El 14 de gener se celebra el Dia Mundial de la Lògica, una efemèride que tracta de posar al seu lloc el paper de la lògica a la vida. Ha estat l’any 2020 quan la UNESCO en associació amb el Consell Internacional de Filosofia i Ciències Humanes (CIPSH) va proclamar el 14 de gener com el Dia Mundial de la Lògica.

Font: UNESCO

La capacitat de pensar és una de les característiques més definitòries de la humanitat. En diferents cultures, la definició d’humanitat està associada a conceptes com a consciència, coneixement o raó. En la tradició occidental clàssica l’ésser humà es defineix com a animal “racional” o “lògic”.

La lògica, com a recerca sobre els principis del raonament, ha estat estudiada per moltes civilitzacions al llarg de la història i, des de les seves primeres formulacions, ha exercit un paper important en el desenvolupament de la filosofia i les ciències.

Malgrat la innegable utilitat de la lògica per al desenvolupament del coneixement, la ciència i la tecnologia, el gran públic no té molt clara la seva importància. La proclamació d’un dia mundial de la lògica per part de la UNESCO, en associació amb el Consell Internacional de Filosofia i Ciències Humanes (CIPSH), respon a la voluntat de cridar l’atenció dels cercles científics interdisciplinaris i del gran públic sobre la història intel·lectual, la importància teòrica i les repercussions pràctiques de la lògica.

La UNESCO vol cridar l’atenció dels cercles científics, però també del públic en general, de la importància de la lògica per a la vida pràctica

El fet d’establir a escala planetària i amb caràcter anual la celebració dinàmica d’un dia mundial de la lògica té per objectiu fomentar la cooperació internacional, promoure el desenvolupament de la lògica, tant en la recerca com en l’ensenyament, donar suport a les activitats d’associacions, universitats i altres institucions la labor de les quals guarda relació amb el tema i millorar el coneixement que té el gran públic de la lògica i de la manera en què aquesta influeix en la ciència, la tecnologia i la innovació.

A més, la celebració d’un dia mundial de la lògica pot contribuir també a la promoció d’una cultura de pau, diàleg i entesa mútua, consolidada en l’avanç de l’educació i la ciència.

Missatge de la Directora General de la UNESCO, Audrey Azoulay