CURSOS DE TARDOR
Atapuerca, evidències, prejudicis i interessos
El jaciment d'Atapuerca és un dels més importants del món en l'àmbit de l'evolució humana. Ara bé, la ciència no està lliure de prejudicis i interessos que poden tergiversar la realitat evolutiva que volem descobrir.
Imparteix: David Rabadà
Andreu Nin: marxisme, catalanisme i Guerra civil
El curs es proposa respondre dues preguntes bàsiques: qui era en realitat i què va fer Andreu Nin, una de les figures més enigmàtiques i internacionals de la història catalana del segle XX, i si és possible harmonitzar esquerra política amb nacionalisme català.
Imparteix: Andreu Navarra
Ciència, pseudociència i pedagogisme.
Aquest curs es proposa dur a terme una revisió crítica del presumpte caràcter científic de les teories pedagògiques i models educatius, des de la perspectiva del pedagogisme com a pensament únic educatiu.
Imparteix: Xavier Massó
A través del mirall. Avinences i desavinences entre art i ciència.
En aquest curs-càpsula explorarem les difícils relacions entre art i ciència a partir d’exemples de metàfores compartides -o disputades- entre la pintura i la física del segle XX.
El paper de l’atzar en l’obra de Pollock, l’efecte de l’escala en els impressionistes o l’explotació d’una «quarta dimensió» en el cubisme ens portaran a discutir, de forma divulgativa, els paral·lelismes i les divergències amb la teoria del caos, la complexitat o la relativitat general.
Imparteix: Clàudia Payrató