El curs proposa una aproximació a la història espanyola del segle XIX, fonamentalment de la monarquia d’Isabel II, amb les seves tensions polítiques, socials, territorials i econòmiques, vista des de la perspectiva del protagonisme de la figura militar de «l’espadot», inèdita a l’Europa coetània. Una figura que, degudament corporativitzada, s’arrossega fins a la guerra civil 1936-39 i durant tota la dictadura franquista.

El curs s’organitza a través dels següents blocs:

1.- La monarquia espanyola després de les guerres napoleòniques: política, economia i societat.
El model d’Estat-nació VS el model de Nació-estat. La qüestió territorial espanyola. De la guerra dels malcontents fins al Manifest dels perses.
2.- El regnat d’Isabel II: la Primera Guerra Carlina i la irrupció de «l’espadonisme»
3.- Els «espadots»: context, ideologia i poder.
-Espartero
-Narváez
-O’Donell,
-Serrano
-Prim
4.- Els declivi dels «espadots» i el corporativisme militar a l’Estat espanyol. La Restauració, la lluita de classes i el neomilitarisme.
5.- El magnicidi del general Prim. Exposició i debat. Un crim d’estat.

Xavier Massó

Professor i escriptor

Llicenciat en Filosofia i Ciències de l’Educació, per la Universitat de Barcelo-na, i en Antropologia social y cultural, por la Universitat Rovira i Virgili, de Tarrago-na. Catedràtic d’Institut por la especialitat de Filosofia. Secretari General del sindi-cat Professors de Secundària (as-pepc·sps) y President de la Fundació Episteme. És autor del llibre ‘El fin de la educación’ (Akal, 2021) y coautor de ‘La educación cancelada’ (Coordinadors: David Rabadà i Andreu Navarra, Palma de Mallorca, Sloper, 2022). Ha participat en nombrosos congressos educatius y ha escrit artícles sobre educació a diversos mitjans de premsa.

DATES I HORARIS

Data d’inici: 2 d’octubre

Data de finalització: 30 d’octubre

Horari de l’activitat: dimecres de 17- 20h