Neix la Fundació Episteme

NOTA DE PREMSA

«Urgeix encarar el debat del sistema educatiu des de criteris científics i humanístics»

 

• La Fundació Episteme presenta un Manifest Fundacional reivindicant la recuperació de la qualitat acadèmica del sistema educatiu que considera en una involució progressiva
• Impulsarà Projecte SPiDeR juntament amb la Universitat Politècnica de Catalunya, per a motivar les vocacions STEM, generar reflexió social i visibilitzar referents humanístics

 

Neix la Fundació Episteme de la mà del seu Manifest Fundacional on es reivindica la recuperació de la qualitat acadèmica del sistema educatiu que considera en una involució progressiva. En aquest sentit, defensa abordar un debat seriós, emparat en dades i resultats, desideologitzat políticament i vehiculat des de les ciències i les humanitats.

 

Molt abans de la pandèmia, des que PISA va començar a analitzar el nivell dels estudiants de l’OCDE, les xifres ja demostraven una progressiva devaluació en la formació dels nostres estudiants. Els resultats són les graduals reculades en el grau de coneixements, una situació ara agreujada també pel desconcert propiciat pel coronavius.

La Fundació Episteme neix en un context educatiu marcat per aquestes dues variables i sota la necessitat de superar aquesta crisi i revertir-la cap al millor dels escenaris possibles. En aquest sentit, la Fundació presenta un Manifest Fundacional que reivindica la recuperació de la qualitat acadèmica del sistema educatiu com a imperatiu urgent.

Segons els seus impulsors, la involució educativa consisteix en la progressiva devaluació i trivialització dels continguts de coneixement, així com en els criteris de valoració i contrastació de la consistència de la seva adquisició per part de l’alumnat. Tot això emparat en teories educatives pretesament científiques, que no són sinó eufemismes. Així, la ciència i les humanitats, pilars bàsics per a la formació d’una ciutadania crítica, avançada, orientada i competent es troben cada cop més devaluades dels currículums acadèmics.

Davant d’aquesta davallada, cal abordar un debat seriós, emparat en dades i resultats, desideologitzat políticament, reflexiu i obert a tota la comunitat educativa així com al conjunt de la societat. De la mateixa manera que els professionals sanitaris haurien de ser autoritats davant la crisi de la covid-19, els professionals de la docència han de procurar per la salut del sistema educatiu. La gestió d’aquests dos sectors esdevé particularment crucial en els moments actuals i està estructuralment lligada a la vida pública.

 

Ciència i humanitats, agents fonamentals del canvi

La Fundació Episteme neix amb un consell assessor format per reputats professionals dels sectors científics i humanístics, considerant com a base particularment necessària la vàlua de l’activitat de la recerca i de la professió docent. Amb criteris d’igualtat de gènere, l’integren dones i homes implicats tant en la seva pròpia activitat professional com en qüestions de millores socials en els seus respectius camps d’actuació.

Des de la Fundació existeix el decidit propòsit d’aplegar diverses sensibilitats i acreditades veus professionals per tal de sumar propostes encarades a millorar l’univers educatiu des de criteris sòlids. En aquest sentit té previstes diferents actuacions en el camp de la recerca educativa, la formació amb propostes específiques per a docents, així com iniciatives per l’alumnat amb la voluntat de la seva translació al nou canvi social.

 

Projecte SPiDeR

Impulsar les vocacions STEM (Ciència, Tecnologia, Enginyeries i Matemàtiques), especialment entre les noies. Visibilitzar els referents femenins científics, socials i humanístics. Acostar la literatura als joves. Propiciar un debat tecno-ètic sobre el futur de la tecnologia a la societat. Incitar a la reflexió social en qüestions com el ciberbullying, el masclisme, la igualtat o el medi ambient, són els objectius del primer projecte impulsat des de la Fundació Episteme, juntament amb la Universitat Politècnica de Catalunya.

Projecte SPiDeR està inspirat en dues novel·les de Carme Torras (IRI-CSIC-UPC), reconeguda experta en robòtica i escriptora; en concret, La Mutació Sentimental  i Enxarxats on es planteja la necessitat d’un debat responsable davant un futur que podria esdevenir distòpic. Presentat en format audiovisual és també un projecte transmèdia que recorrerà altres plataformes atractives per als joves animant la seva participació i implicació. Aquesta iniciativa està prevista pel pròxim 2021.

 

Sobre la Fundació Episteme

La Fundació Episteme sorgeix el setembre de 2020 a l’empara del patronat de dues organitzacions formades exclusivament per docents: el Sindicat Professors de Secundària (aspepc·sps) i l’Associació de Catedràtics d’Ensenyaments Secundaris de Catalunya (ACESC).

Està presidida per Xavier Massó Aguadé i formen també part del seu patronat Felipe José de Vicente Algueró (vicepresident), Josep Oton Catalán (secretari), J. Jorge Sánchez (vocal), Ramon Casals Casanovas (vocal) i Ignasi Fernández Daroca (vocal).

La seva acció passa per l’intercanvi d’experiències entre els docents i entre tots els col·lectius implicats en la comunitat educativa: institucions, alumnes, pares, professionals i investigadors en temes educatius. Considera que l’educació és un instrument fonamental per al desenvolupament social, científic, humanístic, econòmic i cultural i que per això requereix la implicació de tots els agents possibles.

L’activitat de la Fundació s’adreça a la totalitat de les etapes formatives, des de Primària a Universitats entenent que el sistema educatiu és un recorregut interdependent de successius cicles d’adquisició de coneixements. Impulsat des de Catalunya, les seves accions abasten qualsevol territori, en el convenciment de que l’educació és un dret universal.

 

Per a més informació:

Premsa Fundació Episteme
+34 679 145 884 | premsa@fundacioepisteme.cat
C/ Pelai 12, 7 E, 08001 Barcelona