Torna el Barcelona Pensa i ho fa més farcit de propostes que mai

Coincidint amb el Dia Mundial de la Filosofia, que la UNESCO celebra el tercer dijous de cada mes de novembre, arriba la vuitena edició del festival Barcelona Pensa. Tindrà lloc del 15 al 19 de novembre, en diversos emplaçaments de la ciutat de Barcelona, i inclou més de trenta activitats gratuïtes que prenen formes molt diverses, innovadores i poc convencionals.

Font: Universitat de Barcelona

Dirigit per Lorena Fuster i José Díez, i organitzat per la Facultat de Filosofia des del 2014, s’ha consolidat com una cita ineludible per als amants de la filosofia i té com a objectiu divulgar aquesta disciplina en el sentit més ampli: treure-la de l’acadèmia i acostar-la al gran públic. Els assistents podran triar entre exposicions, projeccions de pel·lícules, presentacions de llibres, conferències, representacions dramàtiques, concerts i activitats destinades específicament a les famílies, als infants i als adolescents.

Maite Larrauri i Concha Roldán, veus destacades en aquesta edició

Per a la inauguració i la cloenda del Barcelona Pensa d’enguany s’ha apostat per dues veus consolidades del panorama filosòfic espanyol: Maite Larrauri, que centrarà la seva conferència en el sentit comú, i Concha Roldán, que tancarà el festival preguntant-se per què no hi ha dones en la història oficial de la filosofia.

Maite Larrauri. / UB

La COVID-19 prendrà protagonisme en dues taules rodones. D’una banda, podrem gaudir d’una reflexió filosòfica al voltant del que ha suposat la pandèmia amb pensadors de banda i banda de l’Atlàntic, i de l’altra, Íñigo González asseurà un sociòleg, una economista i un filòsof per parlar de pandèmia i treball.

Maria Rodó-Zárate i Florencia González Brizuela compartiran taula rodona amb Núria Sara Miras a l’activitat «Feminismes i interseccionalitat». Juan Evaristo Valls Boix explorarà els viaranys de la mandra i la vagància. I el professor Joost J. Joosten buscarà les pessigolles a les matemàtiques amb la proposta «Què són els nombres?».

Concha Roldán. /UB

La literatura també hi tindrà el seu paper. Núria Bendicho i Arià Paco, exalumnes de la Facultat de Filosofia, es trobaran en una presentació conjunta de les seves primeres novel·les: Terres mortes i Mentir a les mosques, respectivament. A més, Stefania Fantauzzi i Salvi Turró conversaran sobre la traducció de textos filosòfics i els reptes que plantegen.

En l’exercici del diàleg i el debat, el professor Gonçal Mayos formarà part del cafè filosòfic «Què és bo i què és dolent en el populisme?». I l’associació El Globus Vermell ens convidarà a imaginar la millor ciutat possible a «Nova babilònia. De la utopia possible a les alternatives necessàries».

Repensar el passat

També hi haurà temps per atendre els llegats mirant al passat. «L’esperit de les lleis» i «Qui és qui filosòfic» són dues activitats lúdiques que permetran conèixer aspectes biogràfics i quotidians d’autors com René Descartes, Rosa Luxemburg o Simone Weil. Els professors Marta Campdelacreu, Josep Macià i Joan Josep Moreso retran homenatge a la filòsofa Judith J. Thomson (1929-2020). I Carles Rius Santamaria donarà les claus del pensament estètic d’Antoni Gaudí, a les portes de la inauguració d’una nova exposició al MNAC.

Les efemèrides d’enguany commemoraran el centenari del naixement de l’escriptora barcelonina Carmen Laforet (1921-2004), el bicentenari del poeta parisenc Charles Baudelaire (1821-1867), el centenari de la mort del filòsof nord-americà John Rawls (1921-2002) i el centenari de la mort de l’escriptora gallega Emilia Pardo Bazán. Núria Sara Miras, Xavier Bassas, Carles José Mestre i Maria Xesús Lama ens introduiran, respectivament, a cadascun d’aquests autors.

Propostes amb una perspectiva singular

Les mirades d’aquesta edició seran d’Elena Kuroda, que exposarà la instal·lació «Dissonàncies» durant tota la setmana a la Facultat de Filosofia; d’Albert Calderó, que investigarà les relacions entre memòria i fotografia; de MON:NOM, que musicarà el pensament; de Berta Vallribera, que presenta la seva concepció de l’art al costat de la filosofia del llenguatge, i de Misericòrdia Anglès, que explorarà el vessant filosòfic de la plaça dels Àngels. Per la seva banda, Nesrin Karavar, Marga Castells i Noemí Duran Salvadó portaran a escena la poesia i la dansa de l’imperi otomà i al-Àndalus.

El petit Barcelona Pensa, per a infants i joves

Per apropar la filosofia als joves i els infants, el Grup IREF coordinarà la primera trobada de Filoinstis i reprendrà la trobada amb les Filoescoles per pensar. Jordi Beltran organitzarà amb escoles i instituts la Mostra de Fotofilosofia 2021, que vincula idees i imatges, Fèlix de Castro tornarà amb el grup Pati Filosòfic per reflexionar sobre l’autoritat, i la Fundació Episteme proposarà una taula rodona sobre el paper de la ciència-ficció a l’hora d’imaginar què poden aportar al món les noves generacions. El professor Xavier Massó, per la seva banda, reflexionarà sobre les reformes educatives en la presentació del llibre El fin de la educación.

En el certamen hi participa professorat i alumnat de la Facultat de Filosofia, però també d’altres centres, així com entitats i persones vinculades al pensament.