Informativament qualsevol notícia pot ser fàcilment compresa a través de la tècnica de l’escola periodística nord-americana coneguda com les «5 W»: Què (What) ha succeït; Qui (Who) són els seus protagonistes; On (Where) ha succeït; Quan (When) ha succeït; i Per què ha succeït (Why)». Les 5W van ser establertes pel retòric grec Hermàgoras de Temno, de l’escola de Rodas.

 

Olga García Fernández, professora de Filosofia d’Ensenyament Secundari.

Olga García a Xarxes Socials:

 

 

What: Què ha succeït amb l’Educació?

L’educació, en el sentit de, fonamentalment, “d’instrucció” o de transmissió de coneixements, ha desaparegut o és pràcticament irrecognoscible en la seva essència. S’ha transmutat en un conjunt de tècniques d’acompanyament psicològic, metodologies “salvífiques” i receptes per a emprenedors.

Who: Qui són els seus protagonistes?

Els gabinets d’orientació dels centres, corretja de transmissió principal de la normativa emanada de les diferents administracions educatives, complidores de les directrius que, per a educació, han decidit organismes internacionals al servei del neoliberalisme com l’OCDE, la UE i la UNESCO; també aquells docents que han assumit acríticament les reformes educatives que han convertit l’escola en una pedrera de treballadors precaris.

Where: On ha succeït?

A tot arreu. A Espanya adoptem, a consciència i disposant d’informes i proves documentades (2016, Informe Durhamhttps://educationendowmentfoundation.org.uk/), reformes que han destrossat l’educació i l’escola pública d’altres països que suposen la creació de ciutadans amb una formació cada cop menys sòlida i, en conseqüència, més preparats mentalment per a treballar servilment i reproduir les condicions laborals precàries que els esperen.

When: Quan ha succeït?

A la segona meitat del segle XX. Quan es va percebre que l’escola podria ser el lloc de la formació de treballadors precaris, amb una qualificació controlada, no excessiva, i abocada al reciclatge, a la formació permanent. És el tresor que amaga l’educació, segons deia Jacques Delors, allà per 1996, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590_spa

Why: Per què ha succeït?

Perquè el capital ha colonitzat l’escola. Fonamentalment, perquè l’esquerra va deixar de veure l’educació com l’eina fonamental per a la lluita de classes i ha regalat l’escola pública a la pedagogia de l’emprenedoria, a l’homeopatia educativa i a les metodologies d’empresa com l’Aprenentatge Basat en Projectes. Perquè l’educació i l’escola pública són els llocs fonamentals que necessitava infiltrar el capital per a tenir una mà d’obra definitivament dòcil i desarmada.

 

Més informació:

Llibres:

Escuela o barbarie. Entre el neoliberalismo salvaje y el delirio de la izquierda.

La Escuela Vaciada

Entrevistes:

ctxt (2017)

Otras voces en educación (2018)

Catalunya Vanguardista (2018)

Rebelión (2020)

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Información básica sobre protección de datos Ver más

  • Responsable: Fundació Episteme.
  • Finalidad:  Moderar los comentarios.
  • Legitimación:  Por consentimiento del interesado.
  • Destinatarios y encargados de tratamiento: No se ceden o comunican datos a terceros para prestar este servicio. El Titular ha contratado los servicios de alojamiento web a Nominalia que actúa como encargado de tratamiento.
  • Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos.
  • Información Adicional: Puede consultar la información detallada en la Política de Privacidad.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.