La iniciativa, en la qual participa l’Institut Pirinenc d’Ecologia del CSIC, acosta de manera il·lustrada i amena les paleociencies i la recerca climàtica al públic jove.

Font: CSIC

Les geociències i les paleociencies ens permeten comprendre les transformacions globals succeïdes a la Terra al llarg del temps. Gràcies a elles, també podem millorar les projeccions dels canvis en el clima i el medi ambient que s’aveïnen en el futur, i dissenyar estratègies que garanteixin la sostenibilitat del nostre planeta.

Per a acostar aquests coneixements de manera accessible i atractiva al públic juvenil i adolescent, un equip de l’organització internacional Past Global Changes (PAGES), en la qual participa l’Institut Pirinenc d’Ecologia del CSIC (IPE-CSIC), ha llançat la revista  Past Global Changes Horizons. Dibuja el pasado. Cambia el futuro.

El primer número de la publicació inclou còmics, dibuixos, representacions gràfiques i articles curts sobre com les ciències del passat ens poden preparar per a un canvi en el futur. Els textos, escrits en un anglès fàcilment accessible, recorren diferents ambients a través de diferents llocs del planeta: des de coves a oceans, i des de l’Antàrtida a la vall del Rift, a Àfrica. Cadascuna de les 18 contribucions està enfocada a una pregunta científica i es complementa amb consells i suggeriments per a traslladar la recerca a l’aula, així com amb propostes de temes per a la discussió.

Tot això fa d’Horizons la primera i única revista de caràcter geocientífic destinada a l’audiència juvenil, un rang d’edat que, com assenyalen els seus editors, “està sotmès a un bombardeig de notícies sobre medi ambient que pot arribar a saturar i mancar del rigor científic suficient”. A més, la publicació constitueix un material divulgatiu d’interès per a professionals de l’educció. Per a la seva creació s’ha comptat amb docents de secundària de 10 països diferents i persones expertes en comunicació, que han revisat les contribucions dels autors i les autores que han participat en aquest número compartint la seva ciència d’una manera divulgativa.

“El canvi global que estem experimentant és provocat per una sola espècie, que és la nostra”, explica Graciela Gil-Romera, investigadora del grup Paleoambientes Cuaternarios y Cambio Global del IPE-CSIC i una de les tres editores del primer volum de la revista. “No només em refereixo al canvi climàtic, que és el més paradigmàtic del canvi global, sinó també al fet que la quantitat de nitrogen que estem aportant al sòl necessàriament canviarà el cicle d’aquest element, o a la pèrdua de biodiversitat, que és comparable a les transicions del Cretàcic, quan va desaparèixer un munt de fauna i es van donar comunitats animals i vegetals noves que no tenien precedent. Estem posant en risc la pròpia supervivència de la vida al planeta i no sabem realment cap a on anem, perquè mai hem vist això abans”, afegeix.

Podeu llegir el primer volum d’Horizons aquí  i descarregar-la de manera lliure (CC-by-SA 4.0) aquí. Es podran sol·licitar exemplars impresos fins al 31 de maig i després novament a l’octubre, coincidint amb l’obertura del nou curs escolar. Per a això només has d’emplenar aquest formulari. En cas que desitgis sol·licitar més d’una còpia, has de fer-ho a través del correu electrònic pages@pages.unibe.ch.