Informativament qualsevol notícia pot ser fàcilment compresa a través de la tècnica de l’escola periodística nord-americana coneguda com les «5 W»: Què (What) ha succeït; Qui (Who) són els seus protagonistes; On (Where) ha succeït; Quan (When) ha succeït; i Per què ha succeït (Why)». Les 5W van ser establertes pel retòric grec Hermàgoras de Temno, de l’escola de Rodas.
Olga García Fernández, professora de Filosofia d’Ensenyament Secundari.
Olga García a Xarxes Socials:
What: Què ha succeït amb l’Educació?
L’educació, en el sentit de, fonamentalment, “d’instrucció” o de transmissió de coneixements, ha desaparegut o és pràcticament irrecognoscible en la seva essència. S’ha transmutat en un conjunt de tècniques d’acompanyament psicològic, metodologies “salvífiques” i receptes per a emprenedors.
Who: Qui són els seus protagonistes?
Els gabinets d’orientació dels centres, corretja de transmissió principal de la normativa emanada de les diferents administracions educatives, complidores de les directrius que, per a educació, han decidit organismes internacionals al servei del neoliberalisme com l’OCDE, la UE i la UNESCO; també aquells docents que han assumit acríticament les reformes educatives que han convertit l’escola en una pedrera de treballadors precaris.
Where: On ha succeït?
A tot arreu. A Espanya adoptem, a consciència i disposant d’informes i proves documentades (2016, Informe Durham, https://educationendowmentfoundation.org.uk/), reformes que han destrossat l’educació i l’escola pública d’altres països que suposen la creació de ciutadans amb una formació cada cop menys sòlida i, en conseqüència, més preparats mentalment per a treballar servilment i reproduir les condicions laborals precàries que els esperen.
When: Quan ha succeït?
A la segona meitat del segle XX. Quan es va percebre que l’escola podria ser el lloc de la formació de treballadors precaris, amb una qualificació controlada, no excessiva, i abocada al reciclatge, a la formació permanent. És el tresor que amaga l’educació, segons deia Jacques Delors, allà per 1996, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590_spa
Why: Per què ha succeït?
Perquè el capital ha colonitzat l’escola. Fonamentalment, perquè l’esquerra va deixar de veure l’educació com l’eina fonamental per a la lluita de classes i ha regalat l’escola pública a la pedagogia de l’emprenedoria, a l’homeopatia educativa i a les metodologies d’empresa com l’Aprenentatge Basat en Projectes. Perquè l’educació i l’escola pública són els llocs fonamentals que necessitava infiltrar el capital per a tenir una mà d’obra definitivament dòcil i desarmada.
Més informació:
Llibres:
Escuela o barbarie. Entre el neoliberalismo salvaje y el delirio de la izquierda.
Entrevistes:
ctxt (2017)
Otras voces en educación (2018)
Catalunya Vanguardista (2018)
Rebelión (2020)