Informativament qualsevol notícia pot ser fàcilment compresa a través de la tècnica de l’escola periodística nord-americana coneguda com les «5 W»: Què (What) ha succeït; Qui (Who) són els seus protagonistes; On (Where) ha succeït; Quan (When) ha succeït; i Per què ha succeït (Why)». Les 5W van ser establertes pel retòric grec Hermàgoras de Temno, de l’escola de Rodas.

 

Andreu Navarra, professor de Llengua castellana i Literatura, professor d’Història de la Cultura Contemporània a la UOC.

Andreu Navarra a Xarxes Socials:

 

 

What: Què ha succeït amb l’Educació?

Ho va expressar meridianament bé Ricardo Moreno Castillo en una entrevista: s’han perdut de vista els seus límits. Davant l‘evident retrocés social, econòmic i democràtic, el sistema intenta, a la vegada, culpar el sistema educatiu i, a la vegada, convertir-lo en una mena de panacea universal. La ideologia neoliberal s’ha convertit en naturalesa inamovible i religió. Les retallades i les ofertes educatives presentades com a productes sense sentit acadèmic han vingut al darrere d’aquesta concepció ultra reaccionària de la societat, dissenyada per a generar por, extremismes i consumismes acrítics.

Who: Qui són els seus protagonistes?

Polítics incultes que no tenen la menor idea de què succeeix dins d’una aula, que actuen com a cadenes de transmissió d’entitats financeres internacionals i es neguen a avaluar lleialment l’estat de l’educació. Els ajuden un seguit de falsos especialistes que estenen la ideologia neoliberal imperant tot disfressant aquest extremisme polític d’humanitarisme. En aquest context, la majoria de “projectes d’innovació” fan el paper de l’antiga Beneficència del segle XIX, permeten simular que es fa alguna cosa mentre l’estructura global es va degradant i desregulant per a afavorir clientelismes i estructures devaluades, quan no ja corruptes.

Where: On ha succeït?

En general a tot Occident, si bé al nostre país crida l’atenció l’especial menyspreu dels valors culturals i científics que ens recorden les pitjors èpoques del segle XX.

When: Quan ha succeït?

Al nostre país, a partir de 1990, i d’una manera aguda quan es van aprovar la LOE (2006) i la LOMCE (2013).

Why: Per què ha succeït?

Perquè al nostre sistema polític li manquen autèntiques propostes d’esquerra. Perquè hem canviat d’època i la Revolució Digital està començant a comportar més desigualtat social i inestabilitat política a Occident. Una part de la societat, atemorida, s’aferra a les posicions de l’Extrem Centre i accepta l’Estàndard Digital com  opció única per a combatre tota mena de fantasmes anticulturals. D’una cultura il·lustrada i democràtica hem passat a una societat del Rendiment i l’Autoexplotació, crèdula i irracionalista, que necessita valer-se d’una ciutadania que no superi mai les Competències Bàsiques de Primària. Els continguts acadèmics s’han privatitzat, només podrà accedir-hi qui disposi de prou diners. I tot això ha estat acceptat en nom de la felicitat i del progrés.

També ha succeït perquè els docents no hem sabut veure que darrere un seguit de discussions metodològiques en realitat s’hi amagava una qüestió de fons profundament política, que tenia relació amb la qualitat de la nostra democràcia.

 

Més informació:

Llibres:

Devaluación continua

Prohibido aprender

Entrevistes:

El Mundo

RTVE

TV3

UOC

El Confidencial

El País

Magisnet

Aula L’H

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Ver más

  • Responsable: Fundació Episteme.
  • Finalidad:  Moderar los comentarios.
  • Legitimación:  Por consentimiento del interesado.
  • Destinatarios y encargados de tratamiento:  No se ceden o comunican datos a terceros para prestar este servicio. El Titular ha contratado los servicios de alojamiento web a Nominalia que actúa como encargado de tratamiento.
  • Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos.
  • Información Adicional: Puede consultar la información detallada en la Política de Privacidad.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.