Crue I+D+i ha celebrat la seva reunió plenària de tardor en la qual s’han repassat els temes més urgents que afecten les missions de Recerca i Transferència de les universitats espanyoles.

Font: CRUE

El ple ha estat dirigit pel president de Crue I+D+i i rector de la Universitat Autònoma de Madrid (UAM), Rafael Garesse, i ha comptat amb la participació dels secretaris generals de Recerca i d’Universitats, Rafael Rodrigo i José Manuel Pingarrón.

Durant la seva intervenció, el president de la sectorial d’I+D+i de Crue Universitats Espanyoles ha subratllat la urgent necessitat d’enfortir la recerca en les universitats, aprofitant en tota la seva dimensió l’enorme potencial humà de la xarxa d’investigadors i investigadores de la Universitat i, també, de dotar a les universitats d’un finançament suficient, estable i pluriennal.

Les jornades de la sectorial de Recerca han estat dirigides pel president de Crue I+D+i i rector de la UAM, Rafael Garesse / CRUE

El també rector de la UAM ha destacat en les seves paraules inicials la «situació excepcional» que estem vivint amb la pandèmia de la Covid-19, però també les «oportunitats de transformació estructural» que ens brinda l’actual escenari del Pla de Recuperació de la UE i els 140.000 milions d’euros assignats a Espanya.

El rector de la UAM ha destacat les «oportunitats de transformació estructural» que ens brinda l’actual escenari del Pla de Recuperació de la UE i els 140.000 milions d’euros assignats a Espanya

En aquest sentit, Rafael Garesse ha insistit en el «paper transcendental» que les universitats han de tenir en el procés de reconstrucció del país i ha recordat la celebració, dijous passat 22 d’octubre, de l’esdeveniment Universitat 2030, en el qual es van fer públiques les propostes de Crue per a convertir a la Universitat en el principal motor del canvi cap a una Economia del Coneixement.

Garesse, que va agrair a la comunitat universitària el gran esforç realitzat en aquests mesos, va acabar el seu discurs d’inauguració de la jornada desitjant que el «moment històric» que s’està vivint permeti a la Universitat fer un salt rellevant en la recerca d’excel·lència.

En la seva ponència «Principals iniciatives del Ministeri de Ciència», Rafael Rodrigo ha explicat l’Estratègia, Pla de Xoc i Pla de Recuperació, així com les iniciatives que dins d’aquests s’estan dissenyant o posant ja en pràctica.

Entre les mesures a destacar, Rodrigo va assenyalar l’objectiu de duplicar els recursos per a la I+D+i d’aquí a 2027; el disseny d’una carrera estable i predictible per als investigadors, establint un Tenure Track a l’estil anglosaxó que permeti un contracte amb avaluació als 4 anys per a passar a indefinit; la mobilització de fons per a la recerca biomèdica, la medicina personalitzada i les estructures d’alta seguretat biològica; l’impuls a la «indústria de la Ciència» i la millora de la coordinació entre tots els actors de l’Administració General de l’Estat i de les Comunitats Autònomes.

José Manuel Pingarrón ha realitzat una intervenció similar en la qual ha posat sobre la taula el projecte pressupostari presentat pel departament dirigit per Manuel Castells. En l’àmbit del finançament, Pingarrón ha destacat l’augment de la inversió en ensenyaments universitaris en un 4% respecte a 2020, l’establiment d’una partida de 3,54 milions per a les aliances del programa Universitats Europees de la Comissió Europea i l’augment d’un 10% de les partides destinades a Recerca i desenvolupament.

Un altre dels punts en els quals el secretari general d’Universitats ha posat l’accent ha estat en l’augment de la taxa de reposició del PDI fins a un 110%, amb la possibilitat que les universitats públiques, dins de la mateixa comunitat autònoma, puguin cedir a una altra universitat excedent de la seva taxa de reposició.

Respecte del sistema de beques i ajudes als estudis, Pingarrón ha recordat les actuacions realitzades i va anunciar la intenció d’augmentar en un 35% el pressupost per a 2021.

Al final de la jornada, s’ha celebrat el ple de Crue I+D+i, en el qual s’han abordat les actuacions de Crue I+D+i en l’àmbit de la pandèmia, com la recollida d’informació i posada a la disposició de les autoritats sanitàries de material i personal, la participació en el Fondo Supera Covid-19, el posicionament davant el nou Espai Europeu de Recerca, la col·laboració amb la Xarxa d’Escoles Internacionals de Doctorat, la situació del personal investigador en formació, el treball conjunt amb els Ministeris i Agència Estatal de Recerca o l’ús dels fons estructurals (European Regional Funds), entre altres assumptes.