Pujen matriculacions en universitats privades i baixen a la pública

Els alumnes matriculats en universitats privades van créixer un 11,6% el 2018-2019. En el mateix període, l’alumnat de les universitats públiques va disminuir un 0,6 per cent. Les universitats privades estalvien a l’Estat uns 2.740 milions d’euros cada any, segons informa ACADE, citant xifres oficials del Ministerio de Universidades (Datos y Cifras del Sistema Universitario Español.2020).

El nombre d’alumnes matriculats en universitats privades espanyoles en el curs 2018/2019 (últim del qual existeixen dades disponibles) va ascendir a 283.239 estudiants, amb un increment del 11,6 per cent en relació amb la mateixa magnitud de l’any anterior.

El creixement dels estudiants que han triat l’opció de la universitat privada contrasta amb la lleugera disminució de l’alumnat en les públiques, que va caure un 0,6 per cent i es va situar en 1.311.605 matriculats. Amb aquestes xifres, la quota de mercat de les universitats privades ha crescut fins a representar el 17,76 per cent del total.

Per ACADE, aquest creixement de les privades no pot atribuir-se a l’escassetat de places en les públiques ni tampoc per hipotètiques pujades de preus en les públiques o disminució de beques

Per ACADE, aquest creixement de les privades no  pot atribuir-se a l’escassetat de places en les públiques. De fet, les públiques van oferir en 2018/2019 un total de 246.144 places en estudis de grau, mentre que solament es van matricular 221.134 alumnes, quedant així 25.010 places vacants, la qual cosa suposa el 10,2 per cent del total ofert (equivalent a una taxa d’ocupació del 89,8 per cent).

I tampoc, segons ACADE, es pot explicar el creixement de les universitats privades per hipotètiques pujades de preus a les públiques o per una possible disminució de les beques, perquè en amdós casos l’evolució ha estat l’oposada: han baixat els preus de les matrícules i s’ha augmentat el nombre de beques.

Per a Juan Santiago, president d’ACADE, “la creixent preferència dels estudiants per les universitats privades, que succeeix igualment en altres països del nostre entorn i malgrat l’abismal diferència de costos, es deu al fet d’impartir uns estudis més enfocats a l’ocupabilitat de l’egressat, amb matèries que són més demandades per l’actual mercat de treball, i a través de models d’aprenentatge més ajustats a les necessitats actuals, com són els sistemes online i híbrids”.

També és destacable que la proporció d’estudiants estrangers a les privades (12 per cent) triplica el mateix percentatge a les públiques, que a penes arriba al 4 per cent.

Atès que la plaça universitària en un centre públic té un cost anual de 9.684 euros, l’escolarització de tots els estudiants de les privades en universitats públiques li suposaria a l’Estat una despesa suplementària de 2.742 milions d’euros, “quantitat que s’estalvia la Hisenda pública per l’existència de centres privats”.

A la llum d’aquestes dades- conclou ACADE- considerar la implantació de l’IVA en l’Educació universitària privada manca totalment de sentit.