Prop del 80% dels docents de secundària prefereixen els continguts

El Batxillerat s’ha convertit recentment en un tema central de debat educatiu. Una enquesta realitzada telemàticament per la Fundació Episteme a un univers aproximat de 1.200 docents d’ensenyament secundari mostra que prop del 80% (77.1 %) opina que l’ensenyament basat en continguts serveix per assolir un millor aprenentatge, mentre que només un 22,5 % considera millor l’educació per competències.

 

Els corrents pedagògics que defensen l’ensenyament per competències argumenten que el batxillerat actual és massa difícil i presenta massa matèries, que als alumnes els costa seguir-lo, que només consisteix en continguts i que això és obsolet. Que els alumnes provenen d’una ESO ja bàsicament centrada en l’educació competencial i que el fet que el batxillerat no ho sigui genera disfuncions. Que es tracta d’una etapa que, a la pràctica i sobretot el 2n curs, és més aviat una preparació per a la selectivitat, que la selectivitat s’ha de reformar i fer-la competencial o simplement suprimir-la… Però, què opinen els docents d’ensenyament secundari?

En aquest sentit, la Fundació Episteme ha dut a terme una enquesta telemàtica entre el professorat d’ensenyament secundari per tal de saber què n’opinen els autèntics experts en educació: els docents que cada dia treballen i ensenyen a l’aula els seus alumnes. En la mostra, ha participat un total aproximat de 1.200 docents de Secundària de Catalunya.

 

Els docents opinen

L’estudi mostra que prop del 80% (77.1 %) de professors opina que l’ensenyament basat en continguts serveix per assolir un millor aprenentatge, mentre que només un 22,5 % considera millor l’educació per competències. Unes dades que contradiuen els arguments dels actuals dissenys educatius que aposten per un ensenyament basat en competències i on el professorat ha tingut res o poc a dir.

Els resultats, mostren també que més del 60 % de professors (62,3%), considera que els alumnes de l’ESO no arriben amb la preparació necessària al batxillerat.

Respecte al nivell d’exigència acadèmica impartit al batxillerat, un 53,6% el considera adequat, un 38,6% el considera insuficient, i només un 7.8% el considera excessiu.

Font: Fundació Episteme

La consulta també ha volgut saber l’opinió dels professors respecte al nombre d’assignatures que s’imparteixen al Batxillerat. En aquest sentit, un 65 % ho considera adequat, mentre que tres de cada 10 professors (32 %) creu que és excessiu i només un 3 % pensa que és insuficient.

Font: Fundació Episteme

Respecte a l’estratègia d’ensenyament predominant a les aules, les activitats pràctiques ocupen un 7,9 %, les classes magistrals s’imparteixen en un 8,3 %, sent la combinació de totes dues estratègies la més utilitzada, un 83,8 %.

Sobre la durada del batxillerat, un 40,4 % pensa que la millor opció seria de tres cursos, un percentatge lleugerament inferior (36,8 %) opina que estaria bé deixar dos cursos amb la possibilitat de fer-ho en tres. L’actual opció de dos cursos és la menys valorada (22,8 %) entre el professorat.

Font: Fundació Episteme

Una clara majoria (68,9%) entén que les Proves d’Accés a la Universitat incentiven l’interès i l’aprenentatge de l’alumnat, contra un 31,1% que pensa que més aviat el perjudica. Tot i així, es considera majoritàriament que els alumnes surten ben preparats per afrontar CFGS (70,6%), un percentatge que baixa si ens referim als estudis universitaris humanístics i socials (53%), i que encara baixa més pel que fa a la preparació per a carreres científiques o tecnològiques (44,6%).

Font: Fundació Episteme

 

Accedir als resultats de l’enquesta

Accedir al webinar on s’analitzen els resultats

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.