El cos de catedràtics d’ensenyament secundari està en perill d’extinció?

El Cos de Catedràtics d’Ensenyament Secundari ja ha complert més de cent cinquanta anys d’existència, unida indissolublement a la història del nivell educatiu esmentat.

Pocs recorden ja que aquest cos ha donat talents il·lustres com Antonio Machado, Gerardo Diego, Rafael Lapesa, Alonso Zamora Vicente, José Manuel Blecua, o Guillermo Díaz-Plaja, entre molts altres. Alguns van arribar posteriorment a la Universitat, quan es podia recórrer aquest camí, d’altres no, però ningú no posa en dubte la seva importància i la seva vàlua, o potser sí, avui dia?

L’article escrit per Francisco Javier Galicia Mangas, que porta per títol “Catedràtics d’ensenyament secundari: un cos en extinció?”, publicat recentment per la Revista “Documentación Administrativa” (2024) del Instituto Nacional de Administración Pública (INAP), s’inicia amb aquesta senzilla pregunta expressada a l’encapçalament, i intenta donar-ne resposta.

Inicia el recorregut a través dels rics antecedents històrics d’aquesta figura emblemàtica docent, per tal de permetre’ns posteriorment comprendre millor la normativa actual que la regula. Dins d’aquesta, es presta una atenció especial al dret a la promoció professional, la forma d’accés al cos i les seves funcions específiques.

Però el que és realment rellevant perquè el lector pugui donar-se resposta per si mateix a la qüestió inicial plantejada són les dades recents obtingudes de les diferents comunitats autònomes i del Ministerio de Educa­ción y Formación Profesional a través de les vies legals d’accés a la informació pública i la normativa de transparència. Les dades van ser sol·licitades i remeses per les administracions competents entre gener de 2022 i desembre de 2023. Ha estat un procediment costós, però les dades parlen per si mateixes, de manera eloqüent.

Francisco Javier Galicia Mangas és doctor en Dret i màster en Dret de l’Administració Pública per la Universitat de Saragossa, on desenvolupa la seva activitat docent en qualitat de professor associat. A més, és funcionari de carrera del Govern d’Aragó. Les seves investigacions aborden diversos camps del dret administratiu, tot i que destaquen especialment les relacionades amb l’àmbit educatiu.

L’article, que està generant gran interès, és accessible i es pot descarregar en PDF, a través del següent enllaç:

• Destinatarios y encargados de tratamiento: No se ceden o comunican datos a terceros para prestar este servicio. El Titular ha contratado los servicios de alojamiento web a Nominalia que actúa como encargado de tratamiento.