Naixements d’investigadors i investigadores de renom, avanços científics i curiositats presenta el Calendari científic escolar 2021, que recull un aniversari científic o tecnològic per a cada dia de l’any. El calendari i les guies poden descarregar-se gratuïtament  i també s’han imprès 3.500 còpies que es difondran a centres educatius.

Font: CSIC

Naixements d’investigadors i investigadores de renom, avanços científics i curiositats com aquestes formen part del Calendari científic escolar 2021, que recull un aniversari científic o tecnològic per a cada dia de l’any.

La segona edició d’aquesta publicació és fruit del Instituto de Ganadería de Montaña (IGM), centre mixt del Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) i la Universidad de León, i ha tornat a comptar amb la col·laboració d’un ampli nombre de professionals d’educació i d’altres persones voluntàries en la cerca d’aniversaris i el disseny d’activitats complementàries.

Dirigit fonamentalment a l’alumnat de Primària i ESO, el calendari està acompanyat d’una guia didàctica amb activitats que poden ser adaptades a diferents franges d’edat i assignatures, així com per un compte de Twitter (@CalCientifico) que publica les efemèrides diàries.

El calendari i les guies poden descarregar-se gratuïtament a la pàgina web de l’IGM i també s’han imprès 3.500 còpies que es difondran a centres educatius. Per a afavorir la seva utilització a les aules, els materials estan disponibles en castellà, anglès, asturià, català, basc i gallec.

CSIC

“Esperem repetir l’èxit de l’edició passada, quan varem superar les 7.000 descàrregues en les primeres 24 hores i les 50.000 en les dues primeres setmanes”, explica Pablo Gutiérrez Torral, coordinador del projecte. “Enguany, hem posat l’accent en l’accessibilitat i per això, entre altres coses, el calendari es facilita també en text pla, la qual cosa permet la seva recepció mitjançant sintetitzadors de veu, lectors de pantalla o línies Braille”, afegeix.

“En la cerca i selecció d’aniversaris hem fet un esforç per a posar a la disposició de l’alumnat models referents pròxims que promoguin les vocacions STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques). Per a això, hem assegurat la visibilitat de les dones científiques i tecnòlogues, seguint el principi de paritat en la selecció de les efemèrides. També hem intentat donar projecció a persones i troballes contemporànies i de camps de recerca el més variats possible, com la biomedicina, l’astronomia, la química, l’agricultura, la música, el folklore, les ciències de la mar o la filologia”, agrega l’investigador del CSIC.

El Calendari científic escolar 2021 és un projecte de l’IGM que compta amb finançament de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT), adscrita al Ministerio de Ciencia e Innovación. La iniciativa ha rebut la col·laboració de nombroses entitats, com el Instituto Geológico y Minero de España, les universitats de California-Davis i A Coruña, la Cátedra de Cultura Científica de la Universidad del País Vasco, la Academia de la Llingua Asturiana, la representació del CSIC a les Illes Balears, la Asociación Española para el Avance de la Ciencia, Europa Laica, el Círculo Escéptico o la Casa de las Ciencias de Logroño.