El Ministerio de Educación y Formación Profesional posa en marxa un fòrum de debat amb la comunitat educativa sobre el nou currículum.

La ministra d’Educació i Formació Professional, Isabel Celaá, inaugura el 20 d’abril la primera sessió del fòrum ‘Nou currículum per a nous desafiaments’. El fòrum es completa amb altres tres sessions, que se celebraran els dies 21, 26 i 28 d’abril. En elles participaran gairebé 40 docents d’altres centres d’educació Infantil, Primària i Secundària de totes les comunitats autònomes.

Els seminaris estan oberts i es podran veure en streaming a través de la pàgina web del esdeveniment. A més, s’habilitarà un qüestionari en línia per a recollir l’opinió dels qui vulguin fer aportacions.

L’objectiu d’aquesta iniciativa és intercanviar «idees i experiències que contribueixin al disseny d’un currículum més modern i competencial -apunten des del Ministeri- que respongui a les necessitats de l’alumnat». Aquest cicle de seminaris forma part del diàleg obert pel Ministeri d’Educació i Formació Professional (MEFP) amb la comunitat educativa per a treballar en l’elaboració d’aquest nou currículum, que haurà de començar a implantar-se durant el curs 2022-2023, segons s’estableix en la LOMLOE.

El MEFP va presentar el 26 de març les línies mestres del nou currículum que serveixen de base per al debat en l’elaboració del text definitiu.

La primera jornada del fòrum, el 20 d’abril, que inaugurarà la ministra Isabel Celaá girarà entorn de la ‘Transformació curricular en el centre del debat. Què necessiten els centres educatius del nou currículum?’ Participaran representants de centres educatius d’Aragó, Astúries, Castella i Lleó, Catalunya, Galícia, País Basc, Navarra i València.

La segona sessió, que se celebrarà el 21 d’abril i se centrarà en ‘Digitalització i tecnologia. En el centre del canvi curricular?’, comptarà amb la participació de representants de centres de Canàries, Cantàbria, Castella-la Manxa, Castella i Lleó, Extremadura, La Rioja, Madrid, Múrcia i País Basc.

Formació docent i organització escolar

El tercer seminari abordarà el tema ‘El Professorat. Clau del canvi? Autonomia dels centres i formació d’equips docents’. Participaran docents de centres d’Andalusia, Astúries, Catalunya, Galícia, Illes Balears, La Rioja, Madrid, Múrcia i Navarra.

El 28 d’abril es tancarà aquest cicle amb el tema ‘Organització escolar, temps i espais. Aliats indispensables del canvi curricular?’. Comptarà amb la presència de responsables de centres educatius d’Aragó, Canàries, Cantàbria, Castella-la Manxa, Catalunya, Extremadura, Illes Balears i València.

El secretari d’Estat d’Educació, Alejandro Tiana, clausurarà cada sessió amb una intervenció sobre les principals conclusions.

Aquests seminaris completen el treball iniciat amb el fòrum ‘El currículo a debate. Un currículo para una sociedad que avanza‘ celebrat el mes de novembre passat. Igual que es farà amb aquest nou fòrum, en aquella ocasió es va obrir un procediment de participació ciutadana, a través d’un qüestionari. En aquest sentit, es va realitzar l’anàlisi dels 3.256 qüestionaris virtuals recollits i es van compartir també experiències de centres docents que porten anys treballant, des dels principis d’equitat i inclusió escolar, per un “enfocament competencial dels aprenentatges”. Les conclusions d’aquest primer fòrum es poden consultar a la pàgina web del esdeveniment.

D’altra banda, s’ha iniciat el procediment de consulta pública prèvia dels projectes de reials decrets pels quals s’estableixen els aspectes bàsics del currículum de les diferents etapes educatives. Els tràmits de consulta pública prèvia tenen per objecte recaptar l’opinió de ciutadans, organitzacions i associacions abans de l’elaboració d’un projecte normatiu.

El nou currículum és un dels principals desenvolupaments de la nova Llei d’Educació (LOMLOE), aprovada al desembre de 2020. La llei fixa el marc el desenvolupament d’un nou model d’acord amb l’adquisició de competències, “que sigui obert, flexible, amb una estructura manejable i millor integrada, al servei d’una educació inclusiva i que valori la diversitat”, apunten els seus responsables.

La llei també estableix que el MEFP dissenyarà el 50% del currículum en les comunitats autònomes amb llengua cooficial i el 60% en les altres. Les comunitats autònomes i els centres docents completaran el currículum de les diferents etapes.

A propósito de los nuevos currículos de la LOMLOE (Fundació Episteme)