Espanya és el país amb l’índex de repetició de curs més elevat

NOTA DE PREMSA

Baixar NP en PDF: NP_2_ Èxit o Fracàs escolar_CAT o Word: NP_2_ Èxit o Fracàs escolar_CAT

Espanya és el país amb l’índex de repetició de curs més elevat

• Un informe elaborat per tècnics, i no pels consellers, com passa amb altres informes o dictàmens. Les opinions no reflecteixen la pluralitat del Consejo
• A diferència d’Espanya, la majoria de països ofereixen a l’educació secundària obligatòria (ESO) diferents itineraris acadèmics
• Prop del 33% d’espanyols d’entre 25 i 34 anys no aconsegueix la formació considerada com a objectiu essencial

La Fundació Episteme ha presentat avui per webinar les principals conclusions de l’informe que el Consejo Escolar del Estado acaba de publicar sota el títol «El éxito en la educación primaria y secundaria». Es tracta d’un estudi comparatiu entre 10 països on s’analitza l’èxit o el fracàs de la primària i la secundària entre l’alumnat d’Alemanya, al Canadà, Espanya, els Estats Units, França, Itàlia, Països Baixos, Portugal, Regne Unit i Suècia.

L’informe analitza algunes diferències en els sistemes educatius dels deu països de l’OCDE en relació a la promoció de curs i la repetició, a les titulacions i certificacions d’estudis i  al fracàs i abandonament escolar prematur. Les dades emprades procedeixen de les estadístiques oficials europees (EUROSTAT, EURYDICE), així com les fonts de cadascun dels països analitzats i estudis internacionals com PISA i Education at a Glance de l’OCDE.

L’acte retransmès telemàticamente des de la Fundació Episteme, titulat «Èxit o fracàs escolar?», ha estat presentat pel seu vicepresident, Felipe de Vicente, membre del Consejo Escolar del Estado i ha comptat amb la participació i valoracions de Xavier Massó, president de la Fundació Episteme. Felipe de Vicente ha destacat que l’informe no ha estat aprovat per unanimitat. “Un informe elaborat per tècnics i no pels consellers com passa amb altres informes o dictàmens. Les opinions no reflecteixen la pluralitat del Consejo”. De Vicente ha afegit que de fet hi ha hagut alguna intervenció crítica, demanant que no es publiqués per aquest motiu.

Felipe de Vicente en un moment de l’acte telemàtic / Fundació Episteme

Principals conclusions i valoracions

L’informe constata que Espanya és el país amb l’índex de repetició de curs més elevat: al nivell de 3r d’ESO, 15 anys. Un 30,6% de l’alumnat ha repetit curs alguna vegada –dades PISA 2018-. Un percentatge que, tot i haver baixat significativament en els darrers anys -el 2008 era d’un 42,3%-, segueix molt lluny del 10% aproximat de la resta de països en conjunt. Unes dades que assenyalen que els percentatges de fracàs i d’abandonament escolar prematur situen a Espanya molt per damunt de la mitjana dels països de l’OCDE.

A diferència d’Espanya, la majoria de països ofereixen a l’educació secundària obligatòria (ESO) diferents itineraris acadèmics. Igualment, allí on la promoció de curs és gairebé automàtica, hi ha a la postobligatòria una continuïtat d’oferta sovint prescriptiva i en relació amb l’expedient de l’alumne.

“No deixa de sorprendre que, a la vista d’aquesta situació, les recomanacions de l’informe del Consejo Escolar no incorporin l’adopció de mesures que en altres països semblen estar funcionant raonablement bé, tals com ara la implantació d’itineraris a l’ESO o l’ampliació de l’oferta postobligatòria, i només aposti per aquelles mesures que, més que combatre i evitar el fracàs escolar, més aviat semblen tendents a amagar-los sota eufemismes: supressió del títol d’ESO, itinerari únic fins als 16 anys o la promoció automàtica de curs”, opina  Xavier Massó.

L’informe conclou en el cas espanyol en que «és un resultat decididament insatisfactori, perquè posa de manifest que aquest conjunt de dificultats, que s’inicia amb la repetició de curs a la primària i la secundària, continua amb la barrera que suposa el Títol de l’ESO i culmina amb l’abandonament escolar de l’educació i la formació, fins a donar com a resultat que prop del 33% d’espanyols d’entre 25 i 34 anys no aconsegueix la formació considerada com a objectiu essencial».

El mal educatiu espanyol descrit el sofreixen tots els joves que repeteixen, no titulen i, finalment, abandonen el sistema educatiu. Però ho pateixen també al llarg de la seva vida, a la qual s’enfronten amb una formació menor que els seus conciutadans europeus o d’altres països desenvolupats. I ho sofreix el conjunt de la societat, que malgasta talent, capital humà, riquesa i cultura col·lectiva».

En definitiva, un informe comparatiu exhaustiu i solvent que palesa clarament les mancances del nostre sistema educatiu, però que en les seves recomanacions i reflexions no sembla incidir en les arrels del problema ni afrontar-lo, sinó que opta, una vegada més, per escombrar cap a sota de la catifa”, opina Massó.

Sobre la Fundació Episteme

La Fundació Episteme sorgeix el setembre de 2020 a l’empara del patronat de dues organitzacions formades exclusivament per docents: el Sindicat Professors de Secundària (aspepc·sps) i l’Associació de Catedràtics d’Ensenyaments Secundaris de Catalunya (ACESC).

Està presidida per Xavier Massó Aguadé i formen també part del seu patronat Felipe José de Vicente Algueró (vicepresident), Josep Oton Catalán (secretari), J. Jorge Sánchez (vocal), Ramon Casals Casanovas (vocal) i Ignasi Fernández Daroca (vocal).

L’activitat de la Fundació s’adreça a la totalitat de les etapes formatives, des de Primària a Universitats entenent que el sistema educatiu és un recorregut interdependent de successius cicles d’adequació de coneixements. Impulsat des de Catalunya, les seves accions abasten qualsevol territori, en el convenciment que l’educació és un dret universal.

Enllaç al webinar (YouTube)

Accedir a l’informe del Consejo Escolar del Estado (PDF)

Per a més informació:

Premsa Fundació Episteme