Alemanya: demanen la perspectiva de gènere en el currículum

Un sindicat de l’ensenyament alemany demana que es presti més atenció a temàtiques relacionades amb el gènere i, en concret, a la justícia de gènere, per a traçar el futur digital en l’educació.

.

Font: Education International

El Gewerkschaft Erziehung Wissenschaft (GEW) posa als centres escolars en primera línia a l’hora de definir el futur digital d’una forma igualitària respecte a gènere. En una publicació a internet, aquest sindicat afiliat a la Internacional de l’Educació declara que vol que hi hagi una presència més significativa de la perspectiva de gènere en l’estratègia digital de la Conferència de Ministres d’Educació i Cultura (KMK) amb l’objectiu de combinar competències pedagògiques amb habilitats relacionades amb el gènere.

Estereotips

El sector educatiu exerceix un paper clau en aquest context, afirma el GEW. «A les guarderies, escoles i universitats és on es genera (o inactiva) la sensibilitat respecte als estereotips de gènere», reconeix Frauke Gützkow, membre del comitè per a polítiques de gènere del GEW, amb motiu del Dia Internacional de la Dona celebrat el 8 de març.

Actualitzar les estratègies

El sindicat educatiu ha proposat que la Conferència de Ministres d’Educació i Cultura (KMK) actualitzi la seva estratègia de 2017, «L’educació en el món digital», per a dotar-la d’una perspectiva de gènere. Per exemple, les competències pedagògiques en l’educació digital haurien de combinar-se amb competències de gènere. Segons el GEW, el govern federal també hauria de fer un pas al capdavant i tractar la temàtica del gènere en la seva «Ofensiva per la qualitat en la formació docent».

El sector tecnològic necessita igualtat

Gützkow també va demanar que es parli d’estereotips de gènere en els centres escolars, ja que aquests poden haver contribuït al predomini masculí en el sector de la tecnologia de la informació (IT).

«A les nenes i les dones els costa identificar-se amb figures femenines en les professions tècniques. Això evita que encaminin les seves carreres professionals cap a aquest sector del mercat laboral, i és un altre dels motius pels quals el disseny i la programació del futur digital segueixen, majoritàriament, en mans d’homes».

Xarxes socials

D’altra banda, va explicar que es necessiten suports per a l’aprenentatge i conceptes pedagògics i didàctics per a introduir tots els gèneres d’una forma equitativa en les ciències naturals i les tecnologies digitals. A més, la representació dels gèneres en les xarxes socials hauria de tractar-se a les escoles, ja que en elles calen enormement els estereotips i clixés, va concloure Gützkow.

El GEW ha publicat una edició especial de la seva revista online E&W sobre «Polítiques de gènere i digitalització», a la qual es pot accedir aquí (en alemany).