Informativament qualsevol notícia pot ser fàcilment compresa a través de la tècnica de l’escola periodística nord-americana coneguda com les «5 W»: Què (What) ha succeït; Qui (Who) són els seus protagonistes; On (Where) ha succeït; Quan (When) ha succeït; i Per què ha succeït (Why)». Les 5W van ser establertes pel retòric grec Hermàgoras de Temno, de l’escola de Rodas.

Xavier Massó, President de la Fundació Episteme

Xavier Massó a Xarxes Socials:

What: Què ha succeït amb l’Educació?

S’ha decidit que la transmissió de coneixements ja no n’és la funció primordial, sovint ni tan sols complementària; suplementària com a molt. Amb la qual cosa s’ha quedat en simple escolarització buidada de contingut i de sentit. Això per a una majoria… Després, és clar, sempre hi ha hagut classes.

Who: Qui són els seus protagonistes?

Fonamentalment, els poders públics, que en són els responsables en última instància. Més directament, els venedors de fum i els sicofants investits per a l’encàrrec: el pedagòcrates i les seves pedagogies suposadament innovadores.

Where: On ha succeït?

És un fenomen generalitzat a la majoria de països occidentals, a España particularment agreujat per les peculiars circumstàncies que han concorregut en la seva història més o menys recent.

When: Quan ha succeït?

A Espanya, des de la LOGSE, la resta de lleis posteriors no n’han estat sinó meres seqüeles.

Why: Per què ha succeït?

Destacaria sobretot la mercantilització de l’educació, la seva conversió en un bé de mercat segmentat, pret à porter a diferents nivells, segons el cas, i marca de gamma alta per a uns pocs. Això és el que hi ha al darrere de la suposada innovació educativa: un model eduatiu estamentar neomedieval; això sí, amb la tecnologia de consum com a nou vedell d’or per a idolatrar.

Més informació:

Llibres:

El fin de la Educación (Akal, 2021)

Entrevistes:

Catalunya Vanguardista