escrivint i fent xerrades per diferents mitjans, com la revista Catalunya Vanguardista, el programa de ràdio Rac1 i la Red de Excelencia SocioComplex.

DATES I HORARIS

Dijous, 11 de maig.
Horari: De 18:00 a 19:30 h. (1:30 h.)

Dijous, 18 de maig.
Horari: De 18:00 a 19:30 h. (1:30 h.)

Dijous, 25 de maig.
Horari: De 18:00 a 20:00 h. (2:00 h.)

Durada total: 5 hores

INFORMACIÓ