John Sweller ha publicat l’informe ‘Por qué los enfoques basados en aprendizaje por descubrimiento perjudican el aprendizaje de los estudiantes’. El resum de l’informe ha estat publicat al web del CIS (Center for Independent Studies) d’Austràlia.
“Els resultats d’Austràlia en proves internacionals com PISA han estat baixant durant molts anys en la majoria de les àrees curriculars. Aquestes caigudes han estat concurrents amb un èmfasi cada cop més gran en l’aprenentatge per descobriment sobre la instrucció explícita. L’aprenentatge per descobriment implica que els estudiants hagin de descobrir nova informació per si mateixos, en comptes de que aquesta els sigui presentada de manera explícita. Aquest informe suggereix l’existència d’una relació causal entre l’èmfasi en l’aprenentatge per descobriment i un èxit escolar inferior.
La teoria de la càrrega cognitiva explicaria el per què passa això. Si ens basem en el nostre coneixement de la psicologia evolutiva i de la cognició humana, incloent la memòria a curt i a llarg termini, la teoria científica sosté que la majoria de nens aprendran les habilitats ‘naturals’ (com aprendre a parlar l’idioma matern) sense que calgui una escola o instrucció explícita. Els humans hem evolucionat per a adquirir aquest tipus de coneixements de manera automàtica. Però existeix una altra categoria de coneixements específics vinculats a àrees del coneixement que no hem evolucionat per a adquirir de manera natural. En aquest àmbit podem enquadrar pràcticament totes les àrees que s’ensenyen a les escoles, anant des de la lectura a l’escriptura passant per les matemàtiques i la ciència.
L’evidència teòrica i empírica recolza la instrucció explícita com un mètode més efectiu i eficient d’ensenyar aquest nou coneixement abans que els enfocaments basats en l’aprenentatge per descobriment. Resulta molt difícil justificar l’actual èmfasi en l’aprenentatge per descobriment. La ciència cognitiva sobre l’aprenentatge és clara”.