Polèmica entre el Ministeri d’Educació i la CRUE pel finançament

La ministra d’Educació i Formació Professional, Isabel Celaá, va presentar ahir les principals línies d’inversió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliencia que corresponen al seu departament i que aconsegueixen els 4.687 milions d’euros. D’aquests, la transformació digital del sistema educatiu rebrà una inversió total de 1.496 milions d’euros.

El president de CRUE Universidades Españolas, José Carlos Gómez Villamandos, considera que el finançament de fons europeus “no ha de limitar-se, tal i com ha previst el Govern espanyol enguany, a programes post-doctorals i al pla de digitalització, sino per a introduir canvis estructurals i funcionals que permetin cumplir a la Universitat els canvis que la societat espanyola i europea reclamen”. D’aquesta manera, Crue recorda al Govern el potencial de les universitats per a la recuperació d’Espanya de cara als fons europeus de 2022.

Aquesta associació va enviar fa uns mesos a la vicepresidenta d’Assumptes Econòmics i Transformació Digital, Nadia Calviño, i al ministre d’Universitats, Manuel Castells, les seves propostes al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència de l’Economia del Govern d’Espanya amb l’objectiu d’incloure al Sistema Universitari en la seva estratègia de repartiment i utilització dels fons europeus.

Per a Crue, aquesta crisi sense precedents suposa “una nova oportunitat per a situar l’Educació Superior, la Ciència i la Recerca en el lloc que mereixen, com han fet els ecosistemes més innovadors i dinàmics del món”

Sota el títol Plan de participación de las universidades en el mecanismo de recuperación y resiliencia. Transformar los campus para transformar la sociedad, Crue ha elaborat una estratègia d’enfortiment institucional de les universitats dirigida a transformar els campus universitaris en pols de desenvolupament econòmic des d’una perspectiva integral. El document s’organitza en quatre pilars complementaris i alineats amb les prioritats establertes en el Pla de Recuperació del Govern: Ciència i coneixement, formació i ocupació, sostenibilitat i transformació digital. També identifica els diferents papers que la Universitat pot jugar en el repartiment i utilització dels fons –receptora, transmisora i impulsora– i proposa diferents actuacions perquè els campus universitaris es converteixin en vectors de transformació de la societat.

Per a Crue, aquesta crisi sense precedents suposa una nova oportunitat per a situar l’Educació Superior, la Ciència i la Recerca en el lloc que mereixen, com han fet els ecosistemes més innovadors i dinàmics del món.

Inversions previstes pel MEFP de Celaá

Les inversions i reformes del Ministeri d’Educació i Formació Professional (MEFP) s’inclouen en els components 19, 20 i 21 d’aquest Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

El primer d’ells permetrà la transformació digital del sistema educatiu amb una inversió total de 1.496 milions d’euros. D’ells, 827 milions seran per a la instal·lació i manteniment de més de 240.000 aules digitals interactives en 3 anys; 301 milions per a la formació en competència digital de més de 700.000 docents; 150 milions per a 300.000 dispositius destinats a reduir la bretxa digital entre l’alumnat; 110 milions per al Pla FP Digital; 19 milions per a la capacitació docent en l’ús de les aules digitals interactives i 4,8 milions per a la millora dels sistemes d’informació de Ceuta i Melilla. Altres 84 milions aniran destinats a la Xarxa de Centres Nacionals de capacitació digital.

.

Cicles formatius de grau mitjà i grau superior bilingües

D’altra banda, el component 20 se centra en el desenvolupament i impuls a la Formació Professional, amb una inversió total de 2.075,4 milions d’euros. Amb això, es persegueix un sistema de Formació Professional unificat, que inclou l’FP del sistema educatiu i l’FP per a l’ocupació.

Els 2.075,4 milions d’euros destinats a la Formació Professional es distribueix, entre altres, en 724,6 milions d’euros per a l’acreditació de competències professionals adquirides a través de l’experiència laboral de tres milions de persones; 394,78 milions per a la formació modular de 700.000 treballadors ocupats i aturats; 200 milions per a la creació d’una xarxa de 50 centres d’excel·lència; 300 milions d’euros per a la conversió de 3.700 cicles formatius de grau mitjà i grau superior en bilingües; 254 milions per a la creació de 135.000 places d’FP; 9 milions per a la posada en marxa d’Aules Mentor en 2.250 municipis rurals i 2,5 milions per a la formació digital i verd de 20.000 docents d’FP, aplicada als sectors productius.

.

Abandonament escolar i segregació

Finalment, el component 21, Modernització amb equitat del sistema educatiu, inclou una inversió de 1.115,6 milions d’euros. Incorpora mesures destinades a lluitar contra l’abandonament escolar prematur, millorar els resultats educatius i fomentar l’equitat i la qualitat del sistema educatiu.

Aquesta inversió contempla la creació de més de 60.000 places de primer cicle d’infantil de titularitat pública per a estendre l’escolarització d’aquest cicle i compensar els efectes de les desigualtats d’origen socioeconòmic (670,9 milions d’euros); la implantació en uns 2.500 centres del programa de suport #PROA+ (320 milions d’euros); i la creació d’almenys 1.000 unitats d’acompanyament i orientació personal i familiar de l’alumnat amb dificultats (124,71 milions).

La planificació i execució d’aquestes inversions es faran fonamentalment amb les comunitats autònomes mitjançant programes de cooperació territorial que seran acordats i aprovats en les conferències sectorials.