Els temes educatius representen un 10% dels ‘tuits’ sobre ciència ciutadana

Les xarxes socials, com Twitter, s’analitzen cada vegada més amb l’objectiu de detectar i predir tendències dels fenòmens socials i físics, però també per a estudiar la participació interactiva en línia, és a dir, el grau de compromís dels investigadors de la ciència ciutadana amb els seus projectes. No obstant això, es desconeix si es té en compte l’aspecte educatiu en aquests projectes.

Font: URJC

Un estudi, dut a terme per un equip de recerca de la URJC, ha analitzat les converses entorn de l’educació en l’àmbit de la ciència ciutadana. Per a fer aquest treball han extret 123.614 tuits publicats entre el 29 de setembre de 2020 i el 27 de gener de 2021. “Aquesta col·lecció inicial està formada per tuits que contenen les paraules ‘citsci’ o ‘citizen science’ en els diferents idiomes disponibles a la Unió Europea. Els tuits s’han extret amb Lynguo, obtenint informació sobre l’usuari, el text del tuit o la data, entre altres”, explica David Roldán-Álvarez, investigador de la Escuela Técnica Superior de Ingeniería de Telecomunicación (ETSIT) i autor principal de l’estudi.

El treball de recerca mostra que Twitter s’utilitza en una certa forma amb finalitats educatives, però els resultats obtinguts destaquen que el seu potencial està encara per explotar

El treball de recerca realitzat mostra que Twitter s’utilitza en una certa forma amb finalitats educatives, però els resultats obtinguts destaquen que el seu potencial està encara per explotar. A la xarxa social es poden trobar fàcilment els trending topics (els temes del moment) d’educació per a entendre el seu impacte. “Descobrir els trending topics temàtics no és trivial, però el nostre treball va ser reeixit en aquest sentit, podent replicar aquesta anàlisi en el futur amb qualsevol altre tema o amb aquest”, apunta Estefanía Martín, investigadora de la Escuela Técnica Superior de Ingeniería Informática (ETSII) i coautora de l’estudi.

Després d’aplicar un filtre als tuits extrets per a considerar únicament aquells relacionats amb temes educatius, es van analitzar un total de 11.761 tuits sobre educació, que conformen un 10% dels tuits totals sobre ciència ciutadana. “En aquest punt ja es pot observar que les etiquetes associades a temes educatius dins dels tuits sobre ciència ciutadana, fins i tot havent realitzat un filtre previ sobre aquest tema, no són els majoritaris en Twitter” (Fig 1.), assenyala David Roldán-Álvarez. “Es pot observar que només al voltant del 30% de les 14 etiquetes més populars estan relacionats amb temes d’educació”.

Fig. 1 Etiquetes més retweetejades en Tuits sobre educació.

“Si observem les comunitats educatives formades trobem que en la xarxa més gran (amb més nombre d’usuaris) hi ha 1.419 usuaris que han interaccionat entre si. En la imatge (Fig. 2) s’observa com hi ha alguns clústers en els quals un usuari central està relacionat amb diversos usuaris. En aquest cas, l’usuari central és qui ha rebut retuits per part dels usuaris adjacents”, assenyala Fernando Martínez-Martínez, coautor de l’estudi i investigador de la ETSII.

Fig. 2. Xarxa d’usuaris que retweetejen sobre educació.

Els resultats d’aquesta recerca han estat acceptats en la 21a Conferència Internacional IEEE sobre Tecnologies Avançades d’Aprenentatge i s’emmarquen en el projecte de recerca CS-Track (H2020-SwafS-2019-1 amb el núm. 872522), dedicat a l’estudi de projectes de ciència ciutadana i a analitzar l’impacte que produeixen aquest tipus d’activitats.

Referencia bibliográfica:

David Roldán-Álvarez, Fernando Martínez-Martínez y Estefanía Martín (2021). Citizen Science and Open Learning: A Twitter perspective. In 2014 IEEE 14th International Conference on Advanced Learning Technologies.