La educación sin pulso. ¿Qué hacer tras PISA?

III Congrés d’Experts Docents. (Madrid, 10 y 11 de mayo de 2024)

L’Observatori de la Realitat Educativa (OCRE) i la Fundació Episteme organitzen el III Congrés d’Experts Docents per a una Anàlisi Crítica de l’Educació, edició que se celebrarà a la Casa de la Comunitat Valenciana a Madrid el divendres, 10 i dissabte, 11 de maig. Sota el títol: La educación sin pulso. ¿Qué hacer tres PISA? aquesta trobada, d’abast nacional, servirà per a analitzar la situació de l’ensenyament al nostre país i les posicions que diversos acadèmics sostenen per a millorar l’actual crisi educativa.

Les tres ponències centrals, i per aquest ordre, seran a càrrec de Laura Rodríguez Montecino, professora de Llengua Castellana i Literatura i autora del projecte digital d’anàlisi educativa Sobre Ruinas, Francisco López Rupérez, Doctor en Ciències Físiques, expresident del Consejo Escolar del Estado, director de la Càtedra de Polítiques Educatives de la Universidad Camilo José Cela i escriptor i Miguel Ángel Tirado Ramos, inspector d’Educació a les illes Balears, professor i escriptor.

Durant les dues jornades, tindran lloc també dues taules rodones en format tertúlia, amb la participació de cinc experts docents en cadascuna, per a abordar problemàtiques de plena actualitat: currículum, metodologies, avaluació, inclusió, burocràcia i conflictivitat en els centres. Comptaran amb la participació de professors i escriptors com Olga García, Andrés Rivera, Xavier Massó, Josep Otón, Andreu Navarra, Ángel Luis AritmendiBianca Thoilliez, Enrique Mesa, Beatriz Rabasa i David Rabadà, sota moderació d’Eva Serra i Ángel Vallejo.

Aquest congrés s’organitza després dels preocupants resultats de l’últim informe PISA que han tornat a evidenciar com les actuals polítiques educatives no són les adequades. L’adoctrinament a les aules, la imposició de les pedagogies competencials, el descrèdit de la professió docent, l’excessiva càrrega burocràtica en els centres educatius, l’absència d’avaluacions externes, la conflictivitat entre alumnes i a professors o l’empobriment dels currículums són algunes de les qüestions de la realitat educativa que els seus organitzadors i participants porten denunciant des de fa temps.

Tanmateix, consideren que és urgent escoltar docents, experts i acadèmics com a legítims coneixedors de les causes que han conduït al fracàs educatiu. En aquest sentit, el simposi pretén fer una crida, tant al conjunt de la societat civil com a la totalitat de la comunitat educativa, amb la finalitat d’informar, reflexionar, analitzar, debatre, contrastar i implicar el conjunt de la ciutadania.

Més informació:

Veure congressos anteriors:

I Congrés d’Experts Docents (València)

II Congrés d’Experts Docents (Barcelona)