Projecte per l’orientació acadèmica-professional

«Xcelence-Escuelas Que Inspiran» arriba a 100 escoles per a optimitzar l’orientació acadèmica-professional

.

L’orientació acadèmica-professional és clau per a acompanyar als alumnes i oferir opcions formatives després de l’educació obligatòria i conforma un dels pilars de la formació personalitzada a la qual tendeix el sistema educatiu. Per tots aquests motius, la Fundación Bertelsmann i Empieza Por Educar han presentat el projecte pilot «Xcelence – Escuelas Que Inspiran», en el qual participen un centenar de centres educatius de Madrid i Catalunya.

L’acte de presentació, retransmès en streaming des del Espacio Bertelsmann de Madrid, ha estat organitzat per la Fundación Bertelsmann, Empieza Por Educar i la Consejería de Educación y Juventud de la Comunidad de Madrid. Un projecte pilot que té com a finalitat millorar la qualitat dels sistemes d’orientació.

Per als seus impulsors, la clau resideix en passar d’un entorn fragmentat a convertir l’orientació en un projecte estratègic de centre, compartit per tot l’equip docent i amb el suport explícit de l’equip directiu.

L’esdeveniment ha comptat amb la participació del Consejero de Educación y Juventud de la Comunidad de Madrid, Enrique Ossorio, i de la Directora General de Bilingüismo y Calidad de la Enseñanza, María Mercedes Marín, com també de referents
nacionals i internacionals del món educatiu (Gatsby Foundation, Teach First, Fundación Bertelsmann y Empieza Por Educar), i de la comunitat empresarial (CEIM, DigitalES y J.P. Morgan).

Nova plataforma d’orientació professional

A l’acte també s’ha dut a terme el llançament de la plataforma digital www.xcelence.es que, a partir d’ara, poden fer servir tots els centres educatius d’Espanya per a fer una autoavaluació del seu sistema d’orientació de manera gratuïta.

Juan José Juárez, Sènior Project Manager de la Fundación Bertelsmann, ha
afirmat: “Estem en un moment crític en el qual, per fi, es donen a Espanya els
elements per a impulsar de manera definitiva l’orientació acadèmica-professional
als centres. Tots els actors: administració pública, centres, empreses i experts de l’àmbit
educatiu coincideixen a atorgar un paper crític a l’orientació per a lluitar contra l’abandonament escolar i la desocupació dels joves”.

Les escoles involucrades en «Xcelence-Escuelas Que Inspiran» utilitzaran la plataforma
Xcelence i rebran formació sobre un nou rol professional en l’orientació: el Coordinador/a d’Estratègies Acadèmic-Professionals (CEAP) inspirat en el Careers Leader anglès. Aquesta figura va sorgir arran del desenvolupament del projecte Good Career Guidance de la Fundació Gatsby. El Govern anglès va adoptar els vuit Gatsby Benchmarks a la política educativa el 2018 i, des de llavors, tots els centres escolars anglesos compten amb un Careers Leader. Per a això, va ser clau la col·laboració de Teach First a l’hora de formar als centres en aquest nou perfil professional.

S’oferirà formació, acompanyament i recursos als centres perquè puguin desenvolupar una estratègia global d’orientació que integri a tota la comunitat educativa

El projecte neix per a formar i acompanyar a aquests nous perfils professionals.
A través d’ell, s’oferirà formació, acompanyament i recursos als centres perquè puguin desenvolupar una estratègia global d’orientació que integri a tota la comunitat educativa ajudant-los, i es potenciaran la creació de xarxes col·laboratives entre els centres educatius i l’entorn laboral. Aquest projecte compta amb el suport de J.P. Morgan.

“L’emergència sanitària provocada per la Covid-19 ha augmentat els desafiaments per a accedir a formació i carreres professionals per a molts joves. Ajudar als estudiants a accedir a l’orientació i la formació professional és clau per a la mobilitat social i per a construir una recuperació inclusiva. El nostre suport a aquest projecte forma part d’un compromís global de 350 milions de dòlars per a ajudar els ciutadans a preparar-se per al futur del treball”, comenta Alexandra Ingvarsson, Vicepresidenta de la Global Philanthropy de J.P. Morgan.

Pablo Millanes, Director d’Aliances i Operacions de Empieza Por Educar, destaca: “L’orientació acadèmic-professional és un promotor crucial d’equitat educativa. Impulsar l’estratègia d’orientació en els centres i fomentar la col·laboració en la comunitat educativa i professional té un efecte directe en les aspiracions i oportunitats de tots els estudiants”.

La trajectòria de Fundació Bertelsmann en orientació i l’experiència de Empieza Por Educar en la formació i acompanyament de professionals de l’educació ha permès dur a terme una adaptació dels aprenentatges obtinguts en l’experiència del Regne Unit al nostre context educatiu.