Amb motiu del Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, que se celebra avui, la Organización de Estados Iberoamericanos (OEI) adverteix que Iberoamèrica és una de les regions més afectades per la bretxa de gènere en la ciència. Segons l’informe «El Estado de la Ciencia 2020», encara que les dones universitàries són el 55% del total, les estudiants de carreres TIC en països com Espanya, el Brasil o Xile no superen el 13%.

Font: OEI

Aquest dijous, 11 de febrer, se celebra el Dia de la Dona i la Nena en la Ciència, una ocasió per a recordar que encara persisteixen importants bretxes entre homes i dones en l’accés a sectors com la ciència, la tecnologia, les enginyeries i les matemàtiques (STEM). Aquesta disparitat de gènere posa en risc considerable la consecució de l’Agenda 2030 de Desenvolupament Sostenible, que, en el seu ODS-4 vetlla per garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat.

Malgrat que el 55% de la població universitària de la regió està integrada per dones, la participació d’aquestes en carreres TIC és només del 21%, sent igual o inferior al 13% en països com Espanya, el Brasil o Xile

Per a la Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI), Iberoamèrica continua sent una de les regions del món més afectades per aquesta bretxa de gènere. D’acord amb la seva publicació El Estado de la Ciencia 2020, malgrat que el 55% de la població universitària de la regió està integrada per dones, la participació d’aquestes en carreres TIC és només del 21%, sent igual o inferior al 13% en països com Espanya, el Brasil o Xile.

Quant a la presència de dones en la recerca, les dades de la Red Iberoamericana de Indicadores de Ciencia y Tecnología, coordinada pel Observatorio de Ciencia, Tecnología y Sociedad  de la OEI, assenyalen que a Iberoamèrica el 44% dels qui investiguen són dones; no obstant això, en països com Xile o Mèxic, aquesta proporció a penes frega el 30%. Així mateix, la bretxa de gènere s’acreix encara més en la recerca que es fa en el sector empresarial, on en països com Guatemala, només el 15% del personal investigador en empreses està integrat per dones.

Font: Estado de la Ciencia 2020.

El «sostre de vidre» de l’acadèmia per a les dones iberoamericanes

Si bé les dones representen el 42% del total de docents universitaris a Iberoamèrica, la xifra contrasta amb els alts percentatges de dones matriculades, que en tots els països de la regió supera el 50%, la qual cosa posa de manifest les dificultats d’inserció laboral del personal acadèmic femení.

D’acord amb l’informe, això es degut al famós «sostre de vidre», que fa que resulti inaccessible a les dones aconseguir els llocs més alts dins dels claustres acadèmics, pel fet que els esquemes d’estabilitat laboral continuen privilegiant al personal masculí. Aquesta situació s’ha fet palesa amb la irrupció de la COVID-19 en el camp científic, on les dones representen només el 25% dels d’experts que lideren els equips d’investigadors a nivell mundial, segons xifres de l’Organització Mundial del Treball (OIT).

Font: Estado de la Ciencia 2020.

Ciència iberoamericana amb equitat de gènere: l’aposta de la OEI

Amb la implementació del seu nou pla d’acció per al bienni 2021-2022, la OEI posa el focus en l’educació inclusiva com una de les seves línies de treball per a fomentar la participació de nenes i joves en l’àmbit científic. En aquest sentit, destaca la posada en marxa juntament amb la Red Ecuatoriana de Mujeres Científicas i el Museo Interactivo de Ciencia de Ecuador, la primera Trobada Internacional de Dones i Nenes en la Ciència, on més de 25 acadèmiques i investigadores d’Amèrica i Europa reflexionaran sobre el rol de la dona en la ciència i en la tecnologia. La trobada, d’accés lliure i gratuït, es podrà seguir fins al pròxim 13 de febrer.