Aquest curs es proposa dur a terme una revisió crítica del presumpte caràcter científic de les teories pedagògiques i models educatius, des de la perspectiva del pedagogisme com a pensament únic educatiu. Abordarem la noció de ciència, de pseudociència i el canvi d’orientació que el pedagogisme ha introduït en els objectius i funcions del sistema educatiu: la seva plena integració en el mercat, com un bé de consum més. Un paradigma pedagogista que no és sinó l’aplicació a l’educació d’una enginyeria social que imposa per igual, i com a condició sine qua non, el monopoli i el monopsoni ideològic educatius.

S’organitza a través dels següents blocs:

Preàmbul. L’educació com a problema. Hannah Arendt i la crisi de l’educació.

1.- Ciència i coneixement en la tradició occidental. El sorgiment de la noció moderna de ciència. Il·lustració vs Romanticisme; raó vs emoció.

2.- El debat sobre la ciència.
2.1.- Ciències de la naturalesa i ciències de l’esperit. Descripció i comprensió. Ciències nomotètiques i ciències idiogràfiques.
2.2.- El problema de la demarcació i les pseudociències. Karl Popper, Bertrand Russell, Thomas Kuhn. Mario Bunge. La postmodernitat.

3.- Escola il·lustrada vs escola romàntica. L’educació tradicional i les noves pedagogies. El fals debat «ensenyament» vs «educació».

4.- El pedagogisme. La fal·làcia idealista.
4.1..- Ideologia i educació.
4.2.- El pedagogisme i l’exigència de gènesi conceptual. El model ideològic. Utopia i distòpia educatives: El món feliç (Huxley), 1984 (Orwell), Walden Dos (Skinner).
4.3.- La gènesi pedagogista i la seva exigència totalitzadora. L’exemple de Sciascia i el seu correlat educatiu.

5.- Conclusions i debat: pedagogisme i totalitarisme educatiu.

Xavier Massó

Professor i escriptor

Llicenciat en Filosofia i Ciències de l’Educació, per la Universitat de Barcelo-na, i en Antropologia social y cultural, por la Universitat Rovira i Virgili, de Tarrago-na. Catedràtic d’Institut por la especialitat de Filosofia. Secretari General del sindi-cat Professors de Secundària (as-pepc·sps) y President de la Fundació Episteme. És autor del llibre ‘El fin de la educación’ (Akal, 2021) y coautor de ‘La educación cancelada’ (Coordinadors: David Rabadà i Andreu Navarra, Palma de Mallorca, Sloper, 2022). Ha participat en nombrosos congressos educatius y ha escrit artícles sobre educació a diver-sos mitjans de premsa.

DATES I HORARIS

Dimarts, 7 de novembre.
Horari: De 18:00 a 20:30 h.

Dimarts, 14 de novembre.
Horari: De 18:00 a 20:30 h.

Durada total:
5 hores