‘Què és una científica?’

Un còmic del CSIC derroca estereotips sobre nenes i ciència

Existeixen idees preestablertes sobre l’aparença i la personalitat de les persones que es dediquen a la ciència i a la recerca. Però no cal ser d’una manera concreta per a convertir-se en científica, i aquest és el missatge principal del nou còmic del CSIC dirigit a nenes de primària: Què és una científica?

CSIC / Aquesta idea, amb la qual es pretén tombar estereotips entorn de la dona en la ciència, s’ha desenvolupat en el marc del projecte Las chicas son de ciencias (CSIC4Girls), impulsat pel Instituto de Diagnóstico Ambiental y Estudios del Agua (IDAEA-CSIC) i l’Institut de Química Avançada de Catalunya (IQAC-CSIC).

El còmic comença amb una nena preguntant-se quant contaminen els cotxes, de què serveix rentar-se les mans o com fan olor els insectes si no tenen nas. Entre moltes altres qüestions, també li assalta el dubte de com és una científica. Podria aquesta nena arribar a ser una futura dona de ciència? Què li caldria per a aconseguir-ho? A més de donar resposta a aquests interrogants, les vinyetes presenten a dues grans personalitats científiques de la història que a primer cop d’ull no semblen tenir massa en comú: Albert Einstein, conegut per tots, i la popular actriu Hedy Lamarr, una genial inventora que, entre altres coses, va establir les bases del wifi. Així i tot, la seva faceta científica és poc coneguda.

“La veritat és que hi ha moltíssimes dones científiques amb aficions, personalitats i aparences diferents que estudien àrees de coneixement molt diferents”, ressalta Miriam Rivera, divulgadora científica especialitzada en el format còmic i creadora d’aquesta història. “El missatge que ens agradaria que els arribés a les nenes és que pots ser tu mateixa, tenir curiositat i tractar de trobar respostes a aquestes inquietuds, i que, si és el que t’agrada, això serà suficient perquè, quan siguis gran, puguis ser científica”, assenyala Rivera.

Imatge: CSIC

El resultat final és un còmic amb un alt contingut divulgatiu, visual i atractiu, que, a més de llançar aquest missatge a les nenes, també el fa arribar a les seves mares, pares i tutors, així com al públic en general. La publicació està disponible per a la seva descàrrega de manera gratuïta al web del projecte.

CSIC4Girls: les noies són de ciències

Aquest còmic s’ha creat sota el paraigua del projecte CSIC4Girls, una iniciativa de cultura científica de l’IDAEA-CSIC i l’IQAC-CSIC que ha comptat amb l’ajuda de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT). La iniciativa ha buscat fomentar la cultura científica entre estudiants de primària amb la finalitat d’estimular vocacions científiques i tecnològiques i reduir la bretxa de gènere en matèria d’I+D+i, alhora que crear referents científics pròxims. El fil conductor de CSIC4Girls, han estat els diferents tallers científics en els quals nenes de 6 a 12 anys han tingut l’oportunitat d’explorar i experimentar amb la ciència i la tecnologia química i mediambiental.

“El nostre objectiu ha estat motivar-les a observar el món que les envolta, provar noves idees i resoldre problemes. En definitiva, acostar-les a la ciència i fomentar la seva confiança en l’ús de la tecnologia”, explica Mar Viana, investigadora en el IDAEA-CSIC i directora de programa CSIC4Girls.

A causa de la pandèmia de la COVID-19 el projecte va haver de desenvolupar-se de manera virtual. Però aquest impediment inicial va acabar convertint-se en una oportunitat, donat que la iniciativa ha pogut aconseguir a un públic molt més ampli repartit per tot el territori nacional, i fins i tot de fora d’Espanya. Les enquestes realitzades a les i els progenitors de les participants han fet palesa que aquest projecte ha contribuït al fet que les seves filles aprenguessin nous coneixements i al fet que mostressin més interès per la ciència i la tecnologia. A més, el 100% de les persones que han respost a les enquestes ha valorat de manera positiva aquesta iniciativa i considera necessaris més projectes d’aquest tipus per a impulsar el talent femení i les vocacions científiques i tecnològiques.