Guanyadors del concurs de divulgació científica per a doctorands #HiloTesis

Un total de 368 doctorands o recent doctorats han participat en la primera edició del concurs La teva tesi doctoral en un fil de Twitter: #HiloTesis, una iniciativa de la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles (CRUE) en col·laboració amb  la Red de Divulgación y Cultura Científica (RedDivulga). Per a aquesta primera edició, ha hagut un nivell molt alt i a la segona fase han arribat més de 100 finalistes.

Crue Universidades Españolas va anunciar divendres passat, 28 de maig, a través del seu compte de Twitter, la decisió del jurat de la primera edició del Concurs «La teva Tesi Doctoral en un Fil de Twitter: #HiloTesis», en la qual han resultat guanyadors tres estudiants de les universitats Pompeu Fabra, Burgos i Las Palmas de Gran Canaria. El jurat ha estat integrat per vicerectors i vicerectores de la Unitat de Cultura científica de diverses universitats.

El concurs té com a objectiu promoure el desenvolupament d’habilitats de comunicació i divulgació científica dels investigadors i investigadores de les universitats espanyoles

El concurs és una iniciativa de Crue, en col·laboració amb la Red de Divulgación y Cultura Científica (RedDivulga) de la Sectorial Crue- I+D+i, que té com a objectiu promoure el desenvolupament d’habilitats de comunicació i divulgació científica dels investigadors i investigadores de les universitats espanyoles. Així, de l’1 al 23 d’abril, un total de 391 participants van publicar els seus respectius fils de 20 tuits com a màxim en aquesta xarxa social. D’ells, es van seleccionar 109 de 40 universitats i han resultat tres vencedors.

El primer dels treballs premiats amb una tauleta és el d’Adrià Arbués de la Universitat Pompeu Fabra sobre estadísticas y seguimientos de partidos de baloncesto; ciencia en la cancha llevada al más alto nivel. El segon fil guardonat és el de Natalia García, de la Universitat de Burgos, en el qual explica la seva passió pels restos arqueológicos quemados, mentre que Crist Manuel Jurado, de la Universitat de Las Palmas de Gran Canaria, mostra la seva recerca sobre la tecnología que usa la luz para transmitir datos.

El jurat ha destacat també els fils «d’altíssim nivell» de diversos concursants, que, encara que no han resultat guanyadors, sí ha volgut fer-los un esment especial. És el cas de Azahara F. Carbonell, de la Universidad de Córdoba, sobre sobre técnicas quirúrgicas; de Víctor Sierra de la Universitat Internacional de Catalunya amb la seva #HiloTesis sobre videojuegos y publicidad, o de Laura Medina, de la Universidad de Cantabria, pel seu treball sobre ones i surf.

Twitter «inundat» de tesis pròximes i accessibles

Finalment, els membres del comitè avaluador han agraït a la resta de participants que han fet possible la primera edició del concurs #HiloTesis per «inundar» Twitter de tesis doctorals «pròximes i assequibles» que acosten la Ciència a la societat. Des del 12 de març, dia en què es va anunciar la proposta, i fins al 31 de maig, s’han registrat gairebé 10.000 tuits amb l’etiqueta #HiloTesis que ha generat 29,8 milions d’impressions en aquesta xarxa social.

El procés d’avaluació es va realitzar en tres fases. En la primera, cada universitat va aportar un màxim de tres fils finalistes. Així, van resultar 109 fils finalistes que van ser avaluats per dos membres del jurat, que, en cap cas, van analitzar fils de la seva pròpia institució. Aquells fils que van superar els 9 punts van ser votats pel jurat, triant els dos millors en la tercera fase. Del resultat de la votació es van obtenir els tres guanyadors i els tres esments especials.