El curs s’estructura al voltant de l’obra ‘Espanya invertebrada’ (1921), de José Ortega y Gasset, posada en relació amb el moment històric en què es va publicar i amb altres autors entorn del debat sobre la idea d’Espanya, la seva concreció com a Estat modern i el problema de la seva articulació sota la forma d’Estat-nació o Nació-estat. També, des d’aquesta perspectiva, s’incidirà en la controvèrsia entre nacionalisme espanyol i nacionalismes peninsulars perifèrics (català, basc, gallec…).

S’organitza a través dels següents blocs:

1.- El concepte polític de Nació i l’Estat modern: Estat-nació i Nació-estat. Il·lustració Vs Romanticisme. El model francès i el model alemany.

2.- Espanya: de la Gloriosa a la Restauració i de la Restauració al 98. La metamorfosi «nacional» i la fi de l’Imperi. Crisi i regeneracionisme.

3.- Ortega i ‘Espanya invertebrada’. El text.

4.- Breu epíleg.

Xavier Massó

Professor i escriptor

Llicenciat, amb grau, en Filosofia (UB) i llicenciat, amb DEA, en Antropologia Social i Cultural (URV). Professor i escriptor. Catedràtic d'Institut per l'especialitat de Filosofia. Autor de "El fin de la educación" (Akal, 2021) i coautor de "La educación cancelada" (Sloper, 2022).

DATES I HORARIS

Dimecres, 10 de maig.
Horari: De 18:00 a 20:30 h. (2:30 h.)

Dimecres, 17 de maig.
Horari: De 18:00 a 20:30 h. (2:30 h.)

Durada total:
5 hores