En aquest curs s’analitzarà el concepte de ciència al llarg de la història i el desplegament en el temps de la pedagogia com a disciplina tematitzada. També s’abordarà el problema de les pseudociències, els límits del coneixement humà així com la fal·làcia idealista i el pedagogisme. S’utilitzaran obres literàries com a auxiliars il·lustratives dels diferents models d’enginyeria social: ‘El Context’ (Leonardo Sciascia), Walden 2 (Skinner), ‘Un món feliç’ (Huxley), ‘1984’ (Orwell).

El curs s’organitza a través dels següents blocs:

Preàmbul: L’educació com a problema. Hanna Arendt i la crisi de l’educació.
1.- Ciència i coneixement a la tradició occidental: el sorgiment de la noció moderna de ciència. Il·lustració VS Romanticisme; Raó VS Emoció. (Isaiah Berlin).
2.- El debat sobre la ciència: Ciències de la Naturalesa i ciències de l’Esperit (o Humanes). Descripció i comprensió. Nomotètic VS Idiogràfic. El problema de la demarcació: Popper, Kuhn, Bunge. La postmodernitat.
3.- L’Escola il·lustrada VS l’escola romàntica. Condorcet i Rousseau. Ensenyament VS Educació?
L’evolució de la Pedagogia, antecedents i segles XIX, XX i XXI.
4.- Les pseudociències.
5.- La fal·làcia idealista i el pedagogisme:
La gènesi idealista (Fichte)
Ideologia i educació.
L’absolut pedagogista i la seva fonamentació idealista.
Utopies i distopies, socials i educatives.
6.- Conclusions i debat: pedagogisme i totalitarisme educatiu.

Xavier Massó

Professor i escriptor

Llicenciat en Filosofia i Ciències de l’Educació, per la Universitat de Barcelo-na, i en Antropologia social y cultural, por la Universitat Rovira i Virgili, de Tarrago-na. Catedràtic d’Institut por la especialitat de Filosofia. Secretari General del sindi-cat Professors de Secundària (as-pepc·sps) y President de la Fundació Episteme. És autor del llibre ‘El fin de la educación’ (Akal, 2021) y coautor de ‘La educación cancelada’ (Coordinadors: David Rabadà i Andreu Navarra, Palma de Mallorca, Sloper, 2022). Ha participat en nombrosos congressos educatius y ha escrit artícles sobre educació a diver-sos mitjans de premsa.

DATES I HORARIS

Data d’inici: 29 d’octubre

Data de finalització: 26 de novembre

Horari de l’activitat: dimarts de 17- 20h

Durada total: 15 hores

INFORMACIÓ

Director d’Aula Episteme: Josep Oton

Contacte: formacio@fundacioepisteme.cat

Certificacions i acreditacions: Activitat de formació reconeguda pel Departament d’Educació per al personal docent amb la titulació corresponent segons la resolució de data 18/09/2024 d’acord a l’Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012)

Idioma: Castellà

Públic: Docents i públic general

Modalitat: Telemàtica

Preu: 75 €

Aquest web fa servir cookies pròpies per al seu correcte funcionament. Al clicar al botó Acceptar, acceptes aquestes tecnologies i el seu ús així com el processament de les teves dades per aquests propòsits.   
Privacidad