Guia docent: Capítol Primer

Guia del professor, amb preguntes i suggeriments per propiciar un debat

BENVINGUDES I BENVINGUTS AL FUTUR!

Resum del “Projecte SPiDeR”

Després d’haver passat uns anys en una universitat americana, Júlia Pagès torna a Barcelona a fer de professora i li assignen el despatx d’una catedràtica, l’Ariadna Mestres, que s’acaba de jubilar. La Júlia s’endú una sorpresa majúscula quan a l’ordinador, que han reformatat, hi troba informació i contrasenyes de la professora Mestres. Una icona en forma d’aranya apareix sobtadament a la pantalla en diverses ocasions.

Paral·lelament, Cèlia, una nena de tretze anys a qui criogenitzaren perquè patia una malaltia terminal, és retornada a la vida al segle XXII per ser adoptada. En una societat futura on cadascú té un assistent robòtic, Cèlia xoca amb la manera de pensar, actuar i relacionar-se de la mare adoptiva i el seu entorn, tan diferent de la de la seva família biològica i els seus amics..

La inadaptació de Cèlia atrau Silvana, una massatgista emocional que estudia les
sensacions perdudes pels humans, i Leo, un jove enginyer que està dissenyant una
pròtesi de creativitat a l’empresa de robots personals líder del mercat, CraftER, dirigida
per l’enigmàtic Doctor Craft.

Nivells educatius: Ensenyament Secundari Obligatori, 1er i 2n de Batxillerat

Assignatures: Llengua catalana i literatura, Llengua castellana i literatura,
Ciències socials, Religió o Cultura i valors ètics, Tecnologia,
Filosofia, Tutoria, Treball de Síntesi, Projectes

Capítol Primer “CURIOSITAT”

«Són les relacions que hem anat construint les que, al seu torn, ens modelen».

El filòsof Robert C. Solomon es referia a les relacions humanes, però aquí podem reinterpretar-lo en el sentit que les interaccions amb els robots que estem establint al seu torn ens modelaran.

Com la majoria dels investigadors, Carme Torras no sosté ni una visió catastròfica del futur
ni un optimisme cec en relació al progrés tecnològic. Creu que els robots d’assistència
personal tenen un lloc a casa, a l’escola i a la feina per alliberar-nos de tasques
avorrides, millorar les nostres capacitats físiques i cognitives, i donar més autonomia a
persones grans i amb discapacitats, però només en circumstàncies molt restringides
poden ser utilitzats com a substituts emocionals. Aquests robots plantegen intricats
problemes socials i subtils qüestions ètiques, que obren possibilitats sorprenents per al
futur. En aquest terreny tan delicat, la ciència ficció ens pot ajudar a aclarir el paper
que l’humà i el robot han de jugar en aquest pas de deux en què estem
irremissiblement lligats.

Explorar aquest paper mitjançant un debat a l’aula és precisament l’objectiu
perseguit amb aquest material didàctic. Més enllà dels suggeriments per a la discussió
apuntats, la websèrie pot servir de base per a altres activitats com dramatitzar escenes,
aprofundir en les raons de cada personatge, imaginar noves situacions, cercar
informació sobre la tecnologia descrita i les qüestions ètiques plantejades, relacionar-ho
amb altres relats o pel·lícules de ciència ficció, etc. Depenent de l’assignatura, es
pot fer més èmfasi en la comprensió lectora, el desenvolupament de la creativitat, els
valors ètics i la implicació social, les habilitats de recerca, o els continguts tecnològics.

Per últim, s’ha desenvolupat una petita presentació PowerPoint, per si pot ser
útil al mestre, que la podrà estendre i modificar a voluntat.

Presentació PowerPoint:

Si desitges més informació contacta amb nosaltres: