El CSIC se suma al Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència amb desenes d’activitats

 

La iniciativa, que se celebra entorn de l’11 de febrer, persegueix superar la bretxa de gènere en l’àmbit científic.

 

CSIC / Com cada any, les científiques del Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) se sumen al Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència amb la seva participació en nombroses activitats que se celebraran durant tot el mes de febrer; gran part d’elles, de manera virtual.

Totes les propostes estan dirigides a mostrar el treball de les dones investigadores, desfer estereotips i encoratjar en nenes i nens l’interès per la ciència

L’objectiu d’aquesta iniciativa ciutadana és contribuir a la igualtat de gènere en l’àmbit científic, per la qual cosa totes les propostes estan dirigides a mostrar el treball de les dones investigadores, desfer estereotips i encoratjar en nenes i nens l’interès per la ciència.

 

Activitats per a centres d’ensenyament

Entre les propostes, abunden les dirigides a l’alumnat de diferents nivells educatius. Les investigadores del CSIC visitaran col·legis i instituts per a parlar del seu treball i prendran part en activitats educatives en línia organitzades pels centres i unitats de l’organisme.

En elles, l’alumnat de Primària tindrà ocasió d’assistir a una xerrada-taller sobre matemàtiques i astronomia, recórrer els laboratoris de l’Institut de Química Avançada de Catalunya (IQAC-CSIC) o conèixer a les joves científiques del Consell a través dels vídeos del certamen ‘Yo investigo. Yo soy CSIC’. A més, aquells qui tinguin entre 10 i 14 anys podran descobrir el dia a dia del Museo Nacional de Ciencias Naturales (MNCN-CSIC) de la mà del seu personal investigador i tècnic.

Un desayuno con investigadoras del Instituto de Síntesis Química y Catálisis Homogénea (ISQCH-CSIC-UNIZAR) i una trobada virtual amb científiques del Instituto de Astrofísica de Andalucía (IAA-CSIC) són algunes de les propostes per a ESO i Batxillerat. En clau més lúdica, l’Institut de Ciències de Materials de Barcelona (ICMAB-CSIC) i l’Institut de Recerca en Ciències de l’Alimentació (CIAL-CSIC-UAM) desafien a l’alumnat a demostrar els seus coneixements sobre dones científiques en una lliga Kahoot i un quiz online. Mentrestant, el projecte Paleo11F, que compta amb col·laboració del MNCN, anima a participar en ¡Evoluciona o extínguete!, un joc per a aprendre sobre la història de la vida, els fòssils i les paleontòlogues i geòlogues que són darrere d’algunes d’aquestes troballes.

 

Xerrades i trobades per a tots els públics

Per al públic general també s’ha programat una gran varietat d’activitats en línia, com una taula rodona sobre la perspectiva de gènere en la I+I internacional, organitzada per la Vicepresidència de Relacions Internacionals del CSIC. La trobada, que es retransmetrà pel canal del canal del CSIC en YouTube, serà moderada per la historiadora i europarlamentària Lina Gálvez i comptarà amb la participació de les investigadores Mercedes García-Arenal, arabista en el Centro de Ciencias Humanas y Sociales (CCHS-CSIC); Nuria Flames, experta en diversitat neuronal de l’Institut de Biomedicina de València (IBV-CSIC); Pilar Tiemblo, especialista en tecnologia de Polímers del Instituto de Ciencia y Tecnología de Polímeros(ICTQ-CSIC); i Lorda Verds-Montenegro, astrofísica en l’IAA.

Una xerrada sobre les guanyadores del Nobel de Química el 2020, promotores de la revolució genètica CRISPR, i una altra sobre els premiats amb el de Nobel de Física, per la seva aportació al coneixement dels forats negres, són les propostes del Instituto de Física Teórica (IFT-CSIC-UAM) per al 11F. Per part seva, el Instituto de Física de Cantabria (IFCA-CSIC-UNICAN) oferirà tres xerrades virtuals sobre biomedicina, fotònica i evolució humana; i el Instituto de Neurociencies una trobada amb diverses de les seves investigadores.

Historias de amor y odio entre electrones (Instituto de Ciencia de Materiales de Madrid, ICMM-CSIC), Buscando la bebida más saludable (CIAL) o Robótica: aplicaciones y retos (Centro Nacional de Biotecnología, CNB-CSIC) són els títols d’altres conferències dedicades a les diferents àrees en les quals treballen les investigadores del CSIC. No obstant això, també hi haurà ocasió per a iniciatives enfocades a abordar la situació de les dones en l’àmbit de la I+D de forma més genèrica, com les xerrades ¿Cómo se puede ser científica en España?, del Centro de Biología Molecular Severo Ochoa (CBM-CSIC-UAM), i La carrera investigadora de las mujeres en el CSIC, del CIAL, o el curso de lenguaje inclusivo y no sexista organitzat per l’ICMAB.

Per a un públic més especialitzat, com el personal investigador, el ICMM i el Instituto de Ciencias del Mar (ICM-CSIC) programen una trobada ¿Para qué sirve hacer un Plan de Igualdad de Género en un centro CSIC?  I, per al professorat en formació, el ICMM a més ofereix la xerrada Por qué las chicas no estudian ciencias técnicas y qué podemos hacer en clase.

Finalment, investigadores del CSIC també seran presents en els diàlegs en línia  La ciencia desde diversas perspectivasque promou el Ayuntamiento de Zaragoza.

 

Contingut ‘en línia’ i xarxes socials

L’11 de febrer, el CSIC anunciarà el còmic guanyador del concurs del IFCA Científicas en lucha, que enguany se centra en les investigadores que estudien el coronavirus, i llançarà diversos vídeos en xarxes socials. Un d’ells serà #YoutubersPorUnDia, una iniciativa de l’IFT que recull aportacions de l’alumnat de diferents etapes educatives sobre la història i els descobriments d’alguna física o matemàtica eminent. Un altre, un audiovisual elaborat per la Delegació del CSIC a Andalusia que denuncia els estereotips que continuen existint sobre les persones que es dediquen a la ciència. L’enquesta de carrer realitzada durant l’enregistrament va revelar que la majoria de les vegades es pensa en un rol masculí per a l’exercici de la ciència. Per part seva, al llarg de diversos dies, el Instituto de Ciencias Matemáticas (ICMAT-CSIC) difondrà diversos vídeos en els quals investigadors i investigadores del centre destacaran la figura de la matemàtica que més ha influït en la seva carrera.

A més, l’11 de febrer es reunirà la Comissió Dones i Ciència del CSIC amb l’assistència de la presidenta de l’organisme, Rosa Menéndez. Durant la trobada està previst aprovar el nou compte de la Comissió en Twitter, una eina de la qual disposarà a partir d’ara aquest òrgan assessor per a difondre les seves iniciatives en pro de la igualtat de gènere en la recerca. Servirà, per exemple, per a traslladar a la societat els seus informes anuals sobre el progrés de les dones investigadores dins del CSIC.

Altres continguts virtuals elaborats per a la commemoració són un dossier de la representació del CSIC a les Illes Balears que recull els perfils de 20 investigadores del CSIC a les illes; el vídeo amb la lectura teatralitzada Madame Châtelet y sus seguidoras en Instagram, protagonitzada per científiques del ICMAB; o l’exposició Cabo de Gata, Vivir bajo la luz, de la Estación Experimental de Zonas Áridas (EEZA-CSIC).

També, el Instituto de Física Corpuscular (IFIC-CSIC-UV) projectarà un documental sobre Lise Meitner, la física que va descobrir la fusió nuclear, i presentarà el projecte que en els pròxims mesos portarà als teatres espanyols la història del seu descobriment.

Més informació sobre la iniciativa i les seves activitats, en el web: https://11defebrero.org/