Una guia del CSIC mostra com s’han de ventilar les aules per a reduir el risc de contagi per Covid-19

El manual dóna les pautes per a la ventilació i purificació de l’aire segons el volum de la sala, el número i l’edat dels ocupants, l’activitat realitzada i la incidència a la regió.

Font: CSIC

Investigadors del Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) i tècnics de l’Associació Mesura han elaborat una guia que dóna les pautes sobre com ha de ser la ventilació a les aules per a reduir el risc de contagi per la Covid-19. El document estableix les recomanacions perquè la ventilació i la purificació de l’aire sigui eficaç segons el volum de la sala, el número i l’edat dels ocupants i l’activitat. A més, proporciona les eines per a determinar si les condicions de ventilació aconseguides són adequades.

“La ventilació és la renovació d’aire, és a dir, substitució de l’aire interior potencialment contaminat, amb aire exterior lliure de virus. I la purificació de l’aire consisteix en l’eliminació de les partícules en suspensió, susceptibles de contenir virus”, aclareix la investigadora María Cruz Minguillón, que ha elaborat la guia al costat de l’investigador Xavier Querol, tots dos del IDAEA-CSIC, i amb la col·laboració de José Manuel Felisi i Tomás Garrido, de l’Associació Mesura.

Els investigadors indiquen a la guia que la reducció del risc de contagi s’aconsegueix disminuint l’emissió i l’exposició a les partícules en suspensió, també anomenades aerosols, susceptibles de contenir virus, que es poden acumular. L’exposició a aquest aire pot resultar en infeccions. L’exposició es pot reduir mitjançant l’ús de màscara ben ajustada; la reducció del temps d’exposició; l’augment de la distància interpersonal; i la ventilació o purificació de l’aire per a eliminar o reduir la concentració de virus en l’aire. La guia se centra en aquest últim apartat.

Recomanacions de ventilació

La ventilació necessària per a reduir el risc de contagi depèn del volum de la sala, el número i l’edat dels ocupants, l’activitat realitzada, la incidència de casos a la regió i el risc que es vulgui assumir. Aquesta guia segueix les recomanacions de la guia de la Universitat d’Harvard, que recomana 5-6 renovacions d’aire per hora.

La guia és aplicable a altres espais interiors com a oficines o altres edificis d’ús públic. Aquestes recomanacions no substitueixen a l’ús de màscares, el manteniment de la distància i les mesures d’higiene, que continuen sent de necessària aplicació. Els investigadors adverteixen que “el risc de contagi zero no existeix”, i per tant les mesures que recull la guia “redueixen el risc, però no l’eliminen completament”.

La guia planteja solucions i exemples per a diferents situacions a les escoles, i ofereix les eines per a determinar si la ventilació aconseguida és l’adequada

Així mateix, aquesta guia no substitueix el servei de professionals de ventilació i tractament d’aire, perquè alguns emplaçaments poden requerir càlculs complexos que no necessàriament puguin assumir els usuaris finals.

La guia completa està disponible a la pàgina web del IDAEA-CSIC, del CSIC, del Ministerio de Ciencia e Innovación y de la Asociación de Técnicos Ambientales Mesura. La Conselleria d’Educació, Cultura i Esports de la Generalitat Valenciana ha participat en la conceptualització i la presa de mesures a l’aula.

Més informació:

Guia per a ventilació de les aules CSIC (pdf)

Annexos guia per a ventilació a les aules CSIC (pdf)

Excel per a càlculs de la guia per a ventilació en aules (vnd.openxmlformats-officedocument.spreadsheetml.sheet)