Aquest estudi, del Consejo Escolar del Estado, ofereix informació sobre les excepcionals circumstàncies en què va acabar el curs 2019-2020 i es va iniciar l’any acadèmic 2020-2021. Part d’una reflexió sobre l’educació no presencial durant el confinament, així com de l’anàlisi de les condicions sanitàries dels centres i la incidència de la malaltia COVID-19 en l’alumnat des del començament de la presencialitat.
La publicació comença amb l’anàlisi de la situació de confinament i educació a distància de finalització del curs en què es va ocasionar l’epidèmia. També aborda la incidència de la malaltia COVID-19 en l’alumnat i inclou una valoració de les condicions sanitàries dels centres en el començament del següent curs. En aquest punt s’assenyala la repercussió d’aquesta crisi en l’educació i en l’amplificació de les bretxes digital i social.
Seguidament, s’inclou l’examen de les mesures extraordinàries implementades per a afrontar els problemes sanitaris i les dificultats de l’ensenyament en aquest context. Es refereixen els recursos extraordinaris destinats a fer front a l’efecte de la pandèmia en el sistema educatiu. A més, es descriuen les polítiques i iniciatives i les mesures sanitàries dutes a terme per les Administracions educatives en l’inici del curs 2020-2021, incloent les de suport a les famílies, a Espanya.
A continuació, es refereixen les difícils condicions de treball en els centres educatius. Es relaten les disposicions pedagògiques i didàctiques dutes a terme, s’enumeren els mitjans materials emprats -particularment per a afrontar les classes no presencials-, així com la connexió d’aquestes actuacions amb la tornada a l’educació presencial en el curs 2020-2021.
Finalment, s’analitzen les circumstàncies de l’ensenyament durant el període estudiat i iniciatives d’adaptació de currículum, així com de suport i reforç. Així mateix, es consideren les situacions extraordinàries presentades en el progrés dels aprenentatges, tenint en compte la repercussió de la situació social i de les mesures adoptades en el desenvolupament psicològic i emocional de l’alumnat.
Juntament amb aquest document es presenta un annex amb la normativa estatal i autonòmica publicada arran de la situació de la pandèmia i un segon annex que repassa les mesures equivalents adoptades en l’àmbit de la Unió Europea i en una selecció de països.