El curs proposa un apropament multidisciplinari i divers a la cultura del Segle d’Or, des de la perspectiva de les darreres investigacions universitàries, relacionant molt estretament la filologia amb la història política i cultural del període. Més enllà de la descripció de les lectures prescriptives i de les trajectòries dels autors més habituals, es proposa reconstruir els contextos i les sinèrgies en què es van produir els textos literaris del període, d’acord amb els enfocaments socioculturals que han estat convertits en vectors prioritaris als nous currículums.

El curs s’organitza a través dels següents blocs:

1.- Culturas y castas en la Monarquía hispánica. Un recorrido bibliográfico. Las hipótesis de Américo Castro y Trevor Dadson.
2.- Las corrientes poéticas en el siglo XVI.
3.- La novela y la visión desde abajo: de La Celestina a El Buscón.
4.- Cervantes y la novela del Siglo de Oro. Formas y temas.
5.- Ensayo y filosofía: Gracián, Saavedra Fajardo, Francisco Sánchez. Los arbitristas.
6.- La comedia española. Lope de Vega y Calderón de la Barca.
7.- Cuatro escritoras: Santa Teresa, María de Zayas, Sor Juana Inés de la Cruz y Ana Caro de Mallén.
8.- Culturas religiosas: herejía y santidad. Erasmismo, alumbradismo e Inquisición.
9.- Conclusiones: un mundo inagotable y diverso.

Andreu Navarra

Escriptor i historiador

Combina la creació literària amb la crítica i l’anàlisi de sistemes educatius. Investiga el pensament català i espanyol entre finals del segle XIX i la guerra civil (1868-1939).

Els seus últims llibres publicats han estat "La escritura y el poder. Vida y ambiciones de Eugenio d'Ors" (Tusquets, 2018), "Devaluación continua. Informe urgente sobre alumnos y profesores de secundaria" (Tusquets, 2019), "Ortega y Gasset y los catalanes" (Fórcola, 2019), "Prohibido aprender. Un recorrido por las leyes de educación de la democracia" (Anagrama, 2021), "La revolución imposible. Vida y muerte de Andreu Nin" (Tusquets, 2021). Ha publicat les novel·les "Hojas" (Sloper, 2017) i "Una especie de aventura" (Sloper, 2019). És professor d’Història de la Cultura Contemporània a la Universitat Oberta de Catalunya.

DATES I HORARIS

Inici: 3 d’octubre

Finalització: 14 de novembre

Horari: dijous de 18 a 20,30h