El fin de la educación

‘El fin de la educación’. La escuela que dejó de ser de Xavier Massó, és una il·luminadora anàlisi de com, gràcies a la intervenció sistemàtica de la pedagogia i l’abandonament còmplice dels poders públics, l’educació ha estat posada al servei dels interessos neoliberals.

Portada del llibre / Akal

Són les reformes que fa tres dècades s’implantanten en el sistema educatiu el mitjà per a millorar-lo o l’instrument per a liquidar-lo? Si el que es pretén és adaptar-ho als nous temps, el seu objectiu i funcions haurien de romandre intactes, però si el forcem més enllà dels seus límits i possibilitats, llavors estem alterant la seva naturalesa, el mateix concepte de sistema educatiu, propiciant el seu col·lapse.

Aquest llibre fa seva la màxima de Juan de Mairena, el personatge d’Antonio Machado: es necessita una escola popular de saviesa superior, no una escola superior de saviesa popular. Avui, amb la fallida de l’ideal educatiu il·lustrat, les reformes educatives dels últims decennis apunten cap a la consolidació del segon; el que és, ni més ni menys, la fi de l’educació.

Xavier Massó Aguadé, llicènciat en Filosofia i Ciències de l’Educació i Antropologia social i cultural, és catedràtic d’Ensenyament Secundari per l’especialitat de Filosofia. Col·laborador extern, amb articles sobre Educació, en la secció Aula del Diari de Girona. És també secretari general del sindicat Professors de Secundària (aspepc·sps) des de l’any 2014 i president de la Fundació Episteme.

Fitxa:

Autor: Xavier Massó Aguadé

Títol: El fin de la educación

Editorial: Akal

Any de publicació: 2021