Informativament qualsevol notícia pot ser fàcilment compresa a través de la tècnica de l’escola periodística nord-americana coneguda com les «5 W»: Què (What) ha succeït; Qui (Who) són els seus protagonistes; On (Where) ha succeït; Quan (When) ha succeït; i Per què ha succeït (Why)». Les 5W van ser establertes pel retòric grec Hermàgoras de Temno, de l’escola de Rodas.

J. Jorge Sánchez, catedràtic d’ensenyament secundari.

J. Jorge Sánchez a Xarxes Socials:

What: Què ha succeït amb l’Educació?

Més que què ha succeït diria què està succeint: s’està transformant, canviant els seus objectius, fonaments i procediments i, en el curs d’aquesta metamorfosi accelerada i irreflexiva, s’estan deixant de banda precipitadament alguns dels pressupostos i acords que havien governat la transmissió de coneixements i normes en les nostres cultures des de fa segles, la qual cosa provoca una notable tensió entre el neguit dels qui volen conservar i l’entusiasme d’aquells que volen modificar.

Who: Qui són els seus protagonistes?

La resposta més fàcil, sense matisos, seria la societat en general. Afinant més, és clar que no tots tenen el mateix grau de responsabilitat: actors i poders econòmics i polítics sembla que són els promotors fonamentals d’aquest canvi, però centrar-lo en ells, desatenent les dinàmiques pròpies de qualsevol mena de producció i organització social, és una mica ingenu. Pares, docents, ideòlegs, productors culturals, consumidors dels productes educatius o periodistes tenen també un paper gens menyspreable en aquest procés: no són mers subjectes passius que es troben amb una nova situació en l’emergència de la qual no han tingut res a veure.

Where: On ha succeït?

Fonamentalment a la Unió Europea, però ja havia succeït molt de temps enrere en USA.

When: Quan ha succeït?

Per fixar una data simbòlica, diria que es pot condensar el 1997 quan l’OCDE va posar en marxa PISA i el projecte de Definició i Selecció de Competències (Desseco).

Why: Per què ha succeït?

Simplificant: perquè el capitalisme globalitzat ha entrat en una revolució tecnològica de magnituds incalculables a conseqüència de la qual ha d’adaptar les estructures de conservació i reproducció que havia sostingut als nous contextos que van sorgint. L’objectiu? Tractar de controlar en la mesura que sigui possible l’evolució dels diferents escenaris que es van obrint.