Sobre l’esborrany de decret que regularà el Batxillerat

28 d’octubre de 2021 | Comunicat de premsa

Veient els tres nous documents annexos del Ministeri sobre l’organització curricular del nou Batxillerat, el primer que cal ressaltar és el brutal contrast entre les monumentals alforges que s’anuncien per al viatge, i l’ínfim equipatge amb què es proveeix per a recórrer el trajecte. I pot ser que el mateix Ministeri sigui plenament conscient d’això perquè, com l’oncle Paco, després dels seus grandiloqüents manifestos d’intencions, ens ve amb les rebaixes.

Se’ns presenta un Batxillerat competencial -cada assignatura amb les seves degudes competències específiques-, sense que s’aportin ni especifiquin els continguts de coneixement que es requereixen per al seu aprenentatge. Tot això amb un llenguatge trufat d’argot psicopedagògic vacu, fins i tot amb un ús abusiu de presumptes neologismes per a donar-li més llustre, com «perfomativo», que es reitera fins a l’avorriment en el cas d’algunes matèries.

Seguim amb l’inefable «aprendre a aprendre», o amb la competència «emprenedora», matèria que tant van criticar de la LOMCE els mateixos que ara la postulen com una innovació d’allò més progressista. Podria dir-se que tampoc per a aquest altre viatge feien falta aquestes alforges.

Com a novetat, hi haurà cinc modalitats de Batxillerat en lloc de les tres que hi havia fins ara. Als «clàssics» de «Ciències i Tecnologia» i «Ciències Socials i Humanitats», s’afegeixen la duplicació de la qual fins ara era la tercera modalitat, l’«Artístic», que es desdoblega en «Música i Arts Escèniques» i «Arts Plàstiques, Imatge i Disseny». La gran «novetat» és la cinquena modalitat, un Batxillerat «General» que, en paraules de la ministra, està per a aquells alumnes que no sàpiguen què fer, excepte potser, segons va afegir, Psicologia o Turisme… Tota una declaració d’intencions.

Es podrà també obtenir el títol de Batxillerat amb una assignatura suspesa. I en la mateixa línia, s’oferirà la possibilitat de cursar-ho en tres anys. També es permetran les adaptacions curriculars, sempre a la baixa, quedant molt clar que conduiran igualment a l’obtenció del títol, encara que no s’hagin aconseguit els objectius generals de l’etapa. La primerejada ESO es projecta ara sobre el Batxillerat.

En definitiva, més del mateix, però pitjor. Mentre el Batxillerat no s’allargui com a mínim un any més, continuarà sent un bufet de menjar ràpid amb pretensions de restaurant de luxe; com a mínim per a una gran majoria de l’alumnat les potencialitats del qual es veuran retallades per una aberrant aplicació de la igualació en la mediocritat.

Fundació Episteme

+34 679 145 884 | premsa@fundacioepisteme.cat