Analitzen l’aprenentatge d’un llibre en paper o un llibre digital

 

Els llibres i els programes de televisió educatius construïts tradicionalment estan donant pas ràpidament al contingut digital en dispositius electrònics. Una metaanàlisi publicada a la revista Review of Educational Research demostra que, en general, els nens d’1 a 8 anys tenen menys probabilitats d’entendre els llibres il·lustrats quan llegeixen la versió digital.

 

La metanàlisi, realitzada per Natalia Kucirkova, de la Universitat de Stavanger (Noruega) i The Open University a Regne Unit, juntament amb May Irene Furenes i Adriana G. Bus, de la Universitat de Stavanger, se centra en els llibres digitals, també coneguts com a llibres electrònics, aplicacions de llibres il·lustrats, aplicacions de contes i iBooks, que han estat disponibles en el mercat de llibres per a nens en diversos formats des de l’aparició informàtica d’escriptori des de la dècada de 1980.

L’estudi demostra que la lectura de llibres impresos va ser més eficaç en l’aprenentatge, mostrant puntuacions de comprensió més baixos per als llibres digitals

L’estudi -basat en 39 treballs que van incloure un total de 1.812 nens entre les edats d’1 i 8 anys-, demostra que la lectura de llibres impresos va ser més eficaç que en els llibres digitals, mostrant puntuacions de comprensió més baixos per als llibres digitals. Els resultats es discuteixen en relació amb la teoria de la càrrega cognitiva i les implicacions pràctiques del disseny. La literatura actual reporta efectes d’aprenentatge tant positius com negatius dels llibres il·lustrats digitals per a nens petits.

“Si bé les millores digitals alineades amb el contingut de la història poden recolzar els resultats de lectura dels nens ( Christ, Wang, Chiu y Cho, 2019 ), els llibres digitals amb millores no relacionades amb la narrativa poden tenir un efecte negatiu. En concret, la presència de jocs curts integrats en aplicacions de contes pot explicar la mala comprensió dels llibres digitals per part dels nens, ja que aquests distreuen l’atenció dels nens petits de la història (Munzer et al., 2019 ; Parish-Morris et al., 2013).

Pixabay

 

“Avantatge del paper” i “inferioritat de la pantalla”

Tres metanàlisis recents mostren també que la lectura per pantalla, en comparació amb la lectura en paper, està relacionada amb un rendiment de lectura més baix entre adults, estudiants i nens en edats escolars de secundària i primària (Clinton, 2019 ; Delgado et al., 2018 ; Kong et al., 2018). Aquesta troballa es coneix en la literatura com l’anomenat efecte de “avantatge del paper” i “inferioritat de la pantalla”.

Quan els nens han d’usar un mouse o un dit per a activar punts d’accés i passar pàgines, han d’assignar alguns dels seus recursos cognitius limitats, la qual cosa pot afectar negativament la creació de significat

Atès que el sistema de processament d’informació humana té una capacitat limitada (Mayer, 2009), la distribució de recursos cognitius al llarg de la narració de la història, el maneig del dispositiu i les expectatives dels nens respecte a un dispositiu electrònic poden ser la raó dels efectes negatius.

“Quan els nens han d’usar un mouse o un dit per a activar punts d’accés i passar pàgines, han d’assignar alguns dels seus recursos cognitius limitats per a assenyalar, fer clic i lliscar mentre segueixen la narrativa, la qual cosa pot afectar negativament la creació de significat” (Lauricella et al. ., 2014). A més, molts nens poden buscar constantment possibilitats per a interactuar amb dispositius electrònics, ja que estan acostumats a activitats de joc.

 

Efectes de diccionari

A la llum de la importància central de l’aprenentatge de vocabulari per al desenvolupament del llenguatge dels nens (Clark, 2009), investigadors i dissenyadors s’han interessat a millorar l’experiència de lectura dels nens amb un diccionari en línia.

La lectura de llibres impresos amb suport dialògic, que inclou una explicació de noves paraules, augmenta significativament el vocabulari

Els diccionaris dinàmics i estàtics van estar entre les primeres millores incorporades en els textos digitals, amb explicacions visuals i d’àudio de les paraules, ensenyant als nens petits, ja sigui explícita o implícitament a través de la correspondència d’imatges, el significat, la pronunciació i l’ortografia del vocabulari relacionat amb la història.

La lectura de llibres impresos amb suport dialògic, que inclou una explicació de noves paraules, assenyalar-les en el text i contextualitzar-les amb el coneixement existent del nen, augmenta significativament el vocabulari relacionat amb els llibres dels nens, així com el vocabulari en mesures no específiques de vocabulari expressiu (Hargrave Y Sénéchal, 2000).

Pixabay

En contrast, els llibres digitals van ser més efectius que els llibres en paper si les millores en el llibre digital es referien només al contingut de la història i no al significat de les paraules.

En resum, quan les versions en paper i digital de la història són pràcticament iguals i només es diferencien per la veu en off o la impressió ressaltada com a característiques addicionals en el llibre digital, llavors el paper supera al digital.

“Les recerques futures han d’explorar llibres que incloguin millores de narració digital més sofisticades. L’eficàcia dels llibres digitals depèn en gran manera de la qualitat de les millores de la narració digital”, apunten les autores.

Més informació:

Estudi complert (en anglès)

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Información básica sobre protección de datos Ver más

  • Responsable: Fundació Episteme.
  • Finalidad:  Moderar los comentarios.
  • Legitimación:  Por consentimiento del interesado.
  • Destinatarios y encargados de tratamiento:  No se ceden o comunican datos a terceros para prestar este servicio. El Titular ha contratado los servicios de alojamiento web a Nominalia que actúa como encargado de tratamiento.
  • Derechos: Acceder, rectificar y suprimir los datos.
  • Información Adicional: Puede consultar la información detallada en la Política de Privacidad.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.