El següent estudi, dut a terme per Francisco López Rupérez i Isabel García García, pretén reprendre la proposta efectuada el 2014 pel Consell Escolar de l’Estat i fonamentada, posteriorment, d’una manera àmplia (López Rupérez, García García i Sanz Labrador, 2015), en el sentit de recórrer a l’extensió de l’ensenyament obligatori fins als 18 anys com un procediment d’intervenció –o de política pública– per a la reducció efectiva del AET, intervenció la pertinència de la qual reposa en nous arguments i en noves evidències.
La taxa d’abandonament educatiu primerenc constitueix un indicador històric a la Unió Europea que, després de ser utilitzat com adscrit al concepte de cohesió social (SC052), es va introduir per al seguiment de l’Estratègia de Lisboa en matèria d’educació i formació, i va passar més tard a formar part del Monitor de la UE. Es tracta aquest d’un instrument destinat a identificar els avanços dels països membres cap als objectius educatius comuns, fixats per a cada dècada, sobre els quals s’estenen les corresponents accions estratègiques de la Unió.
La publicació, el passat 27 de gener, dels resultats de l’abandonament educatiu primerenc corresponent a l’any 2022 ha posat damunt la taula una dada inquietant com és l’increment en 0,6 punts percentuals del AET per a Espanya, dada que assoleix xifres molt més preocupants en comunitats autònomes, com ara la Comunitat Valenciana (2,9 punts), Balears (2,8 punts) o la Comunitat de Madrid (2,5 punts).
Així, aquest treball inclou, entre altres recomanacions, incorporar mitjançant llei orgànica, a l’ordenació bàsica del sistema educatiu espanyol l’ampliació de l’ensenyament obligatori fins als 18 anys. Assegurar la qualitat de la intervenció i no reduir-la a una simple mesura d’escolarització de caràcter quantitatiu. Introduir una modificació en l’estructura de l’ensenyament secundari en dos cicles, de tres anys de durada cadascun o desenvolupar una major integració entre educació i ocupació, mitjançant fórmules duals per als alumnes que cursin l’opció professional.