El president de Crue avança la renovació dels òrgans de l’associació de cara a la nova Llei d’Universitats

Crue Universidades Españolas ha celebrat la seva primera Assemblea General de l’any, sota format telemàtic i dirigida pel president de la institució, José Carlos Gómez Villamandos. Tant l’estrategia Universidad2030, la renovació dels òrgans de Govern de Crue com la presentació del projecte de nova llei d’Universitats han estat els eixos de la reunió.

Font: CRUE

Crue Universidades Españolas ha celebrat la seva primera Assemblea General de l’any. La reunió del màxim òrgan de Govern de l’associació s’ha realitzat en format telemàtic i ha estat dirigida pel president de Crue i rector de la Universitat de Còrdova, José Carlos Gómez Villamandos, qui s’ha encarregat d’explicar als 76 rectors i rectores participants els pròxims passos de la institució en la seva estratègia Universidad2030 i la necessitat d’avançar la renovació dels òrgans de Govern davant les importants negociacions que es preveuen amb la presentació del projecte de nova llei d’Universitats.

El president de Crue, en un curs en el qual malgrat l’emergència sanitària provocada per la pandèmia de la Covid-19 s’han aconseguit desenvolupar nombrosos processos electorals en diferents universitats, ha aprofitat la trobada en línia per a saludar públicament als nous rectors i rectores i per a agrair als membres sortints l’«enorme esforç» realitzat en aquests mesos tan complicats. Gómez Villamandos ha recalcat davant l’Assemblea la importància de difondre i visibilitzar davant la societat les necessitats i reptes de la Universitat de la dècada vinent.

Gómez Villamandos ha posat l’accent en l’oportunitat que suposa per a l’estratègia Universidad2030 de Crue la imminent presentació del projecte de nova Llei orgànica d’Universitat

En aquest sentit, Gómez Villamandos ha posat l’accent en l’oportunitat que suposa per a l’estratègia Universidad2030 de Crue la imminent presentació del projecte de nova Llei orgànica d’Universitats i en la importància de renovar com més aviat millor els òrgans de Govern de Crue perquè quan comencin les complexes negociacions que s’esperen, els nous membres de la institució estiguin plenament assentats. El mandat del president de Crue hauria de renovar-se el mes vinent de maig, però es preveu que la nova norma es presenti cap a setembre d’enguany en curs.

Negociacions amb els Ministeris

Gómez Villamandos ha informat també de les reunions que des dels grups de treball de Crue s’estan duent a terme amb els Ministeris d’Universitats i de Ciència i Innovació per a abordar temes tan importants com l’RD de creació d’universitats i centres universitaris, la proposta d’RD de derogació del Decret de 1954 pel qual s’aprova el Reglament de Disciplina Acadèmica, la prova d’accés dels estudiants internacionals que estableix la LOMLOE, la possible posada en marxa d’un sexenni de Docència, l’avaluació de sexennis del Personal Docent Investigador contractat i la modificació de la Llei de la Ciència per a promocionar una carrera investigadora estable.

Durant la presentació del seu informe, Gómez Villamandos va intercalar les seves explicacions amb les intervencions detallades del president de Crue–Docència i rector de la Universitat de Cantàbria, Ángel Pazos; de la presidenta de Crue–Professorat i rectora de la Universitat de València, Mavi Mestre; del president de Crue-Sostenibilitat i rector de la Universitat d’Oviedo, Santiago García Granda; del president de Crue–I+D+i i rector de la Universitat Autònoma de Madrid, Rafael Garesse; de la delegada per a Polítiques d’Igualtat i rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón; del president de Crue–TIC i rector de la Universitat de Jaén, Juan Gómez; així com de la rectora de la Universitat de la Llacuna, Rosa Aguilar, i del rector de la Universidade de Santiago de Compostel·la, Antonio López. Tots van donar compte de l’estat de les negociacions que en els seus respectius àmbits estan mantenint amb els Ministeris pertinents.

Acabada la presentació de l’informe, s’han abordat les propostes de projectes universitaris per als fons europeus de recuperació Next Generation EU. En aquest punt, el president de Crue ha defensat que la Universitat ha de ser un element clau en la recuperació econòmica del país i, amb l’ajuda del vicepresident adjunt Salustiano Mato, ha avançat les línies generals del projecte Transformar els Campus per a transformar la Societat, presentat per Crue al Ministeri d’Universitats amb l’objectiu d’impulsar el canvi cap a una veritable Economia del Coneixement.

Estratègia Internacional

Durant l’Assemblea, s’ha posat en coneixement de la resta dels membres de la mateixa l’estat en el qual es troben les nombroses accions i iniciatives d’àmbit internacional en les quals Crue participa. El membre del Comitè Permanent i rector de la Universitat Ramon Llull, Josep Maria Garrell, ha informat de la intensificació de l’activitat internacional de l’associació des de l’aprovació de l’estratègia d’internacionalització de Crue, que inclou com a línia prioritària l’acció a Europa. En aquest punt, ha assenyalat l’avanç en la coordinació amb l’associació europea d’universitats (els EUA) i ha posat en valor el treball dels representants de Crue en els seus grups de treball. El rector va recordar que el vicepresident adjunt de Crue, José María Sanz, va ser nomenat delegat de Crue per a Brussel·les i que la seva dedicació ha permès abordar de manera proactiva els temes polítics d’interès per a les universitats a nivell europeu.

Per part seva, el vicepresident de Crue i rector de la Universitat Politècnica de València, Francisco Mora, ha ofert en la seva intervenció una visió global de la coordinació de Crue amb l’EUA en el nou cicle de l’associació i ha destacat alguns temes de treball com la formulació d’un nou Pla Estratègic, el Projecte de l’EUA sobre la visió de les universitats a Europa en 2030, o la negociació del pressupost europeu per al pròxim marc financer anual 2021-2027. El rector ha recordat la importància de la comunicació i coordinació establerta amb els representants de Crue en els grups de treball de l’EUA per a avançar en la implicació de Crue en aquests temes.

El vicepresident adjunt, José María Sanz, ha estat l’encarregat d’informar l’Assemblea sobre la situació que planteja el Brexit per a la futura participació del Regne Unit en els programes europeus Horitzó Europa i Erasmus+, de gran rellevància per a les universitats. I també sobre l’informe d’Implementació del Procés de Bolonya 2020 que presenta el període 2018-2020 com un de canvis importants accelerats per la pandèmia, però en el qual les diferències en la implementació del procés entre països són notables. El vicepresident adjunt ha fet aquí referència a les dades en el Sistema Universitari Espanyol.

Finalment, el també vicepresident adjunt Juan Julià, ha presentat als assistents el Diploma de Postgrau en Política i Gestió Universitàries posat en marxa enguany per Crue amb el qual es pretén professionalitzar encara més la trajectòria d’aquells membres de la comunitat universitària que orientin la seva projecció cap a la gestió, organització i funcionament de la Universitat. L’objectiu d’aquest curs és, dins de la Missió d’impulsar el progrés social i dirigir al país cap a una Economia del Coneixement, formar persones amb una visió clara i global de la Universitat que es necessita per a aconseguir aquesta meta en la dècada vinent.