El Consell de Ministres, a proposta del Ministerio de Educación y Formación Profesional  (MEFP), ha aprovat la distribució a les CCAA de més de 300 milions d’euros del Mecanisme de Recuperació, Transformació i Resiliència per a l’impuls de la Formació Professional. D’aquests, 43.737.261 es destinaran a Catalunya.

Ahir, el Govern va aprovar la distribució de 301.065.389,26 euros a les comunitats autònomes procedents del component 20 del Mecanisme de Recuperació, Transformació i Resiliència (MRR), dedicat a l’impuls del Pla de Modernització de la Formació Professional que està desenvolupant el MEFP. A Catalunya es destinaran 43.737.261.

Aquesta quantitat, corresponent a l’exercici 2021, forma part de la inversió total de 2.075,4 milions d’euros que el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència del Govern d’Espanya destina a la modernització del sistema de Formació Professional fins a 2023.

La distribució entre les CCAA es duu a terme a través d’un Programa de Cooperació Territorial Extraordinari, d’acord amb diversos criteris relacionats amb la població activa, la dispersió geogràfica, el nombre d’empreses o el perfil demogràfic, entre altres.

Entre els objectius als quals van destinats aquests fons, destaca el desenvolupament del nou sistema d’avaluació i acreditació permanent de competències bàsiques i professionals, per al qual es destinen 115,71 milions d’euros. La previsió és acreditar les competències d’al voltant de 450.000 treballadors i treballadores en aquest any i arribar a tres milions en 2023.

Actualment, segons la EPA, el 46% de la població activa manca d’acreditació professional, malgrat exercir la seva activitat laboral diàriament, la qual cosa dificulta el seu accés a millors ocupacions i millors condicions laborals.

Cicles bilingües de Formació Professional

A més, l’acord recull fons destinats a la conversió de cicles de grau mitjà i grau superior en bilingües. Per al present exercici econòmic, preveu la formació d’uns 20.700 alumnes i alumnes en cicles bilingües, amb una inversió total de 93,285 milions d’euros.

També es destinaran 72,72 milions d’euros al redimensionament de l’oferta formativa de Formació Professional durant el curs 2021-2022, amb la creació de 38.789 places, per a aconseguir en un termini de tres anys 135.000, que se sumaran a les més de 60.000 places creades el curs passat.

La distribució de fons aprovada també recull la conversió d’aules en espais de tecnologia aplicada amb una inversió per a aquest any de 12,14 milions d’euros. En aquest exercici es convertiran 220 aules, amb l’objectiu d’arribar a les 638 en tres anys.

El MEFP també assigna enguany altres 4,76 milions d’euros a la creació de 457 aules d’emprenedoria, potenciant així els recursos necessaris perquè els estudiants puguin crear els seus propis projectes empresarials facilitant-los els mitjans i una orientació professional que els ajudi a aconseguir els seus projectes. Se sumaran a les 496 aules ja creades amb fons de l’any anterior.

Quant a la línia relativa a la formació en digitalització i sostenibilitat aplicada als sectors productius, s’assignen 2,43 milions d’euros per a la formació aquest any de gairebé 25.000 docents.

Amb aquests fons, que seran sotmesos a la seva aprovació en la Conferència Sectorial d’Educació, es dóna continuïtat i impuls al Pla de Modernització i Formació Professional presentat al juliol de 2020.

Paral·lelament, el Govern vol que els alumnes inscrits en la Formació Professional Superior puguin cursar matèries optatives en les facultats, i viceversa, segons l’avantprojecte de llei d’FP que ultima l’Executiu.