El “Calendari Científic Escolar 2022” està dirigit principalment a l’alumnat d’educació primària i secundària obligatòria. Cada dia s’ha recollit un aniversari científic o tecnològic com, per exemple, naixements de persones d’aquests àmbits o commemoracions de troballes destacables. El calendari s’acompanya d’una guia didàctica amb orientacions per al seu aprofitament educatiu transversal en les classes.

Font: CSIC

El 12 d’agost de 1990, la paleontòloga Sue Hendrickson va descobrir l’espècimen més gran i millor conservat de el Tyrannosaurus rex mai trobat, i el 2 de setembre de 2020, científiques de la Universitat de Toronto van revelar que un únic vaquer allibera al voltant de 50.000 partícules diminutes per rentada. Aquestes són només dos de les 365 efemèrides que trobaràs en el Calendari científic escolar 2022. Aniversaris científics i tecnològics, com la publicació del llibre L’origen de l’home de Charles Darwin, el 24 de febrer de 1871, i el descobriment d’aigua en el planeta Mart anunciat per la NASA el 31 de juliol de 2008, formen part d’aquesta nova publicació que també recull naixements d’investigadores i investigadors de renom, avanços i curiositats científiques.

Una de les novetats de la iniciativa impulsada pel Instituto de Ganadería de Montaña (CSIC-ULe) és l’ampliació fins a deu idiomes del calendari en la seva versió en línia

L’ Instituto de Ganadería de Montaña(IGM), centre mixt del Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) i la Universidad de León, ha impulsat aquest projecte per tercer any consecutiu, i ha comptat de nou amb la col·laboració d’un ampli nombre de professionals en educació i d’altres persones voluntàries en la cerca d’aniversaris i el disseny d’activitats complementàries. El calendari, amb el qual es pretén acostar la cultura científica a la població més jove i oferir referents pròxims, diversos i actuals de la ciència, torna a estar acompanyat d’una guia didàctica amb activitats adaptables a diferents assignatures i nivells de Primària i ESO.

Entre les principals novetats d’aquesta edició, destaca que la versió en línia del calendari està disponible en deu idiomes. A més de el castellà, gallec, català, basc, asturià, aragonès i anglès, enguany es troba en francès, esperanto i àrab. Els calendaris i les guies es poden descarregar gratuïtament a la pàgina web del IGM. Tanmateix, en aquesta edició s’ha triplicat la tirada impresa del calendari en els quatre idiomes oficials, i es repartiran 11.500 exemplars en centres educatius i en institucions de divulgació científica.

“Més de 800.000 persones van utilitzar el Calendari científic escolar 2021. Esperem que enguany se segueixi aquest deixant”, comenta Pablo Gutiérrez Toral, coordinador del projecte. “Per al 2022 s’ha tractat de crear un calendari més igualitari i divers, tant en protagonistes com en temàtiques. S’inclouen a representants del col·lectiu LGTBIQA+ i a persones de múltiples nacionalitats. Com sempre, hi ha aniversaris de biologia, química, ecologia i astronomia, així com de lingüística, folklore, agricultura, veterinària i arqueologia. En aquesta ocasió, també es trobaran efemèrides sobre arabisme i ciència hispanomusulmana, per a posar en valor la nostra herència”, afegeix l’investigador del CSIC.

Es repartiran 11.500 exemplars en centres educatius i en institucions de divulgació científica

“A més, no ens oblidem de l’accessibilitat. Entre altres coses, el calendari es facilita també en text pla, la qual cosa permet la seva recepció mitjançant sintetitzadors de veu o línies Braille, i les imatges en xarxes socials inclouen text alternatiu per als lectors de pantalla”, apunta Toral.

Totes les efemèrides es comparteixen diàriament en el compte de Twitter @CalCientifico, però enguany el projecte també compta amb grup de Telegram i amb la possibilitat de descarregar fitxers ICAL per a integrar el calendari científic en els calendaris en línia (Google Calendar, Apple Calendar i Microsoft Outlook, entre altres). Si vols enviar propostes o suggeriments, pots fer-ho escrivint al correu electrònic: calendario.cientifico@csic.es.

Calendari científic escolar 2022 / CSIC

El Calendari científic escolar 2022 és un projecte del IGM que compta amb el finançament de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT), adscrita al Ministeri de Ciència i Innovació. La iniciativa ha rebut el suport de nombroses entitats com diverses delegacions, centres i instituts del CSIC, la Academia de la Llingua Asturiana, la Casa Árabe, la Alianza Francesa de Gijón, la Federación Española de Esperanto, la Asociación PRISMA para la Diversidad Afectivo-Sexual y de Género en Ciencia, Tecnología e Innovación, així com diverses universitats espanyoles i altres entitats públiques i privades.

Calendari científic escolar 2022: http://www.igm.ule-csic.es/calendario-cientifico